قرآن ناطق(عج)

142 - قانونمندی کودکان در خانواده

نویسنده : زهرا رستگار

قانونمندی کودکان در خانواده قانونمندی کودکان، محیطی دلنشین و قابل پیش بینی در خانواده فراهم می کند. برای داشتن یک محیط امن، سالم ، صمیمانه و قابل پیش بینی برای کودک و والدین، به قانون و اجرای ان نیاز داریم. نبود قانون در خانه باعث می شود که محیط خانواده ، هم برای بچه ها […]

قانونمندی کودکان در خانواده

قانونمندی کودکان، محیطی دلنشین و قابل پیش بینی در خانواده فراهم می کند.

برای داشتن یک محیط امن، سالم ، صمیمانه و قابل پیش بینی برای کودک و والدین، به قانون و اجرای ان نیاز داریم.

نبود قانون در خانه باعث می شود که محیط خانواده ، هم برای بچه ها و هم برای پدر و مادر ناامن و غیر صمیمانه شود. اما همین که قانون برای موارد مختلف گذاشته می شود خانه به محیطی امن، شاد و قابل پیش بینی تبدیل می شود که حتی برای فرزندان نیز خوشایند خواهد بود.

لازم است کودک یاد بگیرد که محدودیت هایی را قبول کرده و هنگامی که چیزهایی را که می خواهد به دست نمی آورد، نارضایتی اش را کنترل کند. گرچه مدیریت این موقعیت ها برای والدین دشوار است اما روشی مثبت برای آموزش کنترل خود به کودک است. کودکان باید بدانند که از آنها چه انتظاری داریم و چه رفتاری باید بکنند.

قوانین پایه ای در خانه ، التبه به تعداد کم ۳ یا ۴ قانون در این مورد بسیار کمک می کنند. قوانین خانه در اصل مجموعه هستند از انتظاراتی که والدین از کودکان شان دارند. این قوانین به کودک می آموزند که شکستن قوانین عواقبی در بر خواهد داشت . همچنین این قوانین می آموزند چگونه در کنار هم برای حل مشکلات راه حل پیدا کنیم و اختلافات را به حداقل برسانیم و رفتارهای خود را کنترل کنیم.

بهتر است قوانین کودکان در خانه به جای این که به بچه ها بگویند چه کار نباید بکنند ، بگویند که چه کاری را باید بکنند. مثلا قوانینی مانند:

با صدای آرام صحبت کن یا در خانه آرام راه برو بهتر از قوانین داد نزن یا نَدو است .

از سوی دیگر مهم است که برای طرح ریزی قوانین کودکان باید پدر و مادر و تمام کودکان حضور داشته باشند . در کل قوانینی که برای کودکان می گذاریم باید :

۱- قوانین کودکان در خانواده کم باشند

هنگامی که کودک با تعداد زیادی قانون دست و پاگیر روبه رو می شود معمولا قادر به انجام آن ها نخواهد بود و در نتیجه دچار یاس و تمرد خواهد شد. پس بهتر است ناهایتا از ۵ رفتار مشکل دار را که فکر می کنید نیاز است بهبود یابند، انتخاب کنید.

۲- قوانین کودکان ، منصفانه باشند

مثلا قانون نباید فقط برای یک کودک در نظر گرفته شود بلکه باید شامل تمام کودکان خانه شود. یعنی یک فرزند شما یک ساعت بازی کند اما فرزند دیگرتان نیم ساعت بازی کند .

۳- قوانین کودکان ، آسان باشند

مثلا در کودک کوچکی که صبر و تحمل کمی دارد توقع این که آرام به تماشای تلویزیون بنشیند کار دشواری است . یعنی برای سن کودک شما قابل اجرا باشد .

۴- قوانین کودکان، واضح و بدون ابهام باشند

مثلا به جای جمله ی “فرد مرتبی باش”

باید گفت:

اتاقت باید مرتب باشد یا هر روز صبح باید تخت خوابت جمع شده باشد یا روی زمین هیچی نباشد.

با قانون شکنی و قانون گریزی فرزندان چه کنیم ؟

اما آن چه مهم است این مسئله است که عواقب ناشی از قانون شکنی یا عدم تعقیب قوانین باید واضح و مشخص باشند. به طور مثال اگر فرزند یا فرزندان شما قانون یک ساعت بازی در روز را رعایت نکردند یعنی بیشتر بازی کردند از قبل با بچه هایتان مشخص کرده اید که به عنوان جریمه و تنبیه یک ساعت از وقت تلویزیون آنها کم می شود.

گاهی کودک قوانین خانه را فراموش می کند

مثلا بدون توجه در خانه می دود. در این مواقع بهتر است توجه او را به خود جلب کنیم و به طور مختصر به او توضیح دهیم که چرا این رفتار ، مشکل دارد و رفتار صحیح را به او یادآوری کنیم. مثلا بگوییم : تو در اتاق می دوی و با این کار احتمال دارد زمین بخوری و آسیب ببینی . قانون ما در مورد حرکت در خانه چی بود ؟ حالا به من درست راه رفتن در خانه را نشان بده! حال به طرف در برو و از اول شروع کن.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید