قرآن ناطق(عج)

347 - شک و بد دلي و شكاكيت همسران

نویسنده : زهرا رستگار

بعضی از مردها این‌گونه رفتار و تحت کنترل قرار دادن‌های همسر را حاکی از عشق بی‌اندازه بیان می‌کنند. به این دلیل که زن را حریم زندگی خود به حساب می‌آورند و نمی‌خواهند اجازه دهند که این حریم شکسته شود. اما اظهار چنین عشق‌های شکنجه‌آوری که با روحیات فردی انسانی سازگار نیست، چه سودی جز دورشدن […]

بعضی از مردها این‌گونه رفتار و تحت کنترل قرار دادن‌های همسر را حاکی از عشق بی‌اندازه بیان می‌کنند. به این دلیل که زن را حریم زندگی خود به حساب می‌آورند و نمی‌خواهند اجازه دهند که این حریم شکسته شود. اما اظهار چنین عشق‌های شکنجه‌آوری که با روحیات فردی انسانی سازگار نیست، چه سودی جز دورشدن همسر و لطمه به احساساتش خواهد داشت؟ آیا چنین رفتاری سبب نمی‌شود که اطرافیان شخص را غیرعادی و بیمار تلقی کنند؟

 

بد‌دلی و شك، علّت‌های متفاوتی دارد، كه به دو منشأ مهم آن اشاره می‌شود. بد‌دلی و شك، به شكل بیماری مزمن در می‌‌آید و بدون آن‌كه از واقعیت خارجی ناشی شود، درون بعضی افراد رخنه می‌كند و آن ها را بیمار می سازد.

 

این بدترین نوع بدگمانی است و بدون آن‌‌كه علت خارجی و منشأ بیرونی داشته باشد، فقط یك مرض درونی خواهد شد و فرد آزار خواهد دید و اطرافیانش را هم آزار خواهد داد. خیالات و توهمات و به هم ربط دادن موضوعات نامربوط، از عوامل ایجاد یا تشدید‌كننده چنین بددلی است.

 

بددلی در نوع دوم، منشأ خارجی دارد و به عملكرد فرد مقابل، ارتباط مستقیم دارد و بیش‌تر در بین زوجین ایجاد می‌گردد. حركات مشكوك كه قابل توجیه نبوده و دور از صداقت و پنهان‌كاری در عمل یا گفتار و رو شدن موضوعی كه حساسیت‌‌‌برانگیز باشد یا رفتار تصنعی و خالی از صداقت و قربان صدقه رفتن مصنوعی‌، از عوامل مهم و تشدید‌كننده شك و بدگمانی به شمار می‌آید.

 

 

اگر بخواهیم ریشه شک و بد دلی را پیدا کنیم ابتدا مقدمه ای لازم است و بعد به برشمردن ریشه ها و عوامل بددلی بپردازیم.

موضوع بدبینی و بد دلی در ذهن و روان ممکن است در بسیاری از انسان ها وجود داشته باشد و حتی در بعضی از موارد شک و بدبینی ما را به نتایج خوبی می رساند مثلا کارگاهان پلیس نمی توانند اعتماد کامل به متهم و گفته هایش داشته باشند و یا یک محقق برای اینکه به یک ایده نو و خلاقی دست پیدا کندباید به دیده شک و تردید به قضای علمی نگاه کند و یا در بعضی از موارد اگر به گفت های دیگران اعتماد صد درصد داشته باشیم ممکن است دچار انحراف از مسیر مطلوب و منطقی شویم. اما بددلی و بدبینی زمانی آسیب زا و بقول روان شناسان پاتولوژیک خواهد بود که باعث اختلال در روابط انسانی با دیگران شود مثلا باعث ناسازگاری های زناشویی شود و رفتارهای محدود کننده و تعصبات افرادی را در فرد تولید کند. اما عوامل و ریشه های بدبینی در زن و شوهر :

 

1- وجود الگوهای بدبینانه و بددلی در خانواده والدین رفتارهای بدبینانه داشته باشند و این رفتارها باعث شود که اعضای خانواده از دوران کودک در روابط خودشان اصل بدبینی و عدم اعتماد به دیگران را سرلوحه زندگی خود قرار بدهند.

2- وجود تجربه های متعدد ارتباط های خارج از قاعده و منطق در گذشته مثلا پسری که تجارب دوستی های متعددی دارد به همسر خود نیز نوعی بدبینی ممکن است داشته باشد.

3-وجود اختلال های اضطرابی مانند اضطراب که خود مولد وسواس و نگرانی می کند. مثلا فردی که دچار اضطراب و نگرانی است ممکن است گاهی این اضطراب را در الگوی رفتاری وسواس فکری و عملی نسبت به شست و شو قرار دهد و گاهی هم ممکن است نسبت به نماز شک و وسواس داشته باشد و گاهی هم ممکن است نسبت به وفا داری یا عدم آن نسبت به همسر خود دچار وسواس فکری شود به طور کلی فرد وسواس یک نگرش بدبیننانه نسبت به پدیده های پیرامونی خود دارد.

4- وجود اختلال های شدید روانی اما مخفی و پنهان مثل اسکیزوفرنی و یا اختلال شخصیت که بیشتر عبارت پارانویا و افکار پارانویئید در این موارد بکار می رود.

5- حساسیت های که دوران عقد و نامزدی بدون سابقه خانوادگی و محیطی هم ممکن است نوعی بدبینی تلقی شود که بعد از مدتی خود به خود به شدت کم می شود.

6- وجود رابطه دوستی طولانی مدت قبل از ازدواج با همسر که خود باعث بدبینی شود.

7- وجود رفتارها و حرکات غیر قابل درک و فهم و به عبارتی دیگر مشکوک در رفتارهای مرد و زن مثلا مخفی کردن یا رمز گذاشتن گوشی بدون دلیل منطقی و بدون توضیح.

8- حساسیت های شغلی خاص که بیشتر با جرایم و بزهکاری ها در ارتباط هستند مثلا روان شناسان و یا افرادی که در مبارزه با مفاسد اجتماعی هستند در معرض بدبینی ها و گسترش این بدبینی ها و سرایت آن به خانواده هستند البته این موضوع به هیچ وجه کلیت ندارد.

 

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید