قرآن ناطق(عج)

170 - اتاق خواب کودک

نویسنده : زهرا رستگار

یک اتاق کودکانه این روزها با رواج فرهنگ فرزند سالارى فرزندان حتى در همان اوان کودکى نیز محور اصلى تصمیم گیرى هاى خانواده و همچنین مرکز توجه والدین هستند . والدین هم براى دستیابى به رشد و شکوفایى آنها از هیچ کوششى فرو گذار نکرده و همواره فرزندان و آینده شان از اصلى ترین دغدغه […]
یک اتاق کودکانه این روزها با رواج فرهنگ فرزند سالارى فرزندان حتى در همان اوان کودکى نیز محور اصلى تصمیم گیرى هاى خانواده و همچنین مرکز توجه والدین هستند . والدین هم براى دستیابى به رشد و شکوفایى آنها از هیچ کوششى فرو گذار نکرده و همواره فرزندان و آینده شان از اصلى ترین دغدغه هاى زندگى آن ها است .
یک اتاق کودکانه

این روزها با رواج فرهنگ فرزند سالارى فرزندان حتى در همان اوان کودکى نیز محور اصلى تصمیم گیرى هاى خانواده و همچنین مرکز توجه والدین هستند . والدین هم براى دستیابى به رشد و شکوفایى آنها از هیچ کوششى فرو گذار نکرده و همواره فرزندان و آینده شان از اصلى ترین دغدغه هاى زندگى آن ها است .
ما نیز به بهانه نزدیک شدن به روز هشتم اکتبر برابر با ۱۶ مهر ماه روز جهانى کودک بر آن شدیم تا از طریق ابزارى به نام دکوراسیون به آن دسته از والدینى که در انتظار فرزندى هستند یا فرزند آنها در سنین کودکى به سر مى برد فضایى هر چند کوچک را به او اختصاص داده اند پیشنهاد و راهکارهایى در مورد دکوراسیون اتاق او ارائه دهیم . اشتباه نکنید موضوع دکوراسیون یک محیط تنها به مسائل ظاهرى و مباحث زیبایى شناسى مربوط نمى شود بلکه نقش دکوراسیون و تاثیرات حاصل از آن بر زندگى و حتى شخصیت افراد بسیار مهم تر از این ها است . به همین دلیل است که شما گاهى در فضایى احساس آرامش و شادمانى مى کنید در صورتى که در محیطى دیگر اضطراب و نگرانى بر شما غلبه مى کند . حال تصور کنید اگر قرار باشد مدت زیادى را در فضایى نامناسب سپرى کنید چه تاثیراتى بر روح و روان شما خواهد گذاشت . بنابراین باید بیشتر از آن که در انتخاب فضا و لوازم و وسایل مورد نیاز فرزندتان به زیبایى ظاهرى آن هم از دیدگاه خودتان توجه داشته باشید به موضوع کاربرد محیط و لوازم مربوط به آن و تاثیرات حاصله بیندیشید . در پیشنهادهاى زیر پاره اى از مهم ترین این موارد در نظر گرفته شده و به دنبال آن راهکارهایى نیز ارائه شده است .
اگر براى اختصاص فضایى به کودکتان امکان انتخاب دارید اتاقى را انتخاب کنید که اتاقى پر از آفتاب و پنجره داشته باشد و در صورت امکان ، آفتاب گیر باشد . به این ترتیب هم جریان هوا در محیط به خوبى انجام مى گیرد و هم تابش مستقیم آفتاب سبب از بین رفتن میکروب هاى موجود در محیط مى شود . در ضمن کودکتان نیز از این نعمت الهى و ویتامین D حاصل از اشعه هاى خورشید بهره مند خواهد شد .
نکته : اگر فرزندتان در سنى است که با باز کردن پنجره امکان بروز خطر براى او وجود دارد نکات ایمنى را در نظر بگیرید .

بازى با طرح و رنگ
طرح و رنگ ۲ عنصر مهم در دکوراسیون یک فضا محسوب مى شود و تاثیرات روحى و روانى ناشى از آن ها را به خصوص بر کودکان نمى توان نادیده گرفت . به عنوان مثال همان طور که مى دانید استفاده از رنگ هاى تند و گرم مانند قرمز ، نارنجى ، زرد پر رنگ در محیط اگر چه فضایى شاد و پر انرژى ایجاد مى کند ولى وقتى در کاربرد آنها افراط شود سبب سلب آرامش و آسایش مورد نیاز کودک در آن مکان شده و او را بى قرار و پر جنب و جوش مى کند بر عکس همین نوع کاربرد در مورد رنگ هاى سرد و بى روح مانند آبى کمرنگ ، سبز آبى کمرنگ و بنفش بى حالى ، سستى و بى حوصلگى را به کودک القا مى کند . در حالى که کارشناسان رنگ و روان شناسان کودک همواره انتخاب یک پالت رنگى مناسب شامل ترکیبى متعادل از رنگ هاى گرم و سرد را در محیط توصیه مى کنند . علاوه بر این ها انتخاب لوازم دکوراسیونى را تنها از یک یا حداکثر ۲ رنگ جایز نمى دانند . مختصصان بر این عقیده اند که کاربرد رنگ هاى متنوع در فضایى که به کودک تعلق دارد اگر با انتخابى صحیح همراه باشد نه تنها فضایى دلپذیرتر و لذت بخش تر را ایجاد مى کند بلکه همزمان به کودک شانس بهره مندى از تاثیرات حاصل از رنگ هاى مختلف را مى دهد . طرح نیز مانند رنگ از اهمیت زیادى برخوردار است و کاربرد آن در اتاق کودک باید با دقت و هوشیارى کافى انجام گیرد .
زیرا بچه ها اگرچه ممکن است در حالت عادى نسبت به طرح و نقش خاصى ابراز احساسات کنند ولى اگر ساعاتى را در محیطى با طرح هاى شلوغ و در هم به سر بزند کلافه شده و برایشان آزار دهنده خواهد بود . پس در اتاق کودک انتخاب طرح ها و نقش هاى ساده و ابتدایى و همچنین ایجاد تعادل میان سطوح ساده و طرح دار از دیوارها گرفته تا پرده ، روتختى و حتى پوشش کف از جمله ضروریات محسوب مى شود .
همه چیز قابل شست و شو
پس از انتخاب هوشیارانه رنگ و طرح براى لوازم و سطوح ثابت اتاق ، اگر قصد دارید براى تغییر پوشش دیوارها یا کف دست به کار شوید ، نکات زیر را به خاطر بسپارید : با توجه به این که اغلب بچه ها در سنین کودکى به محض به دست آوردن مداد ، خودکار یا هر ابزار دیگرى مانند اینها روى دیوار یا هر سطح دیگر در دسترسى خط مى کشند ، قابل شست و شو بودن سطوح یک نیاز مبرم به شمار مى آید . بنابراین براى رنگ آمیزى در و دیوار از رنگ هاى روغنى با میزان بیشترى از رنگ براق در ترکیب آن استفاده کنید تا هر گونه لکه اى از جمله لکه جوهر خودکار یا ماژیک از آن راحت تر پاک شود . اگر چه کاربرد موکت براى پوشش کف اتاق بچه ها به دلیل نرم بودن و همچنین لیز نبودن سطح آن ، مطمئن ترین کفپوش ها است و دیگر لازم نیست نگران افتادن بچه ها روى زمین اتاقشان باشید . ولى پرزهاى این قبیل کف پوش ها محل تجمع انواع و اقسام آلودگى ها ، میکروب ها ، گرد و غبار و عوامل حساسیت زا مختلفى است که حتى با جارو برقى و شست و شو توسط دستگاه یا مواد شوینده موکت و فرش نیز از بین نمى رود . این مسئله به خصوص براى کودکانى که آمادگى ابتلا به حساسیت را دارند مى تواند مشکل ساز شود . علاوه بر آن به لحاظ بهداشتى نیز قابل تایید نیست . مگر آن که موکت به کف اتاق نچسبیده باشد و هر چند وقت یک بار امکان شست و شوى آن با آب و مواد شوینده وجود داشته باشد . در غیر این صورت بهتر است پوشش کف اتاق را به کفپوشى قابل شست و شو و قابل ضد عفونى کردن ، تغییر دهید . البته کفپوش هاى قابل شست و شو مانند سنگ ، سرامیک و حتى پارکت و HDF هاى لمینیست نیز مشکلات خاص خود را دارند . در این قبیل کفپوش ها اگر چه دیگر موضوع حفظ بهداشت مطرح نیست ولى لیز بودن سطح آن ها به خصوص در مورد سنگ و سرامیک مى تواند براى بچه ها خطر ساز باشد . علاوه بر این ، این دو ماده اخیر به خصوص سنگ طبیعت سردى داشته و تماس طولانى با آنها براى سلامتى بچه ها چندان مناسب نیستند . پس در صورتى که کف اتاق کودکتان با یکى از این ۲ ماده پوشیده شده است . قسمت اعظم فضاى خالى آن را با کفپوشى منسوج ، مانند فرش بپوشانید تا به این ترتیب هم خطر لیز خوردن و دیگر مشکلات ناشى از نشستن طولانى مدت روى سنگ یا سرامیک وجود نداشته باشد و هم هر زمانى که نیاز به شست و شو و ضد عفونى کردن محیط وجود داشته باشد بتوانید پوشش کف و فرش روى آن را به روشى معمول با آب و مواد شوینده شست و شو دهید .
نکته :
اگر کف اتاق کودکتان را کفپوشى از جنس سرامیک ، سنگ یا حتى چوب تشکیل داده است ، سطح روى آن را با تکه هاى کوچک و سبک فرش یا دیگر کفپوش هاى منسوجى مانند این ها نپوشانید زیرا به این ترتیب احتمال جابه جایى این کفپوش هاى تکه اى و در نتیجه به خطر افتادن کودک هنگام دویدن و بازى کردن در اتاق بسیار زیاد مى شود . بنابراین بهترین کار ، انتخاب یک کفپوش منسوج بزرگ و همچنین ثابت کردن آن با استفاده از لایه هاى مخصوص ترمز فرش در محل مورد نظر است . علاوه بر این با قرار دادن لوازم دکوراسیونى سنگین وزن روى قسمت هایى از فرش مانع از جا به جایى آن شوید .
جایى براى بازى کردن براى آن که فرزندتان را از همان کودکى به حضور طولانى تر و بازى کردن در اتاق شخصى خود عادت دهید ، باید نیازهاى مختلف او را در محیط فراهم سازید . یکى از مهم ترین اینها فضاى کافى براى بازى و تحرک در این محیط است . پس پیش از انتخاب لوازم دکوراسیونى بزرگ و جاگیر ابتدا مساحت اتاق او را اندازه گیرى کنید و سپس بر اساس آن و با در نظر گرفتن فضاهاى خالى میان لوازم براى بازى کردن و عبور و مرور بدون مانع ، راهى خرید شوید ؛ زیرا در غیر این صورت کودک به جاى بازى کردن در اتاق خودش ، اسباب بازى به دست به فضاهاى عمومى خانه پناه مى آورد . علاوه بر این پر کردن فضاى اتاق کودک با انبوهى از اسباب و اثاثیه عظیم الجثه و حتى بى مصرف نه تنها از فضاى بازى او مى کاهد بلکه این ازدحام سبب پریشانى روحى اش نیز مى شود . علاوه بر این پر کردن در و دیوار حتى با اسباب بازى ها و پوسترهاى کودکانه نیز همین حس را به کودک القا مى کند ؛ پس از ایجاد هر گونه شلوغى در اتاق او بپرهیزید .
نکته ۱ : هنگام خرید لوازم دکوراسیونى اتاق کودکتان ، لوازمى با شکل ها و فرم هاى پیچیده را انتخاب نکنید ؛ کودکان با اشکال ساده ارتباط بیشترى برقرار مى کنند .
نکته ۲ : لوازم دکوراسیونى اى براى اتاق فرزندتان انتخاب کنید که به لحاظ ایمنى خطرناک نباشد ، یعنى لبه هاى تیز و برنده نداشته و در صورت امکان شیشه و فلز نیز در ساختمان آنها کمتر به کار رفته باشد .
شبى پر نور براى اتاق
هر چه قدر که اتاق کودک شما با وجود پنجره هاى روبه آفتاب در روز پر نور باشد ، در ساعات شب نیز به نور پردازى مناسبى نیاز دارد . نور ، غذاى روح است و کیفیت آن نه تنها روى جسم بلکه روح و روان انسان نیز تاثیر مى گذارد . بنابراین در اتاق کودکتان از کاربرد نورهاى آبى مانند لامپ هاى فلورسنت و حتى لامپ هاى رنگى دیگر بپرهیزید . نور زرد حاصل از لامپ هاى معمولى بهترین نور مصنوعى
براى این فضا است.

۳ دیدگاه ارسال شده است

  • بهینه سازی سایت 27 جولای 2017

    وای خیلی خوبه ساییتون

  • دانلود آهنگ جدید 2 آوریل 2018

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

  • دانلود فیلم جدید 4 آوریل 2018

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت
    ها هستید.

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید