قرآن ناطق(عج)

105 - رفتاری که زندگی مشترک را تلخ می کند

نویسنده : زهرا رستگار

رفتاری که زندگی مشترک را تلخ می کند تحقیر کردن خانوم ها و آقایان باید تمام تلاش خود را به کار ببرند که همدیگر را تحقیر نکنند. اگر خانوم خانه رفتاری کند که به مرد احساس حقارت دست دهد ، باعث بروز رفتار نامناسبی از سوی مرد خواهد شد که گاهاً از روی لجبازی است […]

رفتاری که زندگی مشترک را تلخ می کند

تحقیر کردن

خانوم ها و آقایان باید تمام تلاش خود را به کار ببرند که همدیگر را تحقیر نکنند. اگر خانوم خانه رفتاری کند که به مرد احساس حقارت دست دهد ، باعث بروز رفتار نامناسبی از سوی مرد خواهد شد که گاهاً از روی لجبازی است و خودش هم می داند که رفتارش اشتباه است.

لذا خانوم های بزرگوار باید مواظب باشند که در برخوردهای روزمره خود رفتاری را بروز ندهند که موجب حقارت مرد گردد و همچنین اگر مردی خواهان یک همسر خوب و مادری موفق برای فرزندانش می باشد نباید او را تحقیر نماید.

اما چکار کنیم که همسرمان احساس تحقیر نکند:

عیب خانواده ی خود را جلوی کسی نگوئید

خانوم های بزرگوار عیب شوهرتان را جلوی کسی نگوئید و بالعکس آقایان محترم شما نیز عیب همسرتان را جلوی احدی به زبان نیاورید. بچه ها نیز نباید عیب والدین و مشکلات درون خانواده ی خود را جلوی دیگران بازگو نمایند. همچنین والدین باید دقت داشته باشند که عیب بچه های خود را جلوی دیگران بازگو نکنند. مثلاً پدر خانواده در جمع ، به عموی بچه می گوید این پسر حرف حالیش نیست ، یه کلمه درس نمی خونه ، تو یه کم نصیحتش کن. پدر بزرگوار! شما با این کار پسرتان را تحقیر کرده اید و این پسر شما نه تنها درس خوان نخواهد شد ، بلکه ضربات شدید  روحی و روانی فراوانی نیز خواهد دید.

حتی مرد نباید عیب خانواده پدری اش را به همسرش بگوید و زن نیز نباید عیب خانواده اش را نزد شوهرش بازگو کند. چون با این کار باعث می شوید که خانواده ی شما نزد همسرتان تحقیر شده و گرمی روابط از بین برود.

آقایان و خانوم های محترم! عیب خانواده ی همسرتان را بر سر همسرتان نکوبید

مثلاً مردی خطاب به همسرش می گوید: پدرو مادرت که جهیزیه نیاورده اند ، اینها مال عهد بوقه و … آقایان محترم مطمئن باشید وقتی شما شروع به ایرادگیری از خانواده ی همسرتان می کنید او نیز به مقابله پرداخته و شروع به بدگویی از خانواده ی شما می کند و بالعکس خانوم ها نیز اگر عیب خانواده ی شوهرشان را به سر همسرشان بکوبند ، مطمئناً رابطه ی مرد با خانواده ی زن تیره و تار خواهد شد.

زن و مرد باید بدانند که اگر کل دودمان همسرشان بد و نا اهل باشند ، این مسئله هیچ ربطی به همسرشان ندارد. لذا نباید عیب آنها را به رخ همسرشان بکشند. مثلاً اگر برادر زن معتاد است یا بالعکس ، این قضیه چه ربطی به همسر شما دارد؟

پدر و مادرها نباید عیب خانواده ی داماد را به دخترشان و عیب خانواده ی عروس را به پسرشان بگویند

مثلاً پدر و مادر عروس در زمان عقد به دخترشان می گویند : خانواده ی شوهرت که احترام ما رو نگه نداشتند ، انگار بچه شون از دماغ فیل افتاده و … این رفتار باعث می شود که دختر شما کم کم به خانواده ی شوهرش بدبین شده و ارتباطش با آنها تیره و تار شود.

خدای متعال در یک حدیث قدسی می فرماید : هر کسی بنده ی مؤمنی را تحقیر کند به من اعلان جنگ نموده است.

عزیزانی که با قرآن انس بیشتری دارند می دانند که خداوند در قرآن انجام دو گناه را به منزله ی اعلان جنگ با خود می داند ، یکی ربا و دیگری تحقیر کردن و این نشان دهنده ی قبح بالای این رذیله می باش

۱ دیدگاه ارسال شده است

  • سارا 7 ژانویه 2015

    ممنون از مطالب مفیدتون، اما بهتر نیست نوع برخورد با چنین موارد رو هم بگین، برای مثال اینکه میگین نباید خانواده ها به عروس یا دامادشون بگن که چرا شما فلان کار یا هر مساله دیگه ای رو تو عروسی انجام ندادید.. حالا اگر با این حرف غیر منطقی و توهین مکررشون تو روی زن و جلوی پسرشون این حرف رو میزنن نمیشه گفت همچین آدمهایی قابل احترام هستن، بجز سکوت راه حل مفید تری اگه میشه بدین ممنون میشم. لازم بذکره که هیچ کار خاصی هم رای پسر یا عروسشون هم نداشتن که بخوان ریز بشن و توقعات عجیب و غزیبی هم داشته باشن و کوتاهی هم از طرف من و خوناده ام نشده برای جشن عروسیمون

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید