قرآن ناطق(عج)

85 - فردو براى چه ساخته شد ؟

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

    1- قبل از اين نوشته ، لطفا مقاله پنج سايت را مطالعه كنيد.   ٢- سايت نطنز ، گنجايش چهل و هشت هزار عدد سانتريفيوژ تيپ يك ( و براى تيپ هشت ، حدود چهل و چهار هزار عدد ) دارد. ٣- اين سايت زير زمينى با پوشش ” نه متر ” بتن […]

 

 

1- قبل از اين نوشته ، لطفا مقاله پنج سايت را مطالعه كنيد.

 

٢- سايت نطنز ، گنجايش چهل و هشت هزار عدد سانتريفيوژ تيپ يك ( و براى تيپ هشت ، حدود چهل و چهار هزار عدد ) دارد.
٣- اين سايت زير زمينى با پوشش ” نه متر ” بتن مسلح با مقاومت بالا ، محافظت ميشود.
٤- فردو ، حدود صد متر زير كوه ، گنجايش فقط دو هزار و هشتصد عدد تيپ يك را دارد يعنى كمتر از شش در صد نطنز.
٥- فكر ميكنيد امروز ، تنها سانتريفيوژ پيشرفته تيپ هشت ما و مخترعين و مبتكرين و طراحان آن در كجا هستند ؟
ماشين هاى تيپ چهار و پنج و شش ما ، كجا در حال تست هستند ؟
تمام اينها ، امروز در يك سوله ، روى سطح زمين !!! در نطنز مستقر هستند.
انسانها و ماشين هايى كه فعلا نظيرشان را نداريم ، بدون پدافند غير عامل ساختمانى هستند.
آن وقت ، صد متر زير كوه ، با گنجايش كمتر از شش درصد سايت زير زمينى نطنز ، جاى چيست ؟
٦- استرتژيست هاى ايران ، فردو را براى تضمين استمرار غنى سازى و حفظ آخرين دستاوردها و دانشمندان ميدانى ، طراحى كردند. و به سرعت ، با عكس العمل دنياى سلطه ، اين فرضيه اثبات شد.
٧- در صورت توافق ، هزار عدد سانتريفيوژ در فردو ، برپا و آماده كار باقى ميماند. ٣٥٠ عدد از آن خواهد چرخيد ( امروز ٦٠٠ عدد ميچرخد ). با آن ايزوتوپ هاى پايدار توليد خواهيم كرد كه قيمت هر ” يك گرم ” آن ، ” دهها ميليون دلار ” است !!!
٨- سرمايه هاى مادر و اصلى هسته اى ما ، كه بخش حساس تحقيق و توسعه هستند ، از زير يك سوله ! به مكانى كه هيچ بمبى ( حتى تا بيست سال آينده ) به آن نفوذ نخواهد كرد ، منتقل ميشوند.
٩- ( خيلى مهم ) آرايش هسته اى ما ، به سمتى خواهد رفت كه منطقا بايد باشد. مسيرى كه تا امروز رفتيم ، تنها مسيرى بود كه توان و موقعيت خود را در دنيا تثبيت كرده و حقوق ملت را از دنيا بگيريم. مسير فردا ، مسيرى است كه منطق هسته اى ( و نه سياسى ) حكم ميكند.

 

فراموش نکنیم کهدستاوردها ، متعلق به اشخاص و دولت ها و … نيستند. از كليت مسير ، كه متعلق به كشور است ، دفاع ميكنم.
وقتى ورودى يك آبشار شما كه قبلا خروجى پنج در صد داشت ، را غنى شده پنج درصد بكنيد ( بدون تغيير در نوع دستگاه و يا سرعت گردش و … ) خروجى اين بار شما ، حدود بيست در خواهد بود.
وقتى بيست در صد رو تزريق در ورودى كنيد ، خروجى شما ، حدود شصت در صد است.
و اگه ورودى شما ، شصت در صد باشه ، خروجى ، حدود نود در صد ميشه.
متخصص رشته هسته اى نيستم. ولى اهل بررسى و مطالعه هستم. سال ٦٩ كه دانشجوى ارشد شريف بودم ، دكتر #صالحى ، رييس دانشگاه شريف و همزمان استاد برجسته هسته اى بودند. و از دوستان من شاگردان ايشان. دوستان من ، الآن ، دانشمندان هسته اى كشور هستند.
براى اين سعى و خطاها ، نطنز به راحتى جوابگو است. ولى فردو اهميتى كه دارد ، عدم نفوذ بمب هاى سنگر شكنه.
ما فقط يك عدد سانتريفيوژ تيپ هشت داريم ، كه در مراحل اوليه تست است. اين يك عدد و دانشمندان مبتكر اون ، جاشون كجاست ؟
هر دستگاه #سانتريفيوژ ، از حدود صد قطعه ( و بعضا كاملا هاى تك ) تشكيل شده. مطمئنا محل توليد اين قطعات صنعتى در سايت هاى هسته اى نيست.
در زمان جنگ ، از هر كارگاه صنعتى كه در كشور بود ، براى ما يحتاج لجستيك و ادوات جنگى استفاده ميكرديم.
در اين زمينه هم ، گستردگى كارگاهها و مراكز صنعتى ، جزيى از استراتژى پدافند غير عامل ماست.
اونهايى كه هاى تك تر هستند ، همونطور كه فرموديد ، جايش در مكانهاى صنعتى و البته با درجه طبقه بندى بايد باشد.
ولى هيچ ارتباطى با محل مونتاژ قطعات و تست هاى مكانيكى و راندمان و … ندارد.
مونتاژ ، در خود سايت هسته اى است. و درجه طبقه بندى بالاترى دارد.
ما فقط يك عدد سانتريفيوژ تيپ هشت داريم ، كه در مراحل اوليه تست است. اين يك عدد و دانشمندان مبتكر اون ، جاشون كجاست ؟
حدود هشت سال ، مراحل تست و توسعه و تثبيت و تكامل اين دستگاه زمان نياز داريم. شما ، كجا رو پيشنهاد ميكنيد ؟

 

من تقريبا هيچ گونه اطلاعات طبقه بندى شده ندارم.
از #پارچين يا ساير كارگاههاى صنعتى مرتبط نيز اطلاعى ندارم. آنچه تحليل و آناليز ارائه ميدهم ، تماما اطلاعات منتشر شده در رسانه هاى معتبر بوده و خواهد بود.
مسير توليد #سانتريفيوژ ، كه از سال ٦٩ تا امروز ، بمدت بيست و پنج سال ، با چنگ و دندان و تلاش طاقت فرسا و ريسك هاى بسيار بالا پيموده ايم ، مسير در شرايط آزاد و منطقى نفس كار نبوده است.
بلكه زير سايه هزار مدل فشار و تهديد و تحريم ، و از همه بدتر ، خلاف قوانين بين الملل ( شديدا ظالمانه ) روز ( قطعنامه هاى شوراى امنيت ) بوده است.
براى همين پر از كاستى است. ما بدون كمك و تجربه و دانش ديگران ، وارد يك عرصه هاى تك شديم كه حتى زير ساخت هاى فنى و صنعتى اون رو هم نداشتيم.
مثلا چرا بايد ، نوزده هزار عدد توليد انبوه ماشينى را ( توليد با حداكثر سرعت و آخر توان توليد گران داخلى ) انجام دهيم ، كه ساختارا ، معيوب و پر از هزينه تعمير و نگهدارى و راندمان ناچيز است ؟ اين بعد سياسى كار است.
تا بتوانيم با مانور ارائه توان و عزم خود ، دشمن را به ميز مذاكرات و تسليم در برابر حقوق خود بكشانيم.
و الا مطمئنا ، از سالها قبل اين مدل منقرض شده را كنار ميگذاشتيم.
يا مثلا ، هزار يا دو هزار عدد از يك مدل بالاتر و پيشرفته تر را توليد كنيم ، و بعد به اشكالات طراحى آن برسيم. اين مسير علمى نيست. ولى چاره ديگرى نداشتيم.
عينا مانند زمان جنگ بود كه با هر ريسك و زحمت شبانه روزى به دنبال فن آورى هاى توليد تسليحات مورد نياز خود بوديم.
در زمينه سوله عرض كنم ، واقعا تمام نتايج تحقيق و توسعه ما در زمينه انواع ماشين هاى تيپ يك تا هشت ، تماما ، همان جا هستند. من جمله معدود دستگاههاى تيپ شش و تنها دستگاه تيپ هشت.
٣- بهترین حفاظت از نطنز ، احداث و بهره برداى از فردو است !! تحلیل زیبایى که استراتژیست هاى ایرانى انجام دادند و بسیار هوشمندانه و موفق بود.
وقتى دشمن بداند با نابود کردن سایت نطنز ، تکنولوژى و نیروى انسانى متخصص و تجهیزات تست و کنترل و اندازه گیرى و …. در جاى محفوظ دیگرى ، باقى میمانند ، انگیزه اى براى حمله به نطنز هم نخواهد داشت.
صحت این استراتژى ، بلافاصله در روز بعد از خبر فردو ، توسط روزنامه عبرى زبان عصر اسراییل ، معاریو maariv، براى ایرانیان تایید و اثبات شد. اولین تحلیل این روزنامه : حمله به نطنز ، غیر ممکن شد !!!

( بخشی از مقاله شماره پنج سایت گروه ، ١٣٩٣/٠٩/١۴

 

بخشى از #پروتكل الحاقی ، كه در اين مورد دانشمندان هسته ای است رو تقديم ميكنم. اگه دوست داشتيد ، كل متن پروتكل رو در خصوصى تون بذارم :
2 – 2 شامل تعهد کشور عضو در مورد:

الف) شرح کلی و نیز اطلاعات مشخص کنندة مکان اجرای فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با چرخة سوخت هسته‌ای که در آنها از موادی هسته‌ای استفاده نمی‌شود و در هر جایی توسط کشور عضو تأمین هزینه شده، پروانة فعالیت دریافت‌نماید، کنترل و یا از طرف آن کشور اجرا گردد؛

ب ) شرح کلی از فعالیت‌ها و مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی جهت چنین فعالیت‌هایی، در مکان‌های شناسایی شده توسط آژانس در خارج از محلی که آژانس آنها را عملاً مربوط به فعالیت‌های آن محل بداند ارائه چنین اطلاعاتی منوط به درخواست ویژه از جانب آژانس می‌باشد و باید با مشورت با آژانس و به موقع انجام پذیرد؛
همونطور كه ملاحظه كرديد ، بحث ” تمام زندگى شخصى دانشمندان ” اصلا مطرح نيست.
اين ارائه شرح كلى ، به قدرت رياضى و سياسى ما مرتبط ميشه. كياست و سياست ايرانى اسلامى.
تا کنون #پروتکل_الحاقی به امضای 145 کشور رسیده است و 121 کشور نیز آن را به مرحله اجرا درآوردند.
http://www.iaea.org/safeguards/documents/AP_status_list.pdf
لیست کشورهایی که پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند . کشورهایی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، پروتکل الحاقی را امضا‌کرده اما هنوز به اجرا در نیاورده‌اند.

 

البته نباید فراموش کرد کهاگرچه كشورهاي زيادي پروتكل را امضا كردند
ولي برخورد طرف مقابل با ايران نسبت به امريكا، انگليس يا … متفاوت است
همان طور كه تا به حال بوده. نگراني آژانس (بخوانيد سرويس هاي اطلاعاتي امريكا و اسراييل) تمامي ندارد
ولی این یک جنگه . نمیشه منفعل شد و عقب کشید . تمام کشورهای دنیا باید وارد یک کنترل هسته ای بشن . کیاست و سیاست ایرانی رو اینجا هم لازم داریم .

 

و البته نکته ی دیگری که در ارتباط با پروتکل الحاقی مطرح است این است که

در مرامنامه اوليه #آژانس ، تنها سايت هاى هسته اى اعلام شده توسط كشورها ، مورد بازرسى قرار ميگيرد.
در اون كشور ممكن است سايت هاى هسته اى ديگرى با رويكردهاى #نظامى هم وجود داشته باشن ، كه به آژانس اعلام نكرده باشن.
لذا تا اين مرحله ، آژانس نميتواند صلح آميز بودن كل فعاليت هاى اين كشور رو تاييد كند.
فقط اعلام ميكند ، سايت هايى را كه اعلام ، معرفى و بازديد شده ، انحراف نداشته اند.
در #پروتكل_الحاقى ، آژانس موظف ميشود از سايت هاى اعلام نشده ، كه احتمال و دليل و شبهه اى وجود داشته باشد ، نيز كنترل كند.
در اينجا ، هر كشورى با چانه زنى و استفاده از قدرت رياضى و سياسى و نفوذ خود ، ملاحظات امنيتى و حفاظتى خود را در پروتكل ميگنجاند.
هدف اعلام شده آژانس از دسترسى ، شفاف سازى ، بازديد مديريت شده و … حصول اطمينان از عدم انحراف است.
به روش هاى بسيار مختلفى ، اين هدف قابل تحقق است. با هوشيارى ميتوان با حفظ اسرار نظامى و تكنولوژى و نيروى انسانى نظامى ، به گونه اى مناسب ، پروتكل را امضا و اجرا كنيم.
و بدونيد ما در زمينه هسته اى ، به لطف خدا و همت و غيرت جوانان مون ، خيلى پيشرو هستيم.
نكته زيبايى رو اخيرا دكتر صالحى فرمودن كه خيلى جالب بود.
اخبار قراردادهاى احداث رآكتورهاى قدرت در كشورهاى مختلف دنيا و خصوصا همسايه هاى عربى و تركيه ، رو شنيديد.
ولى نكته اى كه در اخبار نمياد ، محتويات ريز اين قراردادهاست ، كه كشور خريدار ، از چه حقوق و امكاناتى با دست خود ، خود را محروم ميكند.
ولى در قراردادهاى ايران ، از بوشهر يك ، تا اين دو رآكتور جديد ، بر عكس ما به سبب دانش و غيرت خود ، چه امتيازاتى را براى بومى سازى و توليد داخل ، دريافت كرده ايم.
بيست و پنج سال تمام تلاش و زحمت ما ، با يك استراتژى بسيار منطقى و رياضى ، هوشمندانه و قوى ، به نتايج روشنى رسيده ، و ان شاءالله حاصل اين توازن و گستردگى قدرت ما ، در اين مذاكرات هم نتيجه خواهد داد.
امام خامنه ای : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶

این را به ما گفتند؛ بعضی به ما گفتند – بعضی دلشان نیامده به ما بگویند و در جمعهای خودشان گفتند و خبرش به گوش ما رسیده است – که این #تحریم هایی که اینها علیه ایران وضع کرده‌اند و این فشاری که علیه جمهوری اسلامی راه انداخته‌اند، علیه هر کشور دیگری بود، او را #منهدم میکرد، #متلاشی میکرد امّا به جمهوری اسلامی تکان هم نتوانسته وارد کند.

این چیز کوچکی نیست؛ این خیلی حادثه‌ی بزرگی است البتّه تبلیغات جهانی یک پوششی، یک پرده‌ای، یک غباری همواره در مقابل مخاطبان خود قرار میدهد که نمیگذارد خیلی‌ها واقعیّتها را ببینند؛
امّا درعین‌حال بسیاری از مردم دنیا، بسیاری از ملّتها بخصوص آنهایی که به ما نزدیکند، واقعیّتها را می‌بینند؛ و همه‌ی مسئولین سیاسی دنیا واقعیّتها را می‌بینند؛

نگاه نکنید به حرفهایشان؛ همین رؤسا و مسئولان سیاسی و سخنگویان دستگاه‌های مختلف غرب و اروپا و آمریکا و دیگران که گاهی حرفهای بی‌ربطی هم میزنند، همه‌ی اینها در دلشان این #عظمت را، این هیبت را، این اقتدار را، این #لیاقت را برای ملّت ایران تصدیق میکنند و می‌بینند منتها در زبان جور دیگری عمل میکنند.
امام خامنه ای :۱۳۹۴/۰۱/۲۰

امروز فقط موضوع مورد بحث و مورد #مذاکره ، مسائل هسته‌ای است. حالا، این تجربه‌ای خواهد شد؛ اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های معمولی خودش دست برداشت، این یک تجربه‌ای برای ما میشود که خیلی خب، پس میشود در یک #موضوع دیگر هم با اینها مذاکره کرد؛
امّا اگر دیدیم نه، این کج‌تابی‌هایی که همیشه از اینها دیده‌ایم باز هم وجود دارد و کج‌راهه دارند میروند، خب طبعاً #تجربه‌ی گذشته‌ی ما تقویت خواهد شد.

 

 

١٣٩٤/٢/١٩

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید