قرآن ناطق(عج)

181 - قبل از یک سالگی ، شیر گاو ممنوع

نویسنده : زهرا رستگار

قبل از یک سالگی، نباید به کودک شیر گاو بدهید تعجب نکنید، زیرا بدن نوزاد به شیر مادر نیاز دارد، نه به شیر فرآوری نشده گاو. اگر مادری نمیتواند بنابر دلایلی به کودک خود شیر دهد بهتر است به دنبال شیر خشک غنی شده با آهن که از شیر معمولی درست شده باشد بگردد. این […]

قبل از یک سالگی، نباید به کودک شیر گاو بدهید

تعجب نکنید، زیرا بدن نوزاد به شیر مادر نیاز دارد، نه به شیر فرآوری نشده گاو. اگر مادری نمیتواند بنابر دلایلی به کودک خود شیر دهد بهتر است به دنبال شیر خشک غنی شده با آهن که از شیر معمولی درست شده باشد بگردد. این به معنای اجتناب کلی از مصرف شیر گاو نیست، بلکه بیانگر این است که مصرف شیر مادر و شیر خشک غنی از آهن در اولویت قراردارند. به عبارت دیگر شیر گاو بهترین منبع دربردارنده مواد غذایی برای نوزادان نیست.

حقیقت این است که در تولید شیرهای خشک، شیر گاو به عنوان منبع پروتئین، چربی و کربوهیدرات استفاده می شود. اما مواد دیگری نیز هنگام تولید به آن افزوده می شود.

اگر به جای شیر خشک، به نوزاد شیر گاو فرآوری نشده داده شود، بعد از مدتی ممکن است علایم کمبود بعضی از مواد مغذی نظیر آهن، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E  ظاهر گردد. شیر گاو همچنین دارای مقادیر بیش از حد نیاز سدیم است که این مقدار اصلا برای نوزاد نیاز نیست. همچنین از آنجایی دستگاه گوارشی نوزاد هنوز تکامل نیافته است، لذا مصرف مقادیر زیاد پروتئین موجب از دست دادن خون از ناحیه روده ای معده ای و به تبع آن کاهش ذخیره آهن  در بدن نوزاد گردد. بنابراین قبل از سن یک سالگی تنها مصرف شیر خشک فرآوری و غنی شده می تواند نیازهای تغذیه ای نوزادان را برآورده نماید.

کودکانی که دارای سابقه ابتلا به آلرژی یا دیابت وابسته به انسولین هستند، نباید به هیچ عنوان قبل از پایان یک سالگی، به غیر از شیر مادر و شیر خشک هیچ نوع شیری را مصرف نمایند.

لازم است بدانید که شیر گاو یکی از مواد غذایی آلرژی زا(حساسیت زا) است. لذا در مورد کودکانی که ممکن است بطور ارثی آمادگی ابتلا به آلرژی غذایی  را داشته باشند، عدم مصرف هر نوع شیری غیر از شیر مادر می تواند باعث شود که دستگاه گوارشی آنها بخوبی تکامل یافته و احتمالا در سنین بعد ار یک سالگی بتواند بدون ابتلا به عوارض این آلرژی، از هر نوع شیر و غذایی که تمایل دارند استفاده نماید.

اگر چه هنوز بطور کامل اثبات نشده است، اما دلایل زیادی وجود دارد که بیان می کند مصرف زود هنگام شیرهایی غیر از شیر مادر- قبل از یک سالگی- در کودکانی که بطور ارثی استعداد ابتلا به دیابت وابسته به انسولین(دیابت نوع ۱)  را دارند، می تواند یک عامل تسهیل کننده و تسریع بخش درابتلا به این بیماری باشد. همچنین بیان می شود که مجموعه ای از استعداد ارثی و مصرف زود هنگام از شیر گاو میتواند موجب بروز دیابت کودکان گردد.

چه وقت و چه مقدار می توانید به کودک خود شیر گاو بدهید؟

برای اولین سال زندگی، شیر مادر یا شیر خشک مهم ترین منبع غذایی نوزاد به شمار می آیند. شیر گاو برای اولین سال زندگی اصلا مناسب نیست، اما از حدود ۷ ماهگی به بعد، مقدار کمی شیر گاو یا غذاهایی که حاوی مقادیر کمی شیر گاو هستند می توانند به عنوان یک غذای کمکی مورد استفاده قرار بگیرند.

راه های زیادی برای شروع استفاده از شیر گاو وجود دارد. شما می توانید فرنی کودک خود را با شیر گار تهیه کنید. همچنین می توانید شیر را با غذاهای جامد مثل پوره سیب زمینی یا برنج مخلوط کنید یا می توانید مقدار کمی شیر را با میوه های تازه مخلوط نمایید. با افزودن ادویه و پوره سبزیجات به شیر میتوانید یک غذای لذیذ و خوشمزه برای کودکتان تهیه کنید.

شیر گاو برای اولین سال زندگی اصلا مناسب نیست، اما از حدود ۷ ماهگی به بعد، مقدار کمی شیر گاو یا غذاهایی که حاوی مقادیر کمی شیر گاو هستند می توانند به عنوان یک غذای کمکی مورد استفاده قرار بگیرند.

هر چه سن کودک افزایش می یابد، نگرانی از کمبود کلسیم نیز افزایش می یابد. بیش از ۲۰ درصد کودکان مقادیر ناکافی از کلسیم را دریافت می کنند. این امر بدان علت است که اکثر کودکان از نوشیدنی هایی استفاده می کنند که حاوی مقادیر ناکافی کلسیم می باشد.

سال های اول زندگی کودک، زمان رشد و تکامل استخوان های اوست، لذا مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم زیاد در این سن بسیار مفید می باشد. در این مورد شیر یک نوشیدنی خوب و مفید است، زیرا قند موجود در شیر(لاکتوز) و همچنین ویتامین D  موجود در آن از عواملی هستند که موجب افزایش جذب کلسیم می شوند.

نکات مهم در مورد تغذیه کودک با شیر گاو :

* نباید قبل از یک سالگی، شیر پرچرب گاو را به کودک خود بدهید.

*کودکانی که دارای سابقه ابتلا به آلرژی یا دیابت وابسته به انسولین هستند، نباید به هیچ عنوان قبل از پایان یک سالگی، به غیر از شیر مادر و شیر خشک هیچ نوع شیری را مصرف نمایند.

*مصرف شیر گاو به عنوان یک غذای مکمل، تنها بعد از هفت ماهگی توصیه میشود.

* بعد از یک سالگی، دریافت مقادیر کافی شیر موجب می شود که کلسیم مورد نیاز کودک تامین شود.

استفاده از شیر مادر به جای شیر خشک، می تواند از بروز چاقی جلوگیری کند

به تمام مزیت های استفاده از شیر مادر بجای شیرخشک این نکته را هم اضافه کنید که استفاده از شیر مادر میتواند از ایجاد چاقی در سال های بعدی زندگی کودک جلوگیری کند. بر طبق نتایج آزمایشی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (THE JOURNAL OF AMERICAN MEDICAL ASSOCIATION)درج شده است، کودکانی که در شش ماه اول زندگی شان با شیر مادر تغذیه شده اند، در سن ۱۴ سالگی ۲۲ درصد کمتر از کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند، به عارضه چاقی دچار می گردند. علاوه بر این هر چه مدت زمان شیردهی با شیر مادر بیشتر باشد، احتمال ابتلای کودک به عارضه چاقی در سنین نوجوانی کاهش می یابد.

THE JOURNAL OF AMERICAN MEDICAL ASSOCIATION

۱ دیدگاه ارسال شده است

  • نجمه 6 فوریه 2015

    با سلام وخسته نباشید و خداقوت . واقعا سایتتون خیلی جامع و کامله. بنظرم هر کس قصد بچه دار شدن رو داشته باشه، نیازی به جمع آوری مطالب و نکات آموزشی نیست.فقط همین سایت رو کامل و دقیق بخونه هیچ نکته مبهم یا سوالی تو ذهنش نمیمونه، به همه دوستانم نیز سایت شما رو معرفی میکنم حتی به مطالب خیلی خیلی ریز پرداخته شده.از خداوند منان به خاطر تلاشهای بی وقفه و بی دریغتان طلب خیر و عافیت مینمایم.

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید