قرآن ناطق(عج)

170 - اتاق خواب کودک

نویسنده : زهرا رستگار

يك اتاق كودكانه اين روزها با رواج فرهنگ فرزند سالارى فرزندان حتى در همان اوان کودکى نيز محور اصلى تصميم گيرى هاى خانواده و همچنين مرکز توجه والدين هستند . والدين هم براى دستيابى به رشد و شکوفايى آنها از هيچ کوششى فرو گذار نکرده و همواره فرزندان و آينده شان از اصلى ترين دغدغه […]
يك اتاق كودكانه اين روزها با رواج فرهنگ فرزند سالارى فرزندان حتى در همان اوان کودکى نيز محور اصلى تصميم گيرى هاى خانواده و همچنين مرکز توجه والدين هستند . والدين هم براى دستيابى به رشد و شکوفايى آنها از هيچ کوششى فرو گذار نکرده و همواره فرزندان و آينده شان از اصلى ترين دغدغه هاى زندگى آن ها است .
يك اتاق كودكانه

اين روزها با رواج فرهنگ فرزند سالارى فرزندان حتى در همان اوان کودکى نيز محور اصلى تصميم گيرى هاى خانواده و همچنين مرکز توجه والدين هستند . والدين هم براى دستيابى به رشد و شکوفايى آنها از هيچ کوششى فرو گذار نکرده و همواره فرزندان و آينده شان از اصلى ترين دغدغه هاى زندگى آن ها است .
ما نيز به بهانه نزديک شدن به روز هشتم اکتبر برابر با ۱۶ مهر ماه روز جهانى کودک بر آن شديم تا از طريق ابزارى به نام دکوراسيون به آن دسته از والدينى که در انتظار فرزندى هستند يا فرزند آنها در سنين کودکى به سر مى برد فضايى هر چند کوچک را به او اختصاص داده اند پيشنهاد و راهکارهايى در مورد دکوراسيون اتاق او ارائه دهيم . اشتباه نکنيد موضوع دکوراسيون يک محيط تنها به مسائل ظاهرى و مباحث زيبايى شناسى مربوط نمى شود بلکه نقش دکوراسيون و تاثيرات حاصل از آن بر زندگى و حتى شخصيت افراد بسيار مهم تر از اين ها است . به همين دليل است که شما گاهى در فضايى احساس آرامش و شادمانى مى کنيد در صورتى که در محيطى ديگر اضطراب و نگرانى بر شما غلبه مى کند . حال تصور کنيد اگر قرار باشد مدت زيادى را در فضايى نامناسب سپرى کنيد چه تاثيراتى بر روح و روان شما خواهد گذاشت . بنابراين بايد بيشتر از آن که در انتخاب فضا و لوازم و وسايل مورد نياز فرزندتان به زيبايى ظاهرى آن هم از ديدگاه خودتان توجه داشته باشيد به موضوع کاربرد محيط و لوازم مربوط به آن و تاثيرات حاصله بينديشيد . در پيشنهادهاى زير پاره اى از مهم ترين اين موارد در نظر گرفته شده و به دنبال آن راهکارهايى نيز ارائه شده است .
اگر براى اختصاص فضايى به کودکتان امکان انتخاب داريد اتاقى را انتخاب کنيد که اتاقى پر از آفتاب و پنجره داشته باشد و در صورت امکان ، آفتاب گير باشد . به اين ترتيب هم جريان هوا در محيط به خوبى انجام مى گيرد و هم تابش مستقيم آفتاب سبب از بين رفتن ميکروب هاى موجود در محيط مى شود . در ضمن کودکتان نيز از اين نعمت الهى و ويتامين D حاصل از اشعه هاى خورشيد بهره مند خواهد شد .
نکته : اگر فرزندتان در سنى است که با باز کردن پنجره امکان بروز خطر براى او وجود دارد نکات ايمنى را در نظر بگيريد .

بازى با طرح و رنگ
طرح و رنگ ۲ عنصر مهم در دکوراسيون يک فضا محسوب مى شود و تاثيرات روحى و روانى ناشى از آن ها را به خصوص بر کودکان نمى توان ناديده گرفت . به عنوان مثال همان طور که مى دانيد استفاده از رنگ هاى تند و گرم مانند قرمز ، نارنجى ، زرد پر رنگ در محيط اگر چه فضايى شاد و پر انرژى ايجاد مى کند ولى وقتى در کاربرد آنها افراط شود سبب سلب آرامش و آسايش مورد نياز کودک در آن مکان شده و او را بى قرار و پر جنب و جوش مى کند بر عکس همين نوع کاربرد در مورد رنگ هاى سرد و بى روح مانند آبى کمرنگ ، سبز آبى کمرنگ و بنفش بى حالى ، سستى و بى حوصلگى را به کودک القا مى کند . در حالى که کارشناسان رنگ و روان شناسان کودک همواره انتخاب يک پالت رنگى مناسب شامل ترکيبى متعادل از رنگ هاى گرم و سرد را در محيط توصيه مى کنند . علاوه بر اين ها انتخاب لوازم دکوراسيونى را تنها از يک يا حداکثر ۲ رنگ جايز نمى دانند . مختصصان بر اين عقيده اند که کاربرد رنگ هاى متنوع در فضايى که به کودک تعلق دارد اگر با انتخابى صحيح همراه باشد نه تنها فضايى دلپذيرتر و لذت بخش تر را ايجاد مى کند بلکه همزمان به کودک شانس بهره مندى از تاثيرات حاصل از رنگ هاى مختلف را مى دهد . طرح نيز مانند رنگ از اهميت زيادى برخوردار است و کاربرد آن در اتاق کودک بايد با دقت و هوشيارى کافى انجام گيرد .
زيرا بچه ها اگرچه ممکن است در حالت عادى نسبت به طرح و نقش خاصى ابراز احساسات کنند ولى اگر ساعاتى را در محيطى با طرح هاى شلوغ و در هم به سر بزند کلافه شده و برايشان آزار دهنده خواهد بود . پس در اتاق کودک انتخاب طرح ها و نقش هاى ساده و ابتدايى و همچنين ايجاد تعادل ميان سطوح ساده و طرح دار از ديوارها گرفته تا پرده ، روتختى و حتى پوشش کف از جمله ضروريات محسوب مى شود .
همه چيز قابل شست و شو
پس از انتخاب هوشيارانه رنگ و طرح براى لوازم و سطوح ثابت اتاق ، اگر قصد داريد براى تغيير پوشش ديوارها يا کف دست به کار شويد ، نکات زير را به خاطر بسپاريد : با توجه به اين که اغلب بچه ها در سنين کودکى به محض به دست آوردن مداد ، خودکار يا هر ابزار ديگرى مانند اينها روى ديوار يا هر سطح ديگر در دسترسى خط مى کشند ، قابل شست و شو بودن سطوح يک نياز مبرم به شمار مى آيد . بنابراين براى رنگ آميزى در و ديوار از رنگ هاى روغنى با ميزان بيشترى از رنگ براق در ترکيب آن استفاده کنيد تا هر گونه لکه اى از جمله لکه جوهر خودکار يا ماژيک از آن راحت تر پاک شود . اگر چه کاربرد موکت براى پوشش کف اتاق بچه ها به دليل نرم بودن و همچنين ليز نبودن سطح آن ، مطمئن ترين کفپوش ها است و ديگر لازم نيست نگران افتادن بچه ها روى زمين اتاقشان باشيد . ولى پرزهاى اين قبيل کف پوش ها محل تجمع انواع و اقسام آلودگى ها ، ميکروب ها ، گرد و غبار و عوامل حساسيت زا مختلفى است که حتى با جارو برقى و شست و شو توسط دستگاه يا مواد شوينده موکت و فرش نيز از بين نمى رود . اين مسئله به خصوص براى کودکانى که آمادگى ابتلا به حساسيت را دارند مى تواند مشکل ساز شود . علاوه بر آن به لحاظ بهداشتى نيز قابل تاييد نيست . مگر آن که موکت به کف اتاق نچسبيده باشد و هر چند وقت يک بار امکان شست و شوى آن با آب و مواد شوينده وجود داشته باشد . در غير اين صورت بهتر است پوشش کف اتاق را به کفپوشى قابل شست و شو و قابل ضد عفونى کردن ، تغيير دهيد . البته کفپوش هاى قابل شست و شو مانند سنگ ، سراميک و حتى پارکت و HDF هاى لمينيست نيز مشکلات خاص خود را دارند . در اين قبيل کفپوش ها اگر چه ديگر موضوع حفظ بهداشت مطرح نيست ولى ليز بودن سطح آن ها به خصوص در مورد سنگ و سراميک مى تواند براى بچه ها خطر ساز باشد . علاوه بر اين ، اين دو ماده اخير به خصوص سنگ طبيعت سردى داشته و تماس طولانى با آنها براى سلامتى بچه ها چندان مناسب نيستند . پس در صورتى که کف اتاق کودکتان با يکى از اين ۲ ماده پوشيده شده است . قسمت اعظم فضاى خالى آن را با کفپوشى منسوج ، مانند فرش بپوشانيد تا به اين ترتيب هم خطر ليز خوردن و ديگر مشکلات ناشى از نشستن طولانى مدت روى سنگ يا سراميک وجود نداشته باشد و هم هر زمانى که نياز به شست و شو و ضد عفونى کردن محيط وجود داشته باشد بتوانيد پوشش کف و فرش روى آن را به روشى معمول با آب و مواد شوينده شست و شو دهيد .
نکته :
اگر کف اتاق کودکتان را کفپوشى از جنس سراميک ، سنگ يا حتى چوب تشکيل داده است ، سطح روى آن را با تکه هاى کوچک و سبک فرش يا ديگر کفپوش هاى منسوجى مانند اين ها نپوشانيد زيرا به اين ترتيب احتمال جابه جايى اين کفپوش هاى تکه اى و در نتيجه به خطر افتادن کودک هنگام دويدن و بازى کردن در اتاق بسيار زياد مى شود . بنابراين بهترين کار ، انتخاب يک کفپوش منسوج بزرگ و همچنين ثابت کردن آن با استفاده از لايه هاى مخصوص ترمز فرش در محل مورد نظر است . علاوه بر اين با قرار دادن لوازم دکوراسيونى سنگين وزن روى قسمت هايى از فرش مانع از جا به جايى آن شويد .
جايى براى بازى کردن براى آن که فرزندتان را از همان کودکى به حضور طولانى تر و بازى کردن در اتاق شخصى خود عادت دهيد ، بايد نيازهاى مختلف او را در محيط فراهم سازيد . يکى از مهم ترين اينها فضاى کافى براى بازى و تحرک در اين محيط است . پس پيش از انتخاب لوازم دکوراسيونى بزرگ و جاگير ابتدا مساحت اتاق او را اندازه گيرى کنيد و سپس بر اساس آن و با در نظر گرفتن فضاهاى خالى ميان لوازم براى بازى کردن و عبور و مرور بدون مانع ، راهى خريد شويد ؛ زيرا در غير اين صورت کودک به جاى بازى کردن در اتاق خودش ، اسباب بازى به دست به فضاهاى عمومى خانه پناه مى آورد . علاوه بر اين پر کردن فضاى اتاق کودک با انبوهى از اسباب و اثاثيه عظيم الجثه و حتى بى مصرف نه تنها از فضاى بازى او مى کاهد بلکه اين ازدحام سبب پريشانى روحى اش نيز مى شود . علاوه بر اين پر کردن در و ديوار حتى با اسباب بازى ها و پوسترهاى کودکانه نيز همين حس را به کودک القا مى کند ؛ پس از ايجاد هر گونه شلوغى در اتاق او بپرهيزيد .
نکته ۱ : هنگام خريد لوازم دکوراسيونى اتاق کودکتان ، لوازمى با شکل ها و فرم هاى پيچيده را انتخاب نکنيد ؛ کودکان با اشکال ساده ارتباط بيشترى برقرار مى کنند .
نکته ۲ : لوازم دکوراسيونى اى براى اتاق فرزندتان انتخاب کنيد که به لحاظ ايمنى خطرناک نباشد ، يعنى لبه هاى تيز و برنده نداشته و در صورت امکان شيشه و فلز نيز در ساختمان آنها کمتر به کار رفته باشد .
شبى پر نور براى اتاق
هر چه قدر که اتاق کودک شما با وجود پنجره هاى روبه آفتاب در روز پر نور باشد ، در ساعات شب نيز به نور پردازى مناسبى نياز دارد . نور ، غذاى روح است و کيفيت آن نه تنها روى جسم بلکه روح و روان انسان نيز تاثير مى گذارد . بنابراين در اتاق کودکتان از کاربرد نورهاى آبى مانند لامپ هاى فلورسنت و حتى لامپ هاى رنگى ديگر بپرهيزيد . نور زرد حاصل از لامپ هاى معمولى بهترين نور مصنوعى
براى اين فضا است.

3 دیدگاه ارسال شده است

  • بهینه سازی سایت 27 جولای 2017

    وای خیلی خوبه ساییتون

  • دانلود آهنگ جدید 2 آوریل 2018

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

  • دانلود فیلم جدید 4 آوریل 2018

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت
    ها هستید.

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید