قرآن ناطق(عج)

63 - آیا دل برادرت با ماست ؟

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

تاثیر و عمق نفوذ " نیت " : اهوى اخیك معنا ؟ در جنگ جمل، یكى از دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام) آهى كشید و گفت: اى كاش! برادرم هم بود! (برادرش از شیعیان على (علیه السلام) بوده؛ ولى موفق نشده بود در ركاب على (علیه السلام) به سعادت جهاد برسد. )

تاثیر و عمق نفوذ ” نیت ”  :

جنگ جمل و اصحاب على (علیه السلام) :

مروى است كه: در جنگ جمل، یكى از دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام)  ، آهى كشید و گفت: اى كاش! برادرم هم بود! (برادرش از شیعیان على (علیه السلام) بوده؛ ولى موفق نشده بود در ركاب على (علیه السلام) به سعادت جهاد برسد. )

حضرت پرسیدند: اهوى اخیك معنا؛ آیا میل برادرت با ماست؟ (یعنى همان صمیم قلب و نیتش، میلش، خواستش، آیا با ماست؟ )

عرض كرد: بلى، والله!

حضرت فرمود: او با ماست. نیت است كه جمع مى‏كند بلكه فرمود: مى‏آیند كسانى‏كه هنوز در پشت پدران و رحم مادرانند و به دنیا نیامده‏ اند كه با ما شریكند در این موقف (همه‏ اش به اعتبار نیت و میل قلب است‏) .

امیدوارم با این توضیحات، معناى نیت واضح شده باشد تا بعد خلوص نیت را بحث كنیم.

باید از خدا بخواهیم صدق نیت را. به امام زمان خود اقتدا كنیم كه در دعا عرض مى‏كند: پروردگارا! به ما… و صدق نیت عنایت بفرما .

خدایا! تو لطفى بفرما كه من در نیت صادق باشم. راست بگویم. گاه انسان به عبادت متحرك است لیكن نفسش او را مى‏جنباند. درست است كه كار خوب مى‏كند لیكن محركش؛ یعنى نیتش حظ نفس است. هوا و هوس است. آنگاه خیال مى‏كند قربة الى الله است .

خداوند! تو ما را از مكر ابلیس و نفس خودمان نجات ده!

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید