قرآن ناطق(عج)

306 - آرایش، مسئولیت خطیر زنان

نویسنده : زهرا رستگار

آرایش، مسئولیت خطیر زنان     زن باید همیشه تمیز و زیبایی و آراستگی ظاهری داشته باشد و خود را برای شوهرش آرایش کند . اگر زن به وضع ظاهری اش نرسد ممکن است شوهرش در دام شیادان و زنان آرایش کرده در خیابان بیفتد آنگاه از شما دل ببرد و از مسیر منحرف شود. […]

آرایش، مسئولیت خطیر زنان

 

 

زن باید همیشه تمیز و زیبایی و آراستگی ظاهری داشته باشد و خود را برای شوهرش آرایش کند . اگر زن به وضع ظاهری اش نرسد ممکن است شوهرش در دام شیادان و زنان آرایش کرده در خیابان بیفتد آنگاه از شما دل ببرد و از مسیر منحرف شود.

 

همسر باید در خانه لباس های خوب و زیبا به تن کند و موهایش را مرتب کند و خودش را برای شوهرش آرایش کند و از یکنواختی و از پوشیدن لباس های کهنه و جوراب های پاره پرهیز کند .

 

امام محمد باقر ع فرمود :« سزاوار نیست زن بدون زیور باشد ولو این که گردنبندی به گردن آویزد . سزاوار نیست دستش را بی رنگ و ساده بگذارد ولو این که حنایی به دست بکشد هر چند سالخورده باشد »

 

در شان نزول آیه ۸۷ سوره مائده روایت شده عثمان بن مظعون که از اصحاب مومن پیامبر ص بود با چند نفر دیگر تحت تاثیر بیانات پیامبر ص در مورد قیامت قرار گرفتند و تصمیم گرفتند خود را از پاره ای از لذت های دنیا از جمله آمیزش با همسر ، محروم سازند و به روزه گرفتن و عبادت بپردازند .

 

در همین ایام همسر عثمان به خانه پیامبر ص آمد عایشه دید او با این که زن جوانی است ظاهری نا آراسته و ژولیده دارد و به او گفت : چرا به خود نمی رسی و زینت نمی کنی ؟

 

او ماجرای عبادت همسرش را بیان کرد . پیامبر از موضوع آگاه شد و همه مسلمانان را به مسجد دعوت کرد و پس از بیان مطالبی فرمود :« ای کسانی که ایمان آورده اید چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید و از حد تجاوز ننمایید زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی دارد . آگاه باشید من هرگز شما را دستور نمیدهم که همچون کشیشان مسیحی و رهبان ها دنیا را ترک کنید . این گونه مسائل و دیر نشینی در آئین من نیست و رهبانیت امت من در جهاد است .»

 

و از امام محمد باقر ع پرسیدند : گیسو بندی که زنان به موی سر وصل میکنند چه صورت دارد ؟

 

فرمودند :« مانعی ندارد . هر آرایشی که زن برای شوهر بکند جایز است »

 

یک هشدار بزرگ

 

بعضی خانمها زمانی که به گردش یا مجلس عروسی یا جشن ها و یا به مهمانی ها میروند خودشان را آرایش میکنند و بهترین لباس ها را می پوشند و به بهترین شکل ظاهر خودشان را آراسته میکنند و در محیط خانه ظاهری معمولی و موهای نامرتب و وضع نامناسب دارند و نسبت به حق شوهر شان بی تفاوت می باشند .

 

خانم محترم !

 

اولا در مجالس عروسی و جشن ها و مهمانی ها اگر نامحرم حضور نداشته باشد اشکالی ندارد که ظاهری زیبا و آراسته داشته باشید .

 

ثانیا شوهر شما هم حقی دارد که شما در حضور او ظاهری تمیز و آرایش کرده داشته باشید . و غفلت از این امر ضرر جبران ناپذیری به زندگی مشترکتان وارد میکند.

 

روانشناسان میگویند : هنر زن در سه چیز است :

 

۱- خود آرایی

 

۲- سفره آرایی

 

۳- خانه آرایی

 

ثالثا زن خودش را برای غیر شوهرش نیاراید . چون زینت و آرایش کردن برای مرد اجنبی حرام است .

 

حضرت صادق ع فرمودند :«زنی که برای غیر شوهرش عطر بزند خدا نمازش را قبول نفرماید »

 

و نیز رسول اکرم ص غدغن کرده که زن خارج از منزل لباس شهرت بپوشد ( یعنی لباسی که چشمگیر و زننده باشد ) یا زیوری صدا دار به تن کند .

 

در حدیثی شریف و عجیب در رابطه با زنان از شب معراج نقل شده که

 

حضرت علی ع و فاطمه زهرا س نزد پیامبر رفتند و او را در حال گریه شدید دیدند . عرضه داشتند پدر و مادرم به فدایت سبب گریه شما چیست ؟

 

فرمود : « شبی که مرا به معراج بردند زنانی از زنان امتم را در عذاب شدید دیدم . از دیدن عذاب شدید آنان به گریه افتادم و فرمود : زنی را دیدم که گوشت بدن خود را میخورد و آتش از زیر گوشتهایش بیرون میزد آن زنی است که برای غیر شوهر آرایش میکرد و آرایش خود را در معرض دید مردان نامحرم قرار میداد .»

 

و نیز رسول خدا ص فرمودند :« مردی که در برابر دیدگانش و با رضایت و اجازه او ، زنش آرایش کند و از خانه بیرون رود ، بصورتی که در معرض دید همگان قرار گیرد دیوث است . هر که آن مرد را دیوث بنامد گناهی نکرده .

 

و زنی که بدان صورت بیرون رود و همسرش راضی باشد به هر قدمی که آن زن بر میدارد خانه ای از آتش برای شوهرش بنا میشود . بال و پر زنان خود را در این زمینه بچینید . نگذارید در این امور پر بگیرند که بی بال و پر بودنشان در این مسائل موجب خشنودی و سرور برای شما کل خانواده است »

 

اگر زن به آرایش خود و سامان دادن به امور منزل اهتمام داشته باشد . شوهر گریزان و دلسرد خود را به خود و خانه دلگرم و پایبند میسازد و محیط منزل را محیط صفا و دوستی میگرداند .

 

دیل کارنگی میگوید :« وقتی خانه مزین باشد و اتاق ها با سلیقه آراسته شده و جذابیتی به منزل بدهد و زن از وجود شوهر در خانه اظهار خرسندی کند ، شوهر به جای این که این جا و آنجا با دیگران باشد ، آن را به خانه می آورد و به تدریج پایبند به خانه میکند .

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید