قرآن ناطق(عج)

2 - مسیر هسته ای ایران -2 ( تحریم ها )

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

بحث سوال چهار از موضوع هسته اى تقديم ميگردد. 09/09/1393 ٤- آيا آمريكا ميتوانست تحريم هاى فلج كننده عليه ما را پياده كند ؟ چگونه ؟ 5 - آيا آمريكا واقعا در اين يك سال اخير بر تحريم ها افزوده است ؟ 6- آيا صنعت هسته اى ما در اين يك سال گذشته و طول مذاكرات آتى ، متوقف است ؟

بحث سوال چهار از موضوع هسته اى تقديم ميگردد.       09/09/1393

٤- آيا آمريكا ميتوانست تحريم هاى فلج كننده عليه ما را پياده كند ؟ چگونه ؟

امروز با تدابیر ناب رهبری،پایداری و یک صدائی ملت، تلاش های خستگی ناپذیر دولت مردان قبلی و تیم مذاکره آقای دکتر جلیلی، و غیرت و همت جوانان و دانشمندان سازمان انرژی اتمی و در آخر زحمات تیم وزارت خارجه، ساختار تحریم های بین المللی به دستور آمریکا علیه ایران به شدت ترک خورده است و روز به روز به لطف خدا و تلاش مردم و مسئولین ضعیف تر می شود.

یادمان نرود پیش نیاز تحریم توسط خود آمریکا و یا سایر کشورهای جهان، جنگ رسانه ای و تبلیغاتی است . تا در تهاجم فرهنگی بر اذهان مردم دنیا غالب نشوند؛ هرچقدر هم که قدرت مالی و نظامی داشته باشند نمی توانند بر مردم دنیا دیکته کنند که ارتباط خود را با ایران قطع کنند. دشمن بسیار بیدار و قلدری داریم . ولی خداوند مژده داده که حق پیروز است و باطل از درون سست است. باید خود را بیابیم و با توکل بر خدا، برای تحکیم دین خدا بر دل و جان خود، خانواده و کشور و مردم جهان تلاش کنیم. هر کسی در هر سنگری که می تواند بالاترین و بهترین خدمت را به امام عصر (عج) انجام دهد. صنعت، تولید، کشاورزی، آموزش، بهداشت، علوم انسانی و … با غیرت و انگیزه.

این رمز پیروزی است و از هیچ ابرقدرتی، هیچ زیانی به ما نخواهد رسید. بلکه با هر ضربه و حمله آنها، نواقص ما بیشتر برطرف شده و بر قدرت ما افزوده می شود. ” یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم فابی الله الا ان یتم نوره”

خدا رحمت کند خمینی کبیر را. عارف به خدا،عارف به مردم، عارف به دشمن. چه اعجوبه ای خدا خلق کرد و به عینه به مردم دنیا ارائه داد. روشنفکری تا چه حد؟

متودولوژی جنگ فرهنگی،خاص معصومین (ع) را چقدر به زیبایی پیاده کرد. برای جنگ فرهنگی با آمریکا چیزی کم نداریم. نیاز به تقوی، تلاش، زندگی بیست و چهار ساعته هر روزمان با نیت مبارزه در راه خدا، توکل بر خدا و مطیع رهبری.

آنچه انسان را عقیم و بی خاصیت و خاسر دنیا و آخرت می کند و در نقطه مقابل حیات طیبه است، حب دنیا است.

پناه می بریم بر خدا از شر دلبستگی و وابستگی به لجن تمتعات و زینت های فانی. ببخشید. شقشه هدرت.

جنگ ما با آمریکا، یک جنگ واقعی و همه جانبه است. زیرا پیام آزادگی ما، منافع نامشروعشان را در سراسر عالم و در بین مردم کشور خودشان به خطر انداخته است. مطمئن باشید آنچه از اول انقلاب تاکنون توانسته باشند، علیه منافع، موجودیت و پیام رسانی ما فعالیت و هزینه کرده اند.

نکته اساسی در این جنگ این است که هیچگاه دلخوش نباشیم که ضربه ای (هرچند سهمگین) به دشمن زده ایم، بلکه بدون یک ثانیه فوت وقت باید مشت بعدی را بر او بکوبیم. این قاعده جنگ است. همیشه دیده ایم در قبال هر سیلی که به پیکر نظام سلطه زده ایم او هم بیکار ننشسته و یک سیلی بر پیکره امت اسلامی زده است. به مقالات ” تولید فتنه” مراجعه کنید.

در زمانی که ما در اخبار و ذهنیات داخلی خودمان فریاد ” ایران هسته ای” می زدیم و مردانه در قبال قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت، خم به ابرو نمی آوریم، مدام و با سرعت بر تعداد سانتریفیوژهایمان می افزودیم، در زیر کوه سایت هسته ای راه اندازی کردیم تا اولین شرط پدافند غیر عامل را برای تکنولوژی های خاص ، در اختیار داشته باشیم، بر روی نسل های پیشرفته تر سانتریفیوژها تحقیق می کردیم، وقتی برای تحویل اورانیوم بیست درصد و صفحات سوخت راکتور تهران بازی درآورده، امروز و فردا کردند و در نهایت با شرط و شروط قلدرانه و با احمق و ناتوان فرض کردن ما درخواست همه چیز را داشتند و وقتی دکتر جلیلی گفتند اگر ندهید خودمان می سازیم ، لبخند تمسخر- بلی،لبخند تمسخر- زدند ، و زمانی که جوانان خدایی ما چرخه بیست درصد را راه اندازی و صفحات پیچیده سوخت را شبیه سازی و سپس با متریال نهایی ساختند و در قلب راکتور گذاشتند و …

آمریکا نیز بیکار نبود. در اینجا فقط بحث تحریم ها را عرض میکنم. علاوه بر مدیریت قطعنامه های الزام آور شورای امنیت و لابی با کشور ها خصوصا چین و روسیه تا اخذ تایید آنها، تحریم های یک جانبه جدید و سختی را دنبال کرد. آن هم با وضع مجازات های سنگین هر کشوری که از آن تخلف کند. برخی از این تحریم های روز افزون از این قرار بودند :

  1. تحریم های هرگونه سرمایه گذاری خارجی. ( کشورهای مختلف که حتی قرارداد داشتند، رها کردند و رفتند.)
  2. تحریم خرید نفت ایران. بصورت گام به گام . هم خریداران فرصت جایگزینی بازار را داشته باشند و هم سایر تولید کنندگان قابلیت پر کردن جای ایران را داشته باشند.به سرعت صادرات نفت ما به کمتر از نصف رسید. شاید اگر شش ماه دیگر آمریکا فرصت داشت به هدف نزدیک صفر کردن صادرات بسیار نزدیک می شد.
  3. تحریم شرکت های نفتکش ایران و تحریم بیمه کردن کشتی های نفتکش سایر کشورها. یعنی اولین و ابتدائی ترین ابزار و ضرورت صادرات نفت را هم از ما گرفتند.
  4. ما که سالانه حدود 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و همین حدود صادرات نفت و حدود هفتاد تا هشتاد میلیارد دلار واردات داشتیم ، یعنی مجموع بازرگانی خارجی حدود 170 میلیارد دلار در سال بود ،علاوه بر بانک های ایران، بانک مرکزی ایران را تحریم کرد. خوب بفرمایید 170 میلیارد دلار در سال با چه مکانیسمی باید جا به جا می شد؟! قاچاق چمدانی دلار؟! قاچاق طلا؟! اینها که واقعا شوخی است.

خیانت بابک زنجانی ها از این شرایط بسیار سخت و پیچیده و دست بسته دولتمردان ایجاد شد. خدا می داند وزرای احمدی نژاد خصوصا وزیر وقت نفت ، سردار قاسمی چقدر زحمت و بیچارگی کشیدند و دم بالا نیاوردند. برای قفل نشدن کشور و دور زدن تحریم ها، مجبور بودیم از هر وسیله و راهی استفاده کنیم. نمیدانم بزرگی یک میلیارد دلار را تا چه حد لمس می کنید و اگر 170 میلیارد باشد چه؟

اینکه عرض کردم خیلی نمی شود بحث ها را باز کرد ، فقط تا حدی که معرفت به نفس پیدا کنیم، شرایط کلان اقتصاد را در جریان باشیم. گول شعارهای دروغ به اصطلاح انقلابی  و جناحی را نخوریم. به دولتمردان گذشته و حال اهانت نکنیم. اعداد و ارقام و اطلاعات تماما در صداوسیما و روزنامه های کثیرالانتشار در دسترس بوده من فقط جمع بندی و ردیف کردم. اینها هیچکدام بحث یأس و نومیدی نیست. واقعیت مراودات جهانی است. آری، اگر توافق یک سال قبل انجام نمیشد خدا میداند امروز با چه فاجعه- آری فاجعه ای- در تولید و اشتغال مواجه بودیم.

سوال :

نکته های خوبی مطرح کردید

منتهی ساختار تحریم ها ترک که نخورده بلکه تا کنون 100 تحریم جدید علیه ملت ایران که بیشترشان توسط امریکا ست هم وضع شده به عبارتی ساختار تحریم ها بیشتر هم شده . از سال 87 تحریم ها علیه ملت ایران به جنگ اقتصادی تبدیل شده است…

پاسخ : اين دقيقا موضوع سوال پنج است .

بحث سوال پنج از موضوع هسته اى تقديم ميگردد. ١٣٩٣/٠٩/٠٩

5 – آيا آمريكا واقعا در اين يك سال اخير بر تحريم ها افزوده است ؟

اين نوشته ، يك بحث حقوقى داخل گروهى ماست. و بر خلاف اصل فشار و چانه زنى در صحنه بين الملل و مذاكرات است. لطفا دقت كنيد .

تحريم چه از طرف شوراى امنيت سازمان ملل و چه از طرف آمريكا يا اروپا باشد ، دو بخش دارد :

1 – حكم

2 – موضوع ، مصداق

در يك سال اخير ، غرب و شوراى امنيت ، حكم تحريم جديدى بر ضد ايران وضع نكردند .

پس دهها تحريمى كه بر افراد و شركت ها و سازمانها ، اعلام و اعمال كردند چيست ؟

اگر دقت كنيم تمام احكام تحريم ها از سال قبل تا كنون دست نخورده مانده است .

مثلا ما در اين مدت مجاز به فروش و صادرات روزانه يك ميليون بشكه نفت بوده و هستيم و ميتوانيم وجه آن را قانونا دريافت كنيم. ( غير از ورود ارز ماهيانه طلب ما از صادرات نفت ، قبل از توافق نامه سال قبل ) .

ولى موضوع و مصاديق قوانين ( ظالمانه ) تحريم هاى قبلى ( غير از آنچه در توافقنامه لغو شد ) ، ثابت نيستند .

مثلا قبل از توافق ، بانك الف و آقاى ب و شركت ج ، مشمول ( مصداق و موضوع ) يك حكم تحريم بودند. امروز بانك دال يا آقاى ه يا شركت ز، همان اقدام را اگر انجام دهند ، بديهى است كه مشمول حكم قديم شده و نميتواند تحريم نشود .

قانون با اسامى بازى نميكند .

مثال ديگر : يك قانون رانندگى فرض كنيد پارك خودرو در قسمتى از يك خيابان را ممنوع كند. و قرار اين باشد كه محدوديت را توسعه ندهد. اگر فردا يك ماشين ديگر در همان قسمت پارك كند ، تكليف قرار ما چه ميشود ؟ بگوييم جريمه نكنيد چون قرار گذاشتيم اضافه نكنيد ؟ بديهى است كه هر ماشين جديدى كه اگر فقط در همين قسمت پارك كند ، جريمه خواهد شد

همانگونه كه ما هر روز يك ميليون بشكه نفت جديد ( غير از ديروزى ها ) ميفروشيم و وجهش را دريافت ميكنيم .

سوال :

تحلیل سوال 5 به نظر میرسه با سخنان آقا جور در نمیاد .حتی با نظر به اینکه یک بحث حقوقی داخل گروهی باشه .

نکته : آقا طبق فرموده ی خودشان اصلا اهل تسامح و چانه زنی در صحنه ی بین الملل نیستند .فرمایش آقا :

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور فرمودند: «در یک سال اخیر به‌خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند… اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند… آمریکایی‌ها نه‌تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است .

در اثبات اینکه حتی حکم جدید هم صادر شده میتونید به گزارش تکمیلی سایت حضرت آقا مراجعه کنید و 55 تحریم جدید رو که با تاریخ و دلیل و نام شرکت ها آورده رو ببینید .

پاسخ :

در تمام مراحل مذاكرات خاصه زمانهاى حساس ، راهگشاى بهره بردارى از مذاكرات ، سخنان تيزهوشانه رهبرى بوده است .

به اين مهم در بندهاى قبلى اشاره كردم. نقش مستقيم سخنان رهبرى غير از هدايت ساير اجزاء پازل ، خود هميشه كمك اين جنگ نرم بوده است .

شما در صد مورد تحريم جديد ، يك حكم تحريم جديد به گروه ارائه فرماييد .تماما ، مصاديقى براى احكام قبلى هستند .

باور كنيم ، مذاكره ،پيشانى مشهود يك جنگ تمام عيار است. و بسيار خشن و جدى .

فقط قدرت داخلى و بين المللى و ديپلماسى عمومى ( پاتك فرهنگى ) ميتواند حقى را به شما برگرداند .

سوال :

تحریم جدید 4 شرکت خارجی و 5 نهاد ایرانی

ادعای آمریکا برای این تحریم : این شرکت ها از برنامه ی هسته ای ایران حمایت میکنند .

به نظرم اتفاقا احکام قبلی و مصداق برای حکم قبلی بازی با کلمات است .

وقتی قرار است تحریمی اضافه نشود بعد با بهانه های مختلف شرکت ها را تحریم کنند و بگن جدید نیست (مصداقی برای حکم قبل است)

واقعا جای تامل داره .

می گویند این تحریم ها جدید نیست .اما در واقع جدید است .امام خامنه ای

پاسخ :

عالم فرهيخته ، آقاى شبان ، اين دقيقا مصاديق همان تحريم هاى سابق است .لغو اين حكم جزء برنامه اقدام مشترك نبود. همانطور كه تعطيلى غنى سازى ، جزء آن نبود .

سوال :

درسته فرمایش حضرتعالی ولی به قول آقا :  در واقع” جدید است .پس منظور از لغو تحریم ها چی بود؟؟؟؟

این همه امتیاز دادیم تا تمام احکام سر جاش بمونه و هرچی مصداق براش آورون نتونیم حرف بزنیم؟مسلما یه سری احکامی داشتن که برای یک عمر کافیه .مثلا برای همیشه میتونن هر شرکتی رو تحریم کنند و بگن این مربوط به احکام قدیمی از جمله ممنوعیت حمایت از برنامه ی هسته ای ایران است  .

پاسخ :

اين فقط مربوط به زمان مذاكرات تا قبل از توافق يا عدم آن است. و نام آن برنامه ” اقدام ” مشترك است. اگر مباحث را يكى يكى دقت كنيد ، ما چيزى از دست نداديم. بلكه تماميت كشور را از ورطه اى كه برايمان ترتيب داده بودند ، نجات داديم .

اگه به نتيجه برسيم ، در آن برنامه لغو تحريم ها خواهد بود. كه من هيچ وقت به آن اميدى نداشتم .چون من جنگ را بيشتر فرهنگى ميديدم تا فنى.

سوال :

خدا خیرتون بده .حرف این مدت من همین بود .در اقدام مشترک تحریمی لغو نمیشه .پولمون رو قطره ای اونم فقط چند قطره و باز اونم فقط در حساب های خارج کشور و باز اونم فقط حق خرید داشتن نه برداشت نقدی و باز اونم فقط مواد غذایی و دارویی نه چیز دیگر .در عوض ما در همین مدت اقدام مشترک بیایم زیر 5 درصد و ذخایر رو اکسید کنیم و آب سنگین اراک رو بخوابونیم و بعد آقایون اسمش بذارن برد برد

به قول استاد عزیزم این “برد” دوم تکرار “برد” اول است. برد….. برد .

پاسخ :

آقاى شبان ، مسائل مالى رو فكر ميكنم كامل عرض كردم. نيز ، غنى سازى و نيز اراك .محاورات بين الملل شما را به اشتباه نيندازد. ما بايد واقعيات را ببينيم .

من با استدلالات ساده اثبات كردم ، روند يك سال اخير ، تقريبا تماما برد ما و شكست قطعى غرب بود. و براى آنها هيچ نداشت. تو را به خدا به بحث هاى ارائه شده ، با فكرى آزاد از يك سال نگاه قبلى تون نگاه كنيد. و تا آخر سوالات رو پيش بياييد و نقد كنيد .

بحث سوال ششم از موضوع هسته اى تقديم ميگردد : ١٣٩٣/٠٩/١٠

6-  آيا صنعت هسته اى ما در اين يك سال گذشته و طول مذاكرات آتى ، متوقف است ؟   

در توافق ژنو قرار گذاشتيم در طول مذاكرات ، آنها چند تحريم خاص را بردارند ( صادرات پتروشيمى ، بيمه شركت هاى كشتيرانى ، قطعات هواپيما و .. ) و مهم تر آنكه” قانون تحريم جديد”ى وضع نكنند  .

در مقابل ما نيز بخشى از اورانيوم غنى شده را اكسيد ( قابل استفاده در سوخت رآكتورها و نه آماده براى غنى سازى هاى بالاتر براى بمب ! ) كنيم. و نيز “كميت ” غنى سازى را بيشتر نكنيم. و قطعات حساس قلب رآكتور اراك را نصب نكنيم .

اگر به پاسخ سوال هاى يك و دو بر گرديم ، مشاهده ميشود ، اين عدم توسعه كمى و آن اكسيد كردن اورانيوم غنى شده ، اصولا جزء خواسته ها و راه منطقى هسته اى ماست .

ما هزار راه نرفته در تكنولوژى هسته اى مان داريم. كه هيچ كس در دنيا ذره اى به ما كمك نخواهد كرد .

توسعه كمى نسل قديم سانتريفيوژ ، نه تنها مورد نياز امروز ما نيست ، بلكه فقط دو سال آينده ، اقتصادى ترين و عاقلانه ترين كار آن است كه همه را تخريب و جمع آورى ، و با توليدات نسل جديد جايگزين كنيم . !!

چند هزار جوان پژوهش گر و محقق ، در صدها بلكه هزاران موضوع ، با سازمان انرژى اتمى ما مدام بر روى پيشرفت و توسعه تكنولوژى هسته اى ، فعاليت ميكنند .

دانشگاههاى ما هر سال پر شورتر در زمينه هاى فيزيك ، شيمى ، رياضى ، مكانيك ، الكترونيك و …پژوهشگر ، پرورش ميدهد و نخبگان آنها ، در ريز پروژه هاى اتمى كشور ، جذب و فعال ميشوند .

در زمانى به لحاظ سياسى ، و اينكه وارد يك جنگ علمى و تكنولوژى شده ايم ، مجبوريم ” كميت ” و ” سرعت ” را بيشتر و بالاتر از پشتوانه هاى لازم ” تحقيق و توسعه ” پيش ببريم. اين از باب ” اكل ميته ” است ، و نه قانون منطقى كار .

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید