قرآن ناطق(عج)

310 - خانه ، آسایشگاه است . و محل پرورش همسر و فرزندان .

نویسنده : زهرا رستگار

خانه ، آسایشگاه است . و محل پرورش همسر و فرزندان .   از محیط بسیار کوچک ( خانواده ) ، اجتماع به این بزرگی ساخته می شود . خانه ، کلاس تعلیم و تربیت است . که معلم آن زن ایثارگر و فداکار است . مرد زمانی که از هیاهوی کار روزانه و حضور […]

خانه ، آسایشگاه است . و محل پرورش همسر و فرزندان .

 

از محیط بسیار کوچک ( خانواده ) ، اجتماع به این بزرگی ساخته می شود . خانه ، کلاس تعلیم و تربیت است . که معلم آن زن ایثارگر و فداکار است . مرد زمانی که از هیاهوی کار روزانه و حضور در اجتماع خسته شد با یک دنیا امید روانه خانه می شود . همسرش باید محیط خانه را ، معطر و مرتب و منظم و شاد گرداند و فضای مناسب عاطفی و نشاط آمیز را برای لذت همسرش فراهم نماید.

 

همسران تحصیل کرده در این راستا مسئولیت بیشتری دارند چون با علمی که نسبت به خانه داری و شوهر داری می آموزند می توانند در اجتماع کوچک خانه ، پیاده نمایند و خانه را به بهترین وجه اداره نمایند .

 

 

برخی از خانم های تحصیل کرده عذر می آورند و به خاطر باسواد بودن دست به سیاه و سفید نمی زنند و بهانه می آورند که شرعا وظیفه نداریم و چه و چه … . وظایف اخلاقی را نادیده گرفته و با این کار زیر بار مسئولیت زندگی و خانه داری نمی روند و قائلند که برای کار خانه باید کلفت گرفت.

 

خانم محترم ! خانه آرایی شغل بسیار شریف و ارزشمندی است و این لیاقت و هنر نمایی کدبانوی خانه را می رساند و و یک خانم تحصیل کرده زندگی را بهتر اداره می کند و در تحصیل و تربیت فرزندان می تواند موفق تر باشد .

 

 

 

بعضی از مردان کارشان در خانه است . زن باید محیط آرام و بی سر و صدایی در ساعات کار شوهرش در منزل ، برای او فراهم کند .

 

زن باید توجه داشته باشد ، گرچه شوهرش در منزل است ولی چنین تصوری داشته باشد که او اصلا در خانه نیست و انتظار نداشته باشد که بعضی از کارهای خانه مثل کمک به او در بچه داری و آشپزی همراهش باشد . بلکه باید وسائل مورد نیاز محل کارش را فراهم نماید تا او بتواند به جامعه اسلامی خدمت نماید . در این صورت این خانم یقینا در ثواب کار همسرش شریک خواهد بود .

 

موفقیت این نوع مردها ، بستگی به همکاری همسرانشان دارد و همسر می تواند با کوشش و فداکاری و تدابیر صحیح ، مشکلات خانواده را که سد راه آنهاست برطرف نماید .

 

 

خانه داری و خدمت همسر در خانه یک وظیفه اخلاقی و انسانی است . گر چه همسر شرعا ملزم به خدمت نیست و مرد هم اجباری نمی تواند بکند . ولی زن با کنار گذاشتن وظایف اخلاقی و انسانی و فقط با رعایت وظایف قانونی و شرعی ، زندگی را به جهنم سوزانی تبدیل خواهد کرد که نه می تواند زندگی را تحمل کند و نه فرزندان لایق و شایسته ای را پرورش دهد .

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید