0 امتیاز
271 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
مهریه چقدر باشد؟ اگر شخصی مورد مناسبی برای ازدواج باشد اما نظرش با 14 سکه باشد به لحاظ اینکه درحال حاضر توانایی پرداخت ندارد، تکلیف چیست؟ آیا میتوان پذیرفت؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
مهریه با شرایطی که در سنّت حسنه ی ازدواج قرار داده شده است، لازم و قابل توجیه منطقی است. امّا امروزه به اشکالی که در جامعه ی ما رایج شده است، کاملا خارج از سنّت و حتّی بدعتی نابخشودنی است؛ به طوری که امروز شاهدیم که قوّه ی قضاییه و مجلس با تمام قوا درگیر موضوع مهریه و طلاق هستند. و علمای عظام هم بارها این شیوه ی مهریه و تبعات اجتماعی آن را نکوهیده اند. در این مورد نکاتی را به عنوان راه حل، عرض می کنم.

۱- این که مهریه به هیچ وجه، قدرت بازدارندگی از طلاق را ندارد، برای همه اثبات شده است.(هر چند می دانیم فلسفه ی مهریه تنها جلوگیری از طلاق یا سوء استفاده ی زوج نیست.) حتّی بالا بودن میزان مهریه، موجب بداخلاقی های فراوانی در خانواده ها و جامعه شده است.

۲- در قانون جدید، تعیین ۱۱۰ سکّه هیچ مشکلی را از مردم و قوّه ی قضاییه حل نخواهد کرد. چون اکثریّت قریب به اتّفاق مردم ایران امروز حتّی توان پرداخت ۵۵ سکّه را هم ندارند.

شما حساب کنید کارمند متوسّطی در ایران، بعد از سی سال کار و تلاش، چقدر دارایی دارد؟ آیا غبر از خانه و ماشین، چیز دیگری دارد؟ شما فکر می کنید، کلّ دارایی چند درصد مردم ایران یا چند درصد زوج هایی که قصد جدا شدن از هم را دارند، ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان می شود؟ پس عدد ۱۱۰ که شاید بیشتر با نگرش تقدّس عدد انتخاب شده است اصلا درست نیست و قوّه ی قضاییه ی ما باید همچنان درگیر زندانیان مهریه باشد.

۳- نکته ی دوم این که تعیین میزان مهریه مطابق سنّت در اختیار زوجین باشد. امّا در مجلس قانونی تصویب شود، که در صورت درخواست زوجه، قوّه ی قضاییه فقط مبلغ مشخّصی را با استفاده از راه های حقوقی یا کیفری از زوج درخواست کند. و این مبلغ مشخّص هر سال در نهادهای قانونی کشور تصویب شود. برای تعیین مبلغ مذکور به جای توجّه به توانایی زوج، به تأمین امنیّت مالی و آسایش زوجه توجّه شود. به عبارتی دیگر قانون باید تا آن حد از زوج مهریه را طلب کند که زوجه بتواند در شهر محلّ زندگی خود، آبرومندانه به حیات خود ادامه دهد.

دوست عزیز باتوجه به تذکرات بالا مهریه باید با توافق زوجین باشد
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

4 نفر آنلاین
0 عضو و 4 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1294
بازدید دیروز: 3345
بازدید کل: 9798246
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...