قرآن ناطق(عج)

346 - مهارت ارتباطی یا ارتباط موثر

نویسنده : زهرا رستگار

مهارت ارتباطی یا ارتباط موثر   سبک زندگی ما در روابط همسرداری دچار چالش‌هایی است. باید بپذیریم که که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. اگر بی‌توجه باشیم،این چالش‌ها عمیق‌تر می شوند ومحدودیت‌ها برای سبک زندگی مطلوب، افزایش پیدا کند. دقیقاً مثل این که عفونتی وارد بدن شود و بدن نسبت به آن بی‌تفاوت باشد،حال […]

مهارت ارتباطی یا ارتباط موثر

 

سبک زندگی ما در روابط همسرداری دچار چالش‌هایی است. باید بپذیریم که که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. اگر بی‌توجه باشیم،این چالش‌ها عمیق‌تر می شوند ومحدودیت‌ها برای سبک زندگی مطلوب، افزایش پیدا کند. دقیقاً مثل این که عفونتی وارد بدن شود و بدن نسبت به آن بی‌تفاوت باشد،حال چه اتفاقی می افتد؟ بنابراین آگاهی همسران از مهارت ارتباطی، باعث می شود تا همسران در پرورش اهداف وروابط زناشویی همواره در رضایت مندی زندگی کنند.

انواع ارتباط همسری در سبک زندگی اسلامی:

۱.عاطفی۲.الگویی۳.شناختی۴.کلامی

اول:ارتباط عاطفی:

ارتباطی است که در روند ایجاد وافزایش علاقه ومحبت بین دوهمسر،جریان یافته، به این منجر می شودکه بتوانند احساسات وعواطف را با همدیگر انتقال داده،وپس بگیرند.این ارتباط شاهکلید مهارت ارتباط موثر همسرداری است.

******************************************

راههای دادو ستد عاطفی بین همسران

۱.قلبی:

با پرورش احساسات وعواطف مثبت و دینی و سازنده نسبت به همسر ،قلب او را سرشار از آن عواطفی کنیم که مایلیم همسرمان به ما داشته باشد.امام علی علیه السلام می فرماید:«هرقدر که انسان چیزی رادر درون قلبش پنهان کند از زبانش و حالتهای بیرونی اشنمایان می کند ».

 

 

۲. کلامی:

بیان احساسات و عواطف یک اصل است. البته در جای خود دارای آثار ماندنی است.متاسفانه گاهی در زندگی به دلایلی نادیده انگاشته می شود: نبودشناخت برای ازدواج یا شناخت غلط -غرور بیجا-حیای افراطی و بی جا (به ویژه در خانمها) و… .

پیامبر اعظم(ص) فرمودند:کسی که به همسرش بگوید تو را دوست دارم این جمله هرگز ازدل او بیرون نخواهدرفت.

جملاتی چون«دوستت دارم –عزیزم-جانم فدایت-روحم نثارت و… در زندگی امام علی (ع) و فاطمه زهرا(س) آکنده است.

۳.عملی:

یعنی با انجام دادن خدمتی غیر منتظره کاری برای همسرمی تواند چنین شیوه ای به کارببندد.دراین مرحله زوجین با شناخت روحیات ،نیازها و درخواستهای همسر می تواندباری از دوش دیگری بردارد، یا توجهی به او بنماید که خوشایند جلوه کند.

پیامبر مهربانی میفرماید:«هر کس از خدمت به خانواده اش روی برنتابد وشکایت نکندکفاره گناهانش،خاموشی خشم الهی نصیب حورالعین و فراوانی حسنات در بهشت خواهد بود.»

 

انواع دادو ستد عملی:

الف)مشارکتی در شرایط عادی(در روال روزمره-خدمت و جبران متقابل- تقسیم وظایف جنسیتی و …)

هر کسی از روی علاقه به همسرش خدمت کند خدا نامش را دربین شهدا ثبت خواهد کرد».!پیغمبر می فرمایند:«علی جان

(مستدرک الوسایل،ج۱۳،ص۸).

ب)مشارکتی در شرایط ویژه و(بارداری همسر و وضع حمل-میهمانی- شاغل بودن همسران-افسردگی زن-مشکل یا وجود بیماری-اعتیاد شوهرشغل خاص شوهر-نازایی زن یا شوهر-تحصیل همسر-سختی های اشتغال و…در حضور دیگران و…).

پیامبرمان فرمودند:« همانا خداوند اجر می دهد به مردی که لقمه گرفته ،در دهان همسرش بگذارد.وزنی که کاسه آبی به دست همسرش دهدبرای او بهتر از یک سال عبادت است».

۴.فراکلامی:

تجلی کردن عواطف در قالب برخی نمادها،حرکات،برخی رفتارهای خاص،اشاره ها،ارسال پیامک ،پیام ونامه ونوشتار وحتی برخی امور قراردادی،ملی،قومی و.. بسیار موثرند.

برخی از صاحب نظران این قسم را در امور عملی تبیین کرده اند.

 

******************************************

نکته طلایی:به کار گیری روشها بسته به شرایط می تواند در زندگی معنا پیدا کند.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید