0 امتیاز
154 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
سلام من 3 ساله زندگی مشترکمو شروع کردم با توجه ب اینکه خودم مذهبی هستم چیزی ک ذهنمو درگیر کرده اینه شوهرم ب نسبت من مذهبی نيس فقط واجباتو انجام ميده یا نمازاشو ممکنه آخر وقت بخونه من خیلی اذیت میشم در صورتیکه من حتی ب مستحباتم توجه ویژه ای دارم هر چند ک تو این چند سال کم تر شده آخه همسرم توجهی ب مستحبات نداره فقط ی نمازی بخونه تموم بشه ن دعایی ن ذکری یا مثلا من دوس دارم گاهی اوقات بریم دعای کمیل یا نماز جماعت یا روضه در ایام فاطمیه اما ايشون تمایلی نشون نميدن اینم بگم ک خانوادشون هم مث خودشون هستن و فک میکنن اگه تغییر کنن ممکنه حرفی بزنن پشتش راستش من معیارم برای ازدواج پاک بودن پسر و انجام واجبات و ترک محرمات بود ک خداروشکر ايشون دارن اما فک نمیکردم بعد ازدواج برام این چيزا مهم بشه لطفا کمکم کنید ایا ممکنه این بی توجهی همسرم در تربیت فرزندم تاثیر بذاره ممنون

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
واجب امری است که اگر انسان آن را انجام ندهد، قطعاً نه تنها رشد نمی‌کند، بلکه به قهقرا رفته و هلاکت می‌افتد. پس باید انجام دهد و اگر انجام ندهد، می‌شود گناه (یا معصیت). لذا وقتی انجام داد، به نتایج و پاداش آن نیز می‌رسد.
مستحب – مستحب امری است در راستای واجب و اضافه بر آن. مثل این که: نماز یومیه واجب است، اما نوافل مستحب است. پس اگر کسی "واجبات" را به انجام نرساند و از محرمات اجتناب ننماید، مستحب در مورد کار او معنا و مصداقی ندارد؛ لذا فرمود کارهای خوب‌شان نیز "حبط" می‌گردد.
اصل و اساس در بندگی، انجام واجبات و ترک محرمات می‌باشد؛ در نیتجه اصل و اساس پاداش و عقاب نیز به واجب و حرام تعلق می‌گیرد. لذا می‌فرمایند: «هیچ گاه واجبات را در راه مستحبات قربانی نکنید». مثل کسی که شب تا دیر وقت به انجام مستحبی مشغول شود، اما نماز واجب صبح را خواب بماند و انجام ندهد!
حدیث:
امیرالمؤمنین، حضرت امام علی علیه السلام:
« إنّك إنِ اشتَغَلتَ بفَضائلِ النَّوافِلِ عَن أداءِ الفَرائضِ‌، فلَن يقومَ فَضلٌ تَكسِبُهُ بِفَرضٍ تُضَيِّعُهُ » (غرر الحكم : 3793 - منتخب ميزان الحكمة: 444)
ترجمه: اگر با پرداختن به فضيلتِ مستحبات، از به جا آوردن فرايض (واجبات) باز بمانى، هرگز آن فضيلتى كه به دست مى ‏آورى با (گناه) آن فريضه‏اى كه ضايعش مى‏ كنى برابرى نمى ‏كند.
●- بی‌تردید اگر به انجام واجبات اهتمام بورزیم، به توفیق مستحبات نیز نایل خواهیم شد؛ و اگر در ترک محرمات جدیت داشته باشیم، ترک مکروهات نیز به دنبال خواهد آمد.
●- ثواب (پاداش) نیز در اصل برای بندگی و انجام اوامر الهی است، و ثوابِ مستحبات، اضافه بر آن می‌باشد.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

10 نفر آنلاین
0 عضو و 10 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 75
بازدید دیروز: 1685
بازدید کل: 9793683
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...