قرآن ناطق(عج)

383 - خودارضایی در افراد متاهل

نویسنده : زهرا رستگار

  عموما خودارضایی درافرادمتاهل ، به دلایل زیر ایجاد می گردد: ۱- مردانی که قبل از ازدواج خود اقدام به خودارضایی کرده و این رفتار برای آنها تبدیل به عادت گشته است. ۲- استفاده دائم و مکرر از کانالهای غیر اخلاقی ماهواره و تصاویر نامناسب ۳- مردانی که از ارتباط جنسی خود با همسرشان راضی […]

 

عموما خودارضایی درافرادمتاهل ، به دلایل زیر ایجاد می گردد:

۱- مردانی که قبل از ازدواج خود اقدام به خودارضایی کرده و این رفتار برای آنها تبدیل به عادت گشته است.
۲- استفاده دائم و مکرر از کانالهای غیر اخلاقی ماهواره و تصاویر نامناسب
۳- مردانی که از ارتباط جنسی خود با همسرشان راضی نیستند
درباره دلیل اول، مقالات بسیاری ارائه شده است یعنی در طی سری مقالاتی که ارائه دادیم در مورد مضرات و آسیبهای خودارضایی در دوره ی تجرد و لزوم و اهمیت ترک این عادات نادرست، صحبت کردیم. تنها ذکر این مساله ضروری به نظر می رسد که در برخی از افراد خودارضایی آن چنان تبدیل به عادت و یا حتی اعتیاد می گردد که حتی بعد از ازدواج نیز به این رفتار خود ادامه داده به طوری که در برخی از موارد مشاهده می شود که اصلاً توجهی به نیازهای همسرشان ندارند و به این ترتیب زمینه های اختلافات زناشویی را دامن می زنند.
علت بعدی در مورد استفاده از فیلم ها و تصاویر غیر اخلاقی است. این تصاویر و فیلم ها برای مردان بسیار تحریک کننده است و در عین حال وقتی که در دام این دنیای خیالی می افتند، دائماً در حال فکر کردن به این دنیای خیالی هستند. حتی اگر آنها نسبت به همسر خود متعهد بوده و نسبت به این عمل احساس گناه داشته باشند، هنگامی که همسرشان به اندازه کافی شاداب نباشد و یا با خیال پردازی های آنها هماهنگی نداشته باشد، امکان دارد که به این عمل ناشایست اقدام کنند.
و علت آخر فقدان رضایت از ارتباط با همسر است. گاهی اوقات این عدم رضایت مقطعی است مانند مردانی که همسرشان در دوران بارداری به سر می برد و به خاطر شرایط خاص این دوران و برخی از محدودیتها، عده ای کم از مردان به این رفتار روی می آورند و در موارد دیگر فقدان مهارت زن و مرد در برقراری رابطه ی مطلوب و یا نادیده گرفتن نیازهای یکدیگر، باعث بروز این مشکل می گردد.
برای درمان این مشکل تمرین هایی به زوجین داده می شود که می تواند به تناسب ارزیابی نیازها، نیرومندی ها و کاستی ها، به انجام آنها بپردازد
در هر حال خودارضایی در مردان متاهل، هر علتی که داشته باشد، بنظر بسیار آسیب زاتر از خودارضایی در افراد مجرد است. چرا که در دوران تجرد آسیبهای این رفتار تنها متوجه خود فرد است اما در خودارضایی در دوران تاهل نه تنها باعث بروز آسیب های متعدد در خود فرد است بلکه ارتباط زن و مرد را دچار مشکل و اختلال می کند. لذا در ادامه این یادداشت چند توصیه کلی برای شما زوجینی داریم که از چنین مشکلی رنج می برند.
فراموش نکنید که:
خانم های عزیز! اگر همسرتان فکر می کند که شما از این رفتار او اطلاعی نداشته و شما نیز خودتان را به بی اطلاعی می زنید باید بدانید که با انکار واقعیت مشکلی از شما حل نخواهد شد لذا اگر می خواهید همسرتان دست از خودارضایی بردارد و بر رفتار خود تجدید نظر کند، خیلی مهم است که ابتدا با ایشان وارد گفتگو شوید اما مراقب باشید که این پیام را به شوهر تان منتقل نکنید که «تو نیاز به اصلاح رفتارت داری» یا طوری رفتار کنید که بنظر رسد که می خواهید او اصلاح شود. این وضعیت ممکن است برای مرد بسیار سنگین باشد. او ممکن است این پیام را دریافت کند که در حال حاضر “به اندازه کافی خوب نیست” و یا اینکه “او باید نیازهایش را اصلاح کند” در این حالت؛ ممکن است مرد احساس کند که به او توهین شده است. به جای اینها، شما می توانید این چنین جمله ای بگویید: «بهتر است در رابطه زناشویی خود تجدید نظر کنیم. فکر می کنم مشکلی پیش آمده و لازم است که هر دو ما به فکر رفع آن باشیم.» اگر همسرتان احساس کند که شما تمایل به تجربه یک تغییر در این زمینه هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که به این درخواست پاسخ دهد.
دریافت کمک
از دگر سو، از طریق کاربرد مبادله ی رفتار، آموزش ارتباط و مهارتهای حل مساله، در زمینه های صمیمیت رفتار جنسی و ابراز عشق و علاقه به زوج، می توان برای درمان این اختلال اقدام کرد. با توجه به اینکه بحث درباره این موضوعات دشوار و دارای بار عاطفی است، لذا روان شناسان متخصص در درمانهای جنسی متوجه ترسهای فرد(به خصوص مردان) از طرح این مسائل و احتمال تمایل آنها برای اجتناب از این موضوعات هستند. از طرف دیگر تمرین هایی به زوجین داده می شود که می تواند به تناسب ارزیابی نیازها، نیرومندی ها و کاستی ها، به انجام آنها بپردازد. بنابر این از تلاش برای دریافت خدمات مشاوره ای دست بر نداشته و گمان نکنید مساله ای که برای شما ایجاد شده تنها مختص به شما بوده و راه علاج ندارد و یا مشاور و روان شناس از شنیدن مشکل شما تعجب کرده و یا متهم تان می کند فراموش نکنید که شاید این اتفاق برای شما و همسرتان شرم آور جلوه کند اما در نزد متخصصین این امر، تنها یک مشکل رفتاری قابل درمان است. لذا در این یادداشت ما به طور جزیی در مورد روشهای درمانی توصیه هایی را ارائه نمی دهیم چرا که این گونه درمان ها تخصصی بوده و از طرف دیگر وابسته به فرد است بنابراین در دریافت خدمات مشاوره جنسی کوتاهی نکنید.

اما به طور کلی روند درمان برای شما عزیزان توضیح داده می شود تا گمان نکنید مشکل شما خیلی خاص است و یا درمان خارق العاده ای در انتظارتان است:
این تمرینات عموماً به شما ارائه خواهد شد (البته با مشارکت درمانگر):
۱- در میان گذاشتن خاطره ای از یک تجربه عاطفی مثبت
۲- تمرین خیال پردازی هدایت شده در مورد رابطه زناشویی مطلوب
۳- تمرین ارتباط کلامی در مورد ارائه بازخورد در حین روابط زناشویی
۴- کسب توانایی تمرکز بر اندامها
۵- تمرین حل مساله در مورد رابطه زناشویی
۶- مهار گسلی ذهنی درباره رفتار خودارضایی و منظور کردن رفتارهای زناشویی جدید.
@kargozaranekhoda

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید