قرآن ناطق(عج)

335 - کنترل غریزه ی جنسی …

نویسنده : زهرا رستگار

کنترل غریزه ی جنسی … جهت کنترل این غریزه ، توجه شما را به راه کارهای ذیل جلب میکنیم :   ۱- پرهیز از فکر و ترسیم صحنه های محرک در ذهن و خیال   عبد الله بن سنان از امام صادق ع نقل میکند : «عیسی به اصحاب خود گفت : … موسی به […]

کنترل غریزه ی جنسی …

جهت کنترل این غریزه ، توجه شما را به راه کارهای ذیل جلب میکنیم :

 

۱- پرهیز از فکر و ترسیم صحنه های محرک در ذهن و خیال

 

عبد الله بن سنان از امام صادق ع نقل میکند : «عیسی به اصحاب خود گفت : … موسی به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور می دهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به اینکه زنا کنید ؛ زیرا کسی که خیال زنا کند ، مانند کسی است که در خانه ای نقش و نگار شده ، دود و آتش به پا کند . چنین کاری گر چه خانه را نمی سوزاند ، ولی زینت و صفای آن را مکدر کرده و فاسد می کند .»

 

۲- دوری از نگاههای مسموم و مناظر تحریک آمیز

 

قرآن کریم در دو آیه متوالی ، دستور به اغماض چشم از نگاه حرام و هوس آلود داده است . در آیه اول می فرماید :« به مومنان بگو : دیده هایشان – را از نامحرمان – فرونشانند و نهانگاه های خود را – از وقوع در حرام – نگه دارند » ( نور آیه ۳۰ ) . و در آیه بعدی می فرماید :« به زنان مومن بگو چشم هایشان را فرو گیرند و نهانگاههای خویش را محافظت کنند » ( نور آیه ۳۱ )

 

جالب این است که درهر دو مورد خداوند متعال نخست به مراقبت از نگاه محرک و عفت چشم و آن گاه به حفاظت از عورت ، فرمان داده است .

 

رسول اکرم ص می فرماید :« نگاه هوس آلود ، تیری است مسموم از تیرهای شیطان ، هر کس آن را به جهت خوف الهی ترک کند ، خداوند ایمانی به او می بخشد که حلاوت آن را در قلب خود احساس میکند »

 

۳- گوش ندان به آوازها و موسیقی های تحریک کننده و مبتذل

 

در حدیثی آمده است :« مردی از امام صادق ع درباره شنیدن آواز محرک پرسید ، حضرت از آن نهی کرده ، این آیه را خواند : « به یقین گوش و چشم و دل هر یک مورد سوال خواهند بود » و فرمود: گوش از آنچه شنیده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه دیده است ، مسوول بوده و بازخواست خواهند شد »

 

۴- اجتناب شدید از نشست های غفلت زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریک آمیز

 

از حضرت امام باقر ع روایت شده است :« هر کس به سخن گوینده ای گوش فرا دهد، او را بندگی کرده است پس اگر ناطق از خدا بگوید شنونده ، خداوند را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانی بر زبانش جاری کند، قطعا بندگی شیطان کرده است »

 

۵- اعتدال در خوردن

 

بی تردید پر خوری و بی نظمی در خوردن ، در ذخیره سازی و انباشتن مواد تحریک زا موثر است .

 

در حدیثی حضرت رسول اکرم ص – پس از آنکه جوانان را به ازدواج ترغیب می کند – می فرماید:« هر کس قدرت بر ازدواج ندارد ، روزه بگیرد ، یقینا روزه نیروی غریزه او را تضعیف می کند »

 

۶- اشتغال ، ورزش و سرگرمی های مفید

 

با وجود فراغت ، هم مواد غذایی در تقویت غریزه به مصرف می رسد و هم فکرو خیال مصروف چاره سازی برای پر کردن اوقات فراغت می شود و لذا در روایات بر اشتغال و کار و پرهیز از فراغت ،تأکید بسیار شده است .

 

حضرت امام صادق ع می فرماید:« و همین گونه انسان اگر بی کار و فارغ باشد ، به بیهودگی و سرمستی دچار می شود و بر اثر آن به مسائلی مبتلا می شود که زیان آن – هم برخود و هم بر نزدیکان او – سنگینی خواهد کرد »

 

۷- تلاوت قرآن

 

بی شک انس با قرآن ، تلاوت و تدبر و در مضامین آن ، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان می برد و زخم های پنهان را التیام می دهد . همت ها را تا آسمان ها بالا می برد و بشر را از فرو رفتن درعالم حیوانات نجات می بخشد .

 

امیر مومنان علی ع می فرماید:« قرآن را فرا گیرید ؛ زیرا قرآن بهار دلها است و از نور آن بر مرض ها و دردهای خود مرهم بگذارید ؛ زیرا آن داروی شفا بخش سینه هاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمند ترین قصه هاست »

 

۲ دیدگاه ارسال شده است

  • یاس 12 جولای 2015

    سلام. ممنونم که این شرایط و فراهم کردید تا بتونیم سوال کنیم ببخشید میخاستم ببینم اگرهمچین شرایطی برای فردی پیش امد و به دلیل هوای نفس دچار خواندن مطالبی شد و یا دیدن عکس هایی به طوری که این فرد با دیدن این چیزها یک حالتی برایش پیش امد در هان حین هم مراقب بود که علایمی به او دست ندهد ولی…!اولا یقین قطعی مبنی بر اینکه ایا او محتلم شده یا نه ندارد ؟ ولی ابی از او خارج شده است و دیگر اینکه این فرد به اوج اورگاسم نرسیده . سوالم در دو ناحیه است ااولا خیلی از کرده خود پشیمان است چگونه جبران کند ؟ دوما این ا قضیه برای حدود دوسالپیش بوده در ان زمان خود راطاهر کرد ولی غسلی چیزی خیر ؟ایا در این حالت غسلی باید بکند ؟ بعد الان در حال حاضر مقداری وسواس دست داده به این فرد و همش فکر دو سال پیش را میکند که ایا ان ابی که به واسطه ان از او خارج شده اگر حکم منی را داشته به جایی مالیده یا نه ؟ ان قسمت را اب کشیده بود و لی چون دران زمان خودش را گول میزد که نه طوری نشده ، والا ن همش یادش می اید که انگار ان موقع بنابر این استدلال همه چی را به هم مالیده و نکن د نجس شده باشد
    خواهش میکنم راهنمایی کنید حال بعد از گذشت دوسال صغری کبری میچیند که نکند مالیده باشد به این ور و ان ور
    یک چیزهایی یادش میاورد و یکی همش میگوید نکند نشسته باشی نکند نجس کرده باشی؟
    بعد در استمناءالعیاذ بالله غسل جنابت واجب میشود ؟

    • زهرا رستگار 14 جولای 2015

      پس یعنی خود ارضایی غسل نداره؟آیا خودارضایی حرامه؟چرا؟

      کلاً هر رطوبتی که در خواب، یا بر اثر بازی با همسر، یا بازی همسر، یا خواندن مطالب مهیّج شهوت، یا تحریک شدن، یا تصورات جنسی، یا دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل، یا نعوذبالله «استمنا»، یا دیدن جنس مخالف؛ ولو با لذت جنسی خارج شود نجس و منی نیست و غسل ندارد.
      رطوبتی نجس و منی است که با شهوت (یعنی در اوج لذت جنسی) خارج شود (اوج لذّت جنسی یعنی زمانی که شخص ارضاء شود و به ارگاسم برسد).
      اگر شک دارید که رطوبت با لذّت جنسی خارج شده و یا با شهوت و در اوج لذت خارج گردیده یا اصلاً رطوبتی نباشد، بازهم تکلیفی ندارید و منی محسوب نمی شود و غسل ندارد. و رطوبتی که منی محسوب نشود وضو را باطل نمی کند و موجب بطلان نماز و روزه نمیگردد.
      *****
      البته اگر با خود ارضایی ارضا شوید غسل واجب میشود.
      *****
      استمناء (خود ارضایی) یعنی بازی کردن با خود به قصد بیرون آمدن منی!
      استمناء (خود ارضایی) یک انحراف عملی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعملها محقق نمی شود, ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراین راه کنترل و درمان این بیماری و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست . آگاهی, ازطریق مطالعه در آثار و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، بدست می آید. بنابراین به سه نکته باید توجّه داشت:
      ۱- آگاهی از حرمت شرعی و اخلاقی آن؛ (و اینکه این کار و عمل یکی از رذائل اخلاق جنسی و انجام آن طبق روایات، موجب دورشدن از رحمت خدا واهل بیت (علیهم السلام) و زایل شدن عقل میشود و از لحاظ شرعی حرام و گناه محسوب می شود و هر گناهی نور ایمان را تضعیف می کند و باعث تاریکی و آلودگی روح انسان می شود. نوری که انسان بدان نیاز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در دنیا دچار خسران و در آخرت دچار عذاب و حسرت خواهد شد).
      ۲- آگاهی از عواقب سوء آن.
      ۳- آگاهی از روش پیشگیری و درمان.
      ۱). حرمت شرعی و اخلاقی استمناء:
      رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: «هر کس، که با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است.
      آقا امام صادق (علیه السّلام) می‌فرماید: «سه دسته‌اند که خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نکند و پاکشان نفرماید و برایشان عذاب دردناکی است:
      ۱٫٫ کسی که موی سفیدش را بکند (تا خود را جوان نمایش دهد)؛
      ۲٫ کسی که به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج کند (استمناء کند)؛
      ۳٫ کسی لواط دهد.
      از امام صادق (علیه السّلام) …از حکم کسی که با حیوانی جمع شود، یا با مالیدن (استمناء) شهوتش را دفع کند، پرسیدند، فرمود: «هر کس شهود خود را به این وسیله و مانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است. یعنی با گناه زنا برابر می‌باشد».
      از امام صادق (علیه السّلام) راجع به حکم استمناء سؤال شد؟
      حضرت (علیه السّلام) فرمود: گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء کننده مثل این است که به خودش نکاح کرده و اگر کسی را بشناسم که چنین کاری را انجام دهد با او هم غذا نشوم.
      در حدیث آمد: …هفت گروه هستند که خدای عزوجل در روز قیامت به آنان نظر نمی کند که یک گروه از آنها کسانی هستند که با دست خویش ازدواج کنند.(یعنی استمناء میکنند)
      ۲). آگاهی از عواقب سوء آن:
      از نظر علمی هیچ پزشک فهیم استمناء را تجویز نمیکند و خوب و پسندیده نمی داند و مضراتی را برای آن معرفی میکنند که برخی از آنها عبارتند از:
      ۱٫٫ مبتلا شدن به کشمکش های روحی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۲٫ حساسیت و ضعیف شدن مراکز عصبی؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۳٫ به هم خوردن نظم وآرامش روحی؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۴٫ دچار شدن به افسردگی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۵٫ سر گیجه داشتن؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۶٫ فراموشی؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۷٫ سستی اراده؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۸٫ ضعف حافظه؛ (زیان عقلی و روانی)
      ۹٫ لذّت نبردن از آمیزش با همسرانشان؛ (زیان جنسی)
      ۱۰٫ احتلام مکرر؛ (زیان جنسی)
      ۱۱٫ مبتلا شدن به انزال زود رس؛ (زیان جنسی)
      ۱۲٫ دچار شدن به لاغری، لرزش؛ (زیان جسمی)
      ۱۳٫ ضعیف شدن قوّه بینایی و شنوایی؛ (زیان جسمی)
      استمناء شرعاً، عرفاً و هم از نظر طبّ و علم؛ حرام و ناپسند است.
      ۳). آگاهی از روش پیشگیری و درمان: (برای درمان استمناء و ریشه کن نمودن آن چند راه حل توصیه شده است):
      ۱-. زود ازدواج کردن؛ (زیرا ازدواج موجب سلامت روحی و جسمی و کنترل کننده این گناه است).

      ۲- روزه گرفتن؛ (زیرا روزه موجب تخفیف شهوت جنسی میگردد، در حدیث نبوی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: «یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْکُمُ البَاءَهَ فَلْیَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَعَلَیْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ». ای جوانان اگر می توانید، از دواج کنید که موجب قدرت حفظ چشم از نگاه به نامحرم و محافظت آلت تناسلی ار فعل حرام می باشد و کسی که نمی تواند ازدواج کند، روزه بگیرد زیرا روزه شهوت را سرکوب می کند.
      ۳- پرهیز کردن از محرک های جنسی؛ (زیرا نگاه کردن به زنان و دختران بزک کرده و خواندن مطالب عاشغانه ودیدن تصاویر سکسی که از جانب تاجران شرف و غریزه ترویج می شود و گوش دادن به آهنگ های مبتذلی که با امواج هوا در فضا سیر می کند و محیط را آلوده می سازد، عفت را لکه دار و اخلاق را فاسد و شخصیّت را لگد مال ادراک و فهم را کند و حافظه را ضعیف و آتش غریزه را شعله ور می سازد و جوان را در حقارت پست شهوت مدفون می سازد).
      ۴- پرکردن اوقات فراغت با برنامه های مفید؛ (روانشناسان می گویند: فردی که با خود خلوت می کند اندیشه های رویایی و افکار پریشان و تخیلات جنسی شهوت انگیز به او هجوم می آورند، خصوصاً در افراد نوجوان این تفکرات و حالات شدید تر است). در این هنگام جوان یا نو جوان به گناه استمناء رو میآورد تا طغیان شهوت را فرونشاند یا از فشار آن بکاهد.
      ۵- پیدا کردن دوستان خوب؛ (دوستانی که در سیمایشان اثر سجده و راهشان درست و اخلاق خوبشان آنها را از سایرین ممتاز میکند) چه خوب است که جوانان و نوجوان به دنبال چنین دوستانی باشند تا آنها را در سختی ها و نا ملایمات زندگی تکیه گاه باشند و در جوارشان آرامش روحی یابند.
      ۶- اجرا کردن دستورات طبی؛ (مانند: ۱- حمام با آب سرد در فصول گرم، ۲- انجام تمرینات ورزشی، ۳- مصرف نکردن زیاد گوشت و غذا های مقوی، ۴- نخوابیدن بر شکم یا پشت، سنت آن است که بر پهلوی راست و روبروی قبله بخوابد).
      ۷- ترس از خدا داشتن؛ (جوانی که احساس کند که خدایش او را می بیند و مراقب اوست، نهان و آشکارش را بخوبی می داند و خیانت چشم و اسرار درون او را مییند و اگر در انجام وظایف کوتاهی کند بزودی به حساب کار هایش می رسد و اگر بلغرد یا منحرف شود او را مجازات خواهد کرد، دیگر به جانب اعمال قبح و عوامل مهلک نخواهد رفت و از ارتکاب فحشا و منکر نیز خود داری می کند؛ حضور در مجالس علمی و خواندن نماز های واجب، تلاوت قرآن، خواندن نماز شب انجام روزه و شنیدن شرح حال و زندگی یاران پیامبر و بزرگان دین و همراهی با جماعت مؤمن و نیکوکار و یاد مرگ و زندگی پس از مرگ، ترس از خدای عزوجل را در دل مؤمن رشد می دهد. آنگاه عظمت و اقتدار پروردگارش را در دل احساس می کند و حس مراقبت و نظارت الهی در درونش رشد می کند).

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید