قرآن ناطق(عج)

12 - اما و اگرهاي خريد تلفن همراه براي کودکان

نویسنده : زهرا رستگار

صنعت تلفن همراه روز به روز در حال فراگیر شدن است و به زودی پیر و جوان و حتی کودکان هم مشمول این فراگیری می شوند.ما با پیشرفت و توسعه فناوری مفیدی مانند تلفن همراه مشکلی نداریم اما مشکل از آنجا شروع می شود که نوجوانان و حتی کودکان از والدین خود انتظار خرید یک تلفن همراه دارند.حال این سوال پیش می آید که موبایل برای کودکان،آری یا نه
گوشي تلفن همراه ابزار جذابي است که امروزه علاوه بر بزرگسالان نظر کودکان را نيز به خود جلب کرده است. اما آيا بايد اين وسيله حتماً براي کودکان تهيه شود و يا اين که به طور کلي بايد از خريد آن اجتناب کرد؟ همچنين کودک چقدر مي تواند در استفاده از اين ابزار آزادي عمل داشته باشد؟ در واقع، پاسخ به اين سوال که ” آيا مي توان براي کودکان تلفن همراه تهيه کرد” تنها به يک آري يا نه ختم نمي شود. زيرا تملک يک گوشي براي کودکان، داراي جنبه هاي پيچيده مثبت و منفي گوناگوني است. انواع بازي ها، ارسال پيام کوتاه، دريافت بلوتوث، استفاده از اينترنت و امکانات فيلم برداري و عکس برداري و… هم مي تواند به فعاليت هايي لذت بخش منجر شود و هم مشکلات زيادي را به همراه داشته باشد.
در واقع، زماني که از منظر سلامت روان به اين امکانات توجه مي شود، استفاده نامناسب از گوشي تلفن همراه مي تواند به يک تهديد جدي تبديل شود. بازي هاي موجود در گوشي ها، اغلب بخش زيادي از اوقات کودک را به خود اختصاص مي دهد، که اين خود مشکل جديدي را براي والدين به وجود مي آورد و به خصوص در انجام تکاليف مدرسه اختلال ايجاد مي کند.
همچنين اين بازي ها معمولاً خشونتي بي پروا و هيجاني بيش از حد را در کودک برمي انگيزد. بلوتوث هاي نامطلوب نيز از طريق گوشي ممکن است در دسترس کودک قرار گيرد، در اين زمينه بيشتر پژوهشگران تاکيد دارند ديدن تصاوير نامناسب، به بلوغ زودرس کودک منجر مي شود يا پرخاشگري را در او تشديد مي کند. همچنين برقراري تماس هايي که با ارزش هاي خانواده هم سو نيست مي تواند دردسرهاي ناشي از اين تعاملات را تشديد کند. در مقابل اطلاعات اندک والدين نسبت به امکانات اين فناوري يا حتي ناآگاهي از معضلات جو اجتماعي، همگي از جمله مواردي است که به گفته دانشمندان مي تواند اين ابزار را به اسباب بازي خطرناک نسل امروز تبديل سازد و مشکلات متعددي را براي کودک ايجاد کند که والدين حتي اندکي از آن مطلع نباشند.

چرا کودکان احساس نیاز می کنند؟
وقتی فرزندتان از شما خواهش می کند که یک تلفن همراه برایش بخرید و شما از او می پرسید که بچه جان موبایل می خواهی چه کار و او می گوید که می خواهم به دوستانم زنگ بزنم،به هیچ وجه گول حرف هایش را نخورید چون با تلفن ثابت و حتی تلفن همراه پدر یا مادر هم می تواند به مقصود خود یعنی برقراری ارتباط با دوستان برسید پس چرا موبایل شخصی؟
پاسخ روشن است.او بیش از اینکه به کاربرد اصلی تلفن همراه فکر کند به قابلیت های جانبی تلفن همراه می اندیشد.او موبایل می خواهد تا جدیدترین بازی ها و جذاب ترین کلیپ های تصویری و شادترین آهنگ ها را همیشه و همه جا با خود داشته باشد.طبیعی است که وقتی کودک می بیند که پدرش نصف روز را با تلفن همراه خود می گذراند، او هم به دنبال دوستی می گردد تا اوقات خود را با آن پر کند.شاید هم داشتن تلفن همراه نوعی استقلال شخصیتی به کودک می دهد و این درست همان چیزی است که کودک همواره به دنبال آن است.
یادم می آید هموز سیکارت های اعتباری به بازار نیامده بودو سیم کارت های دائمی هم قیمت بالایی داشت بنابراین هرگز جرئت نکردم که حتی به تلفن همراه فکر کنم اما از زمانی که سیل سیمکارت های اعتباری سرازیر شد هر کودکی می توانست با پول قللک خود صاحب سیمکارت شود.گوشی هم که همه رقم موجود است.از ۱۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان .شاید یکی از عللی باشد که کودکان به خود اجازه می دهند احساس نیاز کنند.

اگر والدینی دلسوز برای فرزند خود هستید
کدام پدر و مادر است که دلسوز فرزندش نباشد .اگر دلسوز هستید و آینده و روان و جسم فرزندتان برایتان مهم می باشد،به هر نحوی که شده است کودک خود را از داشتن تلفن همراه محروم کنید.اگر می خواهید کودک شما در آینده یک فرد سالم و با شخصیتی متعادل باشد ،دلسوزی را کنار گذاشته و قاطعانه در برابر خواسته او قد علم کنید و تا حد امکان مخالفت کنید. اگر بازهم دلیلی برای نخریدن تلفن همراه نمی بینید توجه شما را به مختصری از مضرات تلفن همراه جلب می کنم.

مشکلات روحی
براساس مطالعات انجام شده تلفن همراه برای سنین پایین به شدت اعتیاد آور است.کودک شما پس از مدتی به شدت به تلفن همراه خود وابسته می شود و کافی است چند روز تلفن همراه با او نباشد تا علائم افسردگی در او آشکار گردد.همچنین تلفن همراه سبب قطع رابطه کودک با جهان واقعی می گردد.در حقیقت او دنیا خود را به تلفن همراه خود محدود می کند بنابراین خیلی زود گوشه گیر می شود.
ضعف بینایی نیز یکی دیگر از مضرات تلفن همراه برای کودکان است ضمنا اگر فرزند شما به مدسه می روید،با خرید تلفن همراه برای او هر روز در انتظار افت تحصیلی وی باشید چرا که آمار ها نشان داده است تلفن همراه بخش اعظم زندگی کودکان را اشغال می کند و به جای خواندن کتاب و پرداختن به درس سرگرم تلفن همراه خویش می شوند.

فرزند خود را به مذاکره دعوت کنید
حال که قبول کردید که تلفن همراه برای کودکان وسیله ای بس بیهوده است او را به یک مذاکره رسمی دعوت کنید.
بدیهی است که استفاده از خشونت در طول مذاکره سبب می شود تا کودکتان راه مسالمت آمیز را کنار کنار بگذارد و شروع به بهانه گیری کند .در طول مذاکره و هنگامی که او صحبت می کند سراپا گوش باشید گویی که با رئیس خود صحبت می کنید.
بهتر است مذاکره با این سوال شروع شود:چرا به تلفن همراه نیاز داری؟
بدون شک در این هنگام کودک شما شروع به آوردن دلائل غیر منطقی می کند و این شما هستید که در این مرحله با دادن پاسخ های منطقی به کودک خود می توانید خیلی راحت او را منصرف کنید. اما…اما اگر به هر نحوی تسلیم فرزند خود شدید و به او قول خرید تلفن همراه را دادید،رعایت برخی نکات به شما کمک می کند تا از زیان های موبایل بر روی کودکتان کاسته شود.
•اگر می خواهید بر روی او کنترل بیشتری داشته باشید یک سیمکارت دائمی برای او تهیه کنید چرا که قبض به درب منزل شما ارسال می شود و شما می توانید فرزند خود را بابت مبلغ قبض مورد بازخواست قرار دهید.•قوانینی وضع کنید و کودک را به پیروی از آ وادار کنید.مثلا می توانید ساعاتی از روز را که او اجازه استفاده از تلفن را ندارد برایش مشخص کنید.از او بخواهید که شما را در جریان محتویات گوشی خود قرار دهد.
•از مزایای دوستی واقعی با او صحبت کنید و او را قانع کنید که دوستان مجازی هر قدر هم که خوب باشند جای یک دوست واقعی را نمی گیرند.

سخن پایانی
در نهایت اگر بخواهیم که کل مطلب را به صورت چکیده و در یک جمله خلاصه کنیم آن این است که فرهنگ استفاده از تلفن همراه را به کودکان خود بیاموزیم. شاید یکی از اصلی ترین عللی که روانشناسان هنوز نتوانسته اند سن دقیقی برای خرید تلفن همراه برای کودکان مشخص کنند همین بحث فرهنگ استفاده باشد چرا که ممکن است یک خانواده که این فرهنگ را در درون فرزند خود نهادینه کرده است،بی هیچ ترس و ابایی برای فرزند خود تلفن همراه بخرند اما در خانواده ای دیگر موبایل کودک را تا سر حد مرگ پیش ببرد.پس با فراگیر شدن تلفن همراه فرهنگ استفاده از آن را در سن کودکی به فرزند خود بیاموزیم

۷ نکته براي والديني که مي خواهند براي کودک خود تلفن همراه بخرند
با اين حال ساعات طولاني دور بودن کودک از خانواده به دليل شرکت در کلاس ها يا شغل والدين، ارتباط با او از طريق تلفن را ضروري مي سازد. علاوه بر اين بايد زماني وجود داشته باشد که کودک استفاده صحيح از فناوري را بياموزد و اين امر محقق نخواهد شد مگر آن که اين آموزش ها به او ارائه شود.

بنابراين شايد بتوان با رعايت نکات ذيل از امکانات سودمند اين فناوري بهره گرفت:
1- بررسي کنيد و دريابيد که فرزند شما به چه علتي براي داشتن اين وسيله اصرار مي ورزد؟! آيا او تنها به دنبال وسيله اي براي بازي است؟ آيا مي خواهد از اين طريق به جلب نظر دوستان خود بپردازد؟ يا آن که مي خواهد حريم خصوصي بدون نظارتي را براي مکالماتش فراهم کند؟! چنانچه هدف کودک شما در بر گيرنده اين موارد است بايد در تهيه تلفن همراه ترديد کنيد و در گام نخست به دنبال راه حل مشکل زير بنايي کودک خود باشيد؛ مثلا مشکلات مربوط به اعتماد به نفس در کودک را مورد توجه قرار دهيد يا اگر فرزندتان تلفن همراه را براي بازي هاي هيجان انگيز آن مي خواهد؛ در اين صورت مي توان يک وسيله مخصوص بازي که مناسب سن او باشد، تهيه کرد.

2- گاهي اين خود والدين هستند که نيازهاي کاذبي را براي کودک شان ايجاد مي کنند؛ مثلا هر گاه والدين حوصله رسيدگي به کودک را ندارند تلفن همراه خود را به عنوان يک ابزار بازي در اختيار او قرار مي دهند و از اين طريق او را عادت مي دهند که به عنوان ابزاري سرگرم کننده به آن نگاه کند.

3- سن کودک در استفاده از اين ابزار حائز اهميت است اما بايد رشد رواني، اجتماعي و عقلي کودک را هم در نظر داشت. در واقع نمي توان يک مرز واضح سني را در تعيين صلاحيت کودک براي داشتن تلفن همراه مشخص کرد. ممکن است کودکي در 10 سالگي از قدرت تاثيرپذيري و تاثيرگذاري خود در يک مکالمه تلفني آگاه باشد اما کودک ديگري در همان سن، نتواند زمان خود را براي استفاده از تلفن همراه مديريت کند. در حقيقت بايد کودک به حدي از بلوغ فکري رسيده باشد که تفکر منطقي در او پيشرفت هايي را داشته باشد.

4- همان گونه که در تمامي امور کودکان نيازمند نظارت والدين هستند در اين زمينه خاص نيز بايد قدرت و درايت والدين اعمال شود. بنابراين در ابتدا اطلاعات خود را از امکانات نوع گوشي تهيه شده، افزايش دهيد سپس اصول صحيح استفاده از اين فناوري را به کودک خود بياموزيد زيرا نظارت عالمانه و از روي آگاهي بسيار مفيد است.

5- بهتر است قواعدي براي کاربرد تلفن همراه تعيين کنيد و به اين قواعد نيز با مهرباني و در عين قاطعيت پايبند باشيد. ثبات داشتن در ارائه پاداش يا بر عکس ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در صورت رعايت نکردن قوانين مي تواند مفهوم اهميت رعايت قوانين را براي کودک آسان سازد.

6- در صورت تهيه تلفن همراه، مدل و امکانات آن را با توجه به نياز کودک تعيين کنيد و صرفاً بر اساس در خواست کودک اقدام به خريد نکنيد. زيرا چشم و هم چشمي در اين زمينه بين کودکان شايع است. در ضمن استفاده بي حد و مرز از امکانات جانبي گوشي تلفن همراه است که مي تواند مضراتي داشته باشد و نه صرفاً خود تلفن.

۷- ضرورتي وجود ندارد که در ابتداي امر، در هر شرايط و هر زماني گوشي تلفن در اختيار کودک باشد. يا حتي ضروري نيست که کودکان تلفن همراه اختصاصي داشته باشند. در واقع شما مي توانيد تلفن را به صورت مقطعي در اختيار او قرار دهيد؛ مثل زمان هايي که کودک به کلاس هاي فوق برنامه مي رود.

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید