0 امتیاز
151 بازدید
در مهارت های زندگی توسط
من گاهی رفتارایی از خودم بروز میدم که نمیتونم کنترلشون کنم.از وقتی ازدواج کردم این رفتارا عود کرده.احساس میکنم اختلال رفتاری گرفتم.راستش نمیخوام برم پیش روانشناس که همسرم بفهمه.

رفتارام اینه:همسرمو آزار میدم.زبونی و غیر زبونی.حتی روش دست بلند میکنم.تو دعواها حرکاتی انجام میدم که خودم میدونم خیلی خیلی زشته اما انقدر لجباز و خشنم که بازم ادامه میدم و کارو به کتک کاری میرسونم

 

اینم بگم که همسرم واقعا خوب و صبوره.اما این منم که همیشه باعث دعوا شدم.حتی تو دعواها همسرم خیلی خودشو کنترل میکنه.هیچوقت بد دهنی نمیکنه.اما من فحش میدم.بارها خواستم خودمو درست کنم.اما هربار بدتر از دفعه قبل شده وقتی عصبی میشم هیچی متوجه نيستم حرکاتم خیلی زشته

كمكم كنيد براي درمان چ كنم

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)

دوست عزیز،برای درمان و حل کردن این مشکل نیاز به مراجع حضوری دارید تا روانشناس و مشاور به شما کمک کنند،اما به طور کلی خدمت شما عرض میکنم برای تغییر دادن رفتارها و عادت های غلط خود،باید به مروز زمان و به صورت مداوم و پیوسته روی خود کار کنید،تا رفتارهای صحیح جایگزین رفتارهای غلط شود،به عنوان نمونه،در طول روز بسیار با خود تمرین و تلقین کنید که من عصبی و ناراحت نمیشوم بطوری که ملکه ذهنتان شود،و همچنین به خود دائم یاداوری کنید که من با این رفتارهایم دارم همسرم را از دست میدهم و بالاخره یک روزی ایشان من را ترک خواهد کرد...در واقع با این روش عواقب کار رو به خود یاداوری میکنید تادر لحظه پرخاشگری به این مسئله فکر کنید، در ادامه راهکارهایی برای مدیریت خشم ارائه می شود:
_ موقعیت را ترک کنید
زمانی که فکر می کنید در صورت ادامه بحث دیگر نمی توانید خشم خود را کنترل کنید ادامه صحبت تان را به زمان دیگری موکول کنید، با این کار به خود و همسرتان فرصت می دهید تا از عصبانیت و خشم فاصله بگیرید و رفتار مناسب تری داشته باشید. برای این منظور می توانید به همسرتان بگویید: «الان شرایط روحی مناسبی نداریم، ممکن است حرف هایی بزنیم که بعدا هر 2 پشیمان شویم. بهتر است در شرایط بهتری با یکدیگر صحبت کنیم» یا این که «من الان عصبانی ام، بعدا در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.»
_ احساس منفی خود را بیان کنید
نکته مهم این است اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید کسی نمی داند که شما چه احساسی دارید. به جای نمایش خشم و پرخاشگری (به طور مثال اخم کردن، سخن نگفتن، داد و فریاد زدن، فحاشی و بددهنی) با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. در زبان فارسی واژه های گوناگون و متنوعی برای بیان احساسات و افکار وجود دارد. مثلا بیان کنید «زمانی که به حرف های من توجه نمی کنی، ناراحت می شوم». با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم می کنید.
_ مراقب کلام خود باشید
تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. دقت کنید اگر صدای تان بلندتر از همسرتان باشد یا به تندی و با پرخاشگری با وی صحبت می کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید. دشنام و ناسزا بحث را به مشاجره تبدیل می کند. همچنین گاهی می توانید موضوع بحث را تغییر دهید. برای مثال فرض کنید در خلال بحث به جای پاسخ «نه» از ناسزا استفاده شود. از این لحظه به بعد خواهید دید که موضوع بحث هر چه باشد، به رد و بدل دشنام میان دو فرد تبدیل می شود.
_ به پیامد رفتار خود فکر کنید
فحاشی و بددهنی از اعتبار و احترام شما می کاهد، روابط شما را با دیگران به خطر می اندازد، موجب آزار دیگران می شود و مهم ترین پیامد آن این است که شرایط را بحرانی تر و سخت تر می کند.
_ خود را آرام کنید
تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، شست و شوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده روی در کاهش خشم و عصبانیت موثر است.
_ مسائل و مشکلات خود را حل کنید
به این موضوع فکر کنید که آیا فحاشی و بددهنی به حل مشکل شما کمکی خواهد کرد؟ فحاشی نه تنها به حل مشکل کمکی نمی کند بلکه به تیره شدن روابط بین شما و اطرافیانتان می انجامد. بدین منظور نخست مشکل خود را به طور دقیق تعریف و سپس راه حل هایی برای آن انتخاب کنید، آن گاه نکات مثبت و منفی هر راه حل را بررسی و در پایان بهترین راه حل را انتخاب کنید.
_ از عذرخواهی نترسید
اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت همسرتان شده است، عذرخواهی کنید. این موضوع برای ترمیم رابطه و کاهش اثرات زیانبار پرخاشگری ضروری است.

به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

12 نفر آنلاین
0 عضو و 12 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1754
بازدید دیروز: 1221
بازدید کل: 9832062
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...