0 امتیاز
114 بازدید
در جهان بینی اعتقادی توسط
ما 7ساله ازدواج کردیم و دختر 4ساله داریم .و هیچ پیشرفتی غیراز دختر دار شدنم نداشتیم تو زندگیمون .حتی دو سه بار پیکان مدل پایینی که داشتیم رو بخاطر بیفکری و عدم مسئولیت همسرم بابت اجاره خانه فروختیم این رو هم بگم شوهرم پدرش رو تو بچگی از دست داده و خودش نان آور خانه بوده و میدونم این که نمیتونه پول پس انداز کنه از اون موقع ها سرچشمه میگیره. باین شرایطمون الان هم اگه از کسی پول قرض بگیریم یا وام بگیریم بدون فکر کردن به این که باید این پول رو پس بدیم خرج میکنه و حتی به من هم که میگم بده تا میش من باشه و با مدیریت تو خرجش کنیم نمیده و موقع پس دادن پول که به چه کنم چه کنم میافتد ازش جواب میخوام که چرا و چطور پولو خرج کردی جواب میده خب شد دیگه و عصبانی میشه.و باز هم این کارش براش عبرت نمیشه و دوباره تکرار میکنه .لطفا راهنماییم کنید که باهاش چکار کنم ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
همسرتان را به بينش برسانيد
گاهي شخصي كه ولخرجي مي‌كند گمان نمي‌كند كه ولخرج است چون به اين سبك عادت كرده است. بنابراين سعي كنيد او را به اين بينش و آگاهي برسانيد كه الگوي اقتصادي‌اي كه در پيش گرفته دچار مشكل است. به اين ترتيب كه فهرستي از ميزان نيازهاي روزانه و ماهانه خود را تهيه كنيد و در اختيارش قرار دهيد. او را قانع كنيد كه هزينه كردن بيشتر از اين حد فراتر از نيازهاي ضروري و شماست و ولخرجي محسوب مي‌شود.
همدلانه او را متقاعد كنيد
هنگامي كه سعي در قانع كردن او داريد نگذاريد او حس كند كه شما سعي در متهم كردن و مقصر نشان دادن او داريد. موضوع را به‌گونه‌اي مطرح كنيد كه او با تمام وجودش حس كند كه شما از روي دلسوزي، آينده‌نگري و مسئوليت‌پذيري سعي در تغيير اوضاع داريد مثلا به او بگوييد: «من درك مي‌كنم كه تو براي فراهم كردن رفاه بيشتر من و فرزندانمان فلان مقدار در‌ماه صرف خريد فلان وسيله كردي اما به‌نظرت بهتر نيست از خريد يك‌سري وسايل غيرضروري صرف‌نظر كنيم و با پس‌انداز كردن فلان مقدار امكانات ضروري‌تر و بهتر را فراهم كنيم؟ مثلا براي خريد خانه، ماشين يا... مبلغي در‌ماه پس‌انداز كنيم».
او را به فكر فرو ببريد
هنگامي كه درباره ولخرجي و عادت‌هاي نادرست همسرتان مي‌خواهيد با او صحبت كنيد حواستان باشد در او احساس گناه به‌وجود نياوريد. بايد در يك فضاي آرام او را متقاعد كنيد كه براي ترك عادت نادرستش تلاش كند. مثلا اجناسي كه چند‌ماه اخير خريداري كرده و استفاده چنداني هم از آنها نكرده را مقابلش قرار دهيد و از او بخواهيد براي خودش توضيح دهد كه هر كدام از آنها را براي چه منظور و چه استفاده‌اي خريده و چرا پس از گذشت چند‌ماه هنوز از آنها استفاده نكرده است. اين كار سبب مي‌شود او عميق‌تر و آگاهانه‌تر نسبت به مشكل خود فكر كند.
بخواهيد با شما مشورت كند
با همديگر قرار بگذاريد كه براي خريد وسايل مورد نيازتان با هم مشورت كنيد و درصورتي كه هر دو طرف با خريد آن موافق بوديد آن را تهيه كنيد. سعي كنيد هنگامي كه از او مي‌خواهيد با شما مشورت كند او تصور نكند كه شما براي اينكه در مسائلي كه مربوط به اوست دخالت كنيد چنين پيشنهادي به او مي‌دهيد بنابراين كاملا دوستانه از او درخواست كنيد. فراموش نكنيد هنگامي كه خودتان هم قصد خريد داريد حتما با او مشورت كنيد.
بخواهيد كارت اعتباري‌اش را به شما بدهد
اگر همسرتان واقعا نمي‌تواند جلوي ولخرجي خود را بگيرد به او پيشنهاد دهيد كه كارت اعتباري خود يا درآمدماهانه‌اش را به شما بسپارد و شما طبق برنامه‌ريزي و هدفگذاري كه با هم انجام داده‌ايد ميزان پول مورد نياز او براي هزينه‌هاي روزانه را در اختيارش قرار دهيد و مابقي را پس‌انداز كنيد. اين مسئله نبايد جنبه امري و تنبيهي داشته باشد بلكه بايد كاملا در سايه همدلي بيان شود به‌گونه‌اي كه همسرتان حس كند كه شما براي كمك به او و بهبود وضعيت موجود تلاش مي‌كنيد نه به اين منظور كه اختيارات و قدرت را از دست او گرفته و خودتان به‌دست بگيريد.
او را به پس‌انداز كردن تشويق كنيد
در مرحله اول از همسر خود بخواهيد پولي كه صرف خريدهاي كوچك و غيرضروري مي‌كند را پس‌انداز كند و با خريدن وسيله‌اي بهتر از خريد خود بيشتر بهره ببرد. به اين ترتيب او آرام‌آرام ياد مي‌گيرد به اميد به‌دست آوردن كالايي ارزشمندتر و كارآمدتر با وسوسه خريد خود مبارزه كند.
بعد از گذشت چند‌ماه كه همسر تان توانست از عهده اين كار بربيايد اينگونه برايش توضيح دهيد كه ممكن است در آينده شرايطي برايتان ايجاد شود و مجبور باشيد هزينه‌هايي را براي مسائلي كه در برنامه‌ريزي‌هاي خود آن را پيش‌بيني نكرده‌ايد بپردازيد و داشتن پس‌انداز يكي از بهترين راه‌ها براي كم‌كردن اضطراب و فشارهاي رواني ناشي از مسائلي است كه نمي‌توان آنها را پيش‌بيني كرد. به او بگوييد كه لازم نيست ميزان پس‌انداز حتما مبلغ زيادي باشد. حتي يك مبلغ اندك هم مي‌تواند شروع پس‌انداز كردن باشد. مثلا اينگونه از او بخواهيد: «مايلي ميزان پولي كه براي خريد فلان چيز پس‌انداز كرديم را براي روز مبادا كنار بگذاريم؟»
براي پس‌اندازتان هم هدف‌گذاري كنيد
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

10 نفر آنلاین
0 عضو و 10 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1144
بازدید دیروز: 1221
بازدید کل: 9831452
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...