قرآن ناطق(عج)

345 - چرا خیانت دردناک است؟

نویسنده : زهرا رستگار

چرا خیانت دردناک است؟ اصولاً در موارد خیانت زناشویی، آنچه بیشترین درد و ناراحتی را برای همسر ایجاد می‌کند، نه صرفاً رابطه جنسی خارج از ازدواج، بلکه این حقیقت است که اعتماد و باورش به فردی که صمیم‌ترین رابطه را با او داشته، خدشه‌دار شده است. بنابراین تفاوتی ندارد که این خیانت با برقراری رابطه […]

چرا خیانت دردناک است؟

اصولاً در موارد خیانت زناشویی، آنچه بیشترین درد و ناراحتی را برای همسر ایجاد می‌کند، نه صرفاً رابطه جنسی خارج از ازدواج، بلکه این حقیقت است که اعتماد و باورش به فردی که صمیم‌ترین رابطه را با او داشته، خدشه‌دار شده است. بنابراین تفاوتی ندارد که این خیانت با برقراری رابطه جسمی با شخصی دیگر باشد، یا از طریق آنلاین با روی آوردن به پورنوگرافی، وب‌کم‌های جنسی، شبکه‌های اجتماعی و سایر شیوه‌های ارتباطی به‌وسیله تکنولوژی دیجیتال.

به عبارت دیگر رابطه خارج ازدواجی در «دنیای مجازی» هم به اندازه چنین رابطه‌ای به صورت جسمی و در دنیای واقعی برای همسر خیانت‌دیده، دردناک است. مهم نیست که این خیانت در کجا یا چگونه رخ داده باشد، پی بردن به این موضوع به‌شدت برای همسر خیانت‌دیده، تکان‌دهنده و زجرآور است. یک بررسی نشان می‌دهد که پی بردن به خیانت همسر ممکن است به بروز علایم حاداسترس منجر شود که به‌طور معمول در «اختلال استرس پس از سانحه» یا PTSD (اختلالی روانی که پس از حوادث فجیع رخ می‌دهد) مشاهده می‌شود.

از طرفی، ضربه‌ای که فرد خیانت‌دیده می‌خورد، تا حدی ناشی از این حقیقت است که با اینکه رفتارهای خارج ازدواج همسر خیانت‌کننده برای دیگران آشکار بوده است و شاید هنگامی که این همسر مچش باز می‌شود، تا حدی احساس آرامش هم بکند، همسر خیانت‌دیده معمولاً به کلی از این قضایا بی‌خبر بوده است.

از طرف دیگر، خیانت کردن به همسر معمولاً الگویی تکرار‌شونده دارد و یک حادثه منفرد نیست و برای مثال خبردار شدن از یک‌ بار رابطه همسر با یکی از همکارانش، باعث نمی‌شود که فرد خیانت‌دیده هنگامی که کل رفتارهای همسرش را دریابد، آمادگی بیشتری برای تحمل پیدا کرده باشد.

به‌علاوه نکته مهم این است که این درد و زجر را یک بیگانه برای فرد ایجاد نکرده است. این عواطف را کسی برای فرد ایجاد کرده است که او بیشترین تکیه و اعتمادش را به او داشته است.

اتکا دروغین خیانت

یک حالت نه چندان غیرمعمول دیگر در این موارد این است که شک یا گمان فرد درباره خیانت همسرش، برای مدت‌ها، حتی سال‌ها ادامه داشته باشد و همسر خیانتکار مکرر خیانتش را انکار کند و برای مثال بگوید مجبور است تا دیروقت سرکار بماند. ممکن است همسری که مورد خیانت واقع می‌شود، متهم شود که سوءظن نامعقولی دارد و آدم شکاکی است.

در این موارد همسر خیانت‌کننده با سوءاستفاده از طرف مقابل ممکن است در طول زمان این احساس را در او به وجود آورد که ناپایداری عاطفی اوست که ریشه مشکلات آنهاست.

برخی از این همسران ممکن است به رفتارهای بی‌اختیار و افراطی از سوءمصرف موادمخدر و الکل گرفته تا افراط در غذا خوردن، ورزش کردن، پول خرج کردن و… روی آورند. در واقع ممکن است چنین رفتارهایی حتی پیش از افشا شدن خیانت بروز کند، زیرا برخی از افراد برای برطرف کردن افسردگی، اضطراب و ناکامی که در روابط‌شان با همسرشان احساس می‌کنند، خود را در این رفتارهای بالقوه اعتیارآور غرق می‌کنند.

 

 

دلیل اصلی خیانت عدم ارتباط عاطفی به علت فعل و انفعالات منفی بین زوجین است. بنابراین اگر شما می خواهید از رابطه تان محافظت کنید نیاز به مهارت دارید.

برای اینکه همسرتان به یک رابطه پنهانی وارد شود، نه‌تنها عشق میان شما، بلکه وجود فرزندان یا داشتن یک زندگی به ظاهر آرام هم کافی نیست.

 

 

۳ نوع خیانت و یا رابطه پنهانی وجود دارد:

 

خیانت عشقی:

یک رابطه پنهانی میباشد که در آن یک پیوند احساسی و جنسی صمیمانه میان یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسر قانونی وی نمیباشد برقرار میگردد.

 

خیانت جنسی:

یک رابطه پنهانی میباشد که در آن یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسر قانونی وی نمیباشد رابطه جنسی برقرار میکند. در این نوع رابطه عنصر علاقه و یا وابستگی احساسی وجود ندارد.

 

خیانت اینترنتی ( و نیز تلفنی):

شامل گفتگو و تبادل تصاویر و مشخصات یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسر قانونی وی نمیباشد از طریق اینترنت و چت. محتوای گفتگوها و تبادل تصاویر و مشخصات عموما در رابطه با مسایل جنسی و صمیمانه میباشد.

 

انواع رابطه عشقی خیانت آمیز

 

رابطه عشقی کورکورانه:

در این نوع رابطه پنهانی فرد به نوعی به عشق اعتیاد دارد. وی به احساسی که در هنگام عاشق شدن به وی دست میدهد که همان افزایش ترشح آمفیتامین در بدنش میباشد اعتیاد دارد. که معمولا فرد را غیر منطقی و شیفته میگرداند. یک شهوت کورکورانه نسبت به یک فرد میباشد که در آن عشق بصورت وسواسی، غیر واقعی، آتشین و بی پروا نمود پیدا میکند. این نوع رابطه عشقی میتواند از چند هفته تا چندین سال بطول انجامد. اما پس از گذشت زمان هر دو فرد پی میبرند که آنطور که تصور میکردند یکدیگر را نمیشناسند و با یکدیگر سازگاری و تفاهم ندارند. در این نوع رابطه فرد از همسر و یا شریک پیشین خود معمولا جدا میگردد.

رابطه عشقی تفننی:

این نوع رابطه پنهانی بر مبنای دوستی، تفاهم و مراقبت دو جانبه از یکدیگر شکل میگیرد. این نوع رابطه به نوعی گریختن از وظایف، مسئولیتها و فشارهای زندگی روزمره و پناه آوردن به یک فرد جدید میباشد. در این نوع رابطه دو فرد بطور قابل ملاحظه ای احساساتی میباشند و ممکن است که با هم رابطه جنسی برقرار کنند و یا هیچگونه رابطه جنسی با یکدیگر نداشته باشند. دو فرد در این نوع رابطه بسیار محرم یکدیگر بوده و رازدار میباشند. میتواند سالها بطول انجامد و یا حتی مادام العمر ادامه یابد.

رابطه عشقی مقطعی:

این نوع رابطه پنهانی در دوران تغییر و تحول و عبور از یک مقطع به مقطع دیگر زندگی فرد به وقوع می پیوندد. میان دو فردی که خواهان تجارب غیر جدی، سرگرم کننده و افزایش دهنده عزت نفس میباشند. بیشتر در هنگام رویدادهای مثبت مانند ارتقاء مقام، ترفیع، پاداش، یافتن شغل جدید توسط همسر، فرزند دار شدن و یا نقل مکان به یک خانه جدید حادث میگردد. در زمان موفقیت در فرد نوعی احساس شایستگی و کفایت پدید می آید که در فرد توقع یک پاداش ویژه را ایجاد میکند.این حالت در زمانهای ناخوشایند نیز میتواند به وقوع بپیوندد. زمانی که فرد خواهان فردی است که قادر باشد ناکامی، شکست و ناراحتی وی را درک کرده و تسلی خاطر و پشتیبان وی باشد. این نوع رابطه کلا زود گذر میباشد و عمرش کوتاه است. شاید کمتر از یک سال و بندرت زندگی مشترک فرد را نابود می کند.

 

انواع خیانت جنسی

 

رابطه جنسی رفاقتی:

در این نوع رابطه پنهانی دو فرد با یکدیگر رابطه جنسی داشته و از یکدیگر مانند دو دوست مراقبت میکنند. با اینحال زیاد با یکدیگر صحبت نمیکنند. آنها با یکدیگر خوش بوده و با یکدیگر بودن لذت میبرند. آنها میپندارند که این نوع رابطه پنهانی نه تنها هیچ لطمه ای به زندگی مشترک با همسرشان نمیزند بلکه تاثیر مثبتی نیز بروی آن میگذارد. این نوع رابطه ممکن است سالها بطول انجامد. این رابطه عزت نفس، حس پذیرش، هیجان، خیالپردازی، لذت، شیطنت، اشتیاق وارضای تمایلات جنسی فرد را برآورده میسازد.

رابطه جنسی ماجراجویانه:

در این رابطه پنهانی نیز رابطه جنسی وجود دارد. یک رابطه مفرح و شیطنت آمیز میباشد. دو فرد برخی اوقات تصور میکنند کودک بوده و طرف مقابلشان اسباب بازی میباشد که به فرد دیگری تعلق دارد. هر دو فرد در این رابطه خود محور بوده و در جستجوی لذت خویش میباشند. معمولا نیز دارای شریک جنسی فراوانی هستند. برای فرد رابطه جنسی یک بازی رقابتی و وسیله ای برای کنترل و سلطه جویی میباشد. این نوع رابطه به فرد عزت نفس، حس شایستگی ،رقابت، هیجان، شیطنت و زیرکی میبخشد ولی در نهایت باعث از هم گسستگی زندگی و شرمساری او خواهد گردید.

رابطه جنسی مرض گونه:

برخی روابط جنسی پنهان تنها یک شب بطول می انجامد. حتی فرد نام معشوقه خود را نیز به خاطر نمیسپارد. اینگونه افراد تنها میخواهند چیزی را اثبات کنند و تنها انگیزه آنان ارضاء جنسی میباشد. در جستجوی روابط جنسی بودن مکرر آنان آشکار کننده احساس تردید به خویش، خشم، انتقامجویی آنان میباشد. در این نوع رابطه فرد از همسر خود جدا نمیگردد چون نیازی به این کار ندارد. این نوع رابطه به فرد احساس عزت نفس و قدرت توام با غرور، تسکین، خصومت، تنهایی، برتری، و انتقامجویی میبخشد.

 

راه کار هایی برای جلوگیری از خیانت :

 

  1. مهارت ارتباطیتان را تقویت نمایید.

بسیاری از خیانت ها به دلیل ندانستن است. به جرأت می توان گفت که هیچ مهارتی به اندازه فنون ارتباطات موثر در کسب و کار ، زندگی اجتماعی و خانوادگی حائز اهمیت نیست . یکی از مهم ترین این مهارت ها، مهارت خوب گوش دادن است.

تمرین مهارت” گوش کردن ” به همسر و یک ” گوش کننده ی” خوب بودن. شنونده بودن کافی نیست. گوش دادن مستلزم توجه به تمام جنبه های ارتباطی طرف مقابل است، مانند زبان بدن وی، لحن سخن گفتن وی، شناسایی احساسات و نیازهای همسر از طریق گوش کردن. این یکی از مهم ترین تکنیک ها برای اثبات اهمیت و توجه به همسرتان است.

۲- مهارت حل مسئله را بیاموزید.

آموختن مهارت های حل مساله به جای فرار از مشکلات زندگی، خیانت های زناشویی را کاهش می دهد. برای درمان خیانت زناشوئی باید دو طرف را وارد حل مسئله کرد. با کمک از زوجین برای شناسایی نیازهای جسمانی و روانی و درمیان گذاشتن نیازهای خود با شریک زندگی و موشکافی علل و عوامل تاثیرگذار و آموزش راه حل‌های مسئله می‌توان از خیانت پیشگیری نمود. به جای فرار از مشکلات باید مهارتهای حل مساله را بیاموزید.

 

 

  1. صمیمی شوید

مهم‌ترین انگیزه زن و مردی که به سوی روابط فرازناشویی کشیده می‌شوند، تجربه مجدد صمیمیت فردی و جنسی است چراکه در چنین رابطه‌ای هیچ یک از طرفین به عیب‌جویی، سرزنش و تهدید یکدیگر نمی‌پردازند. پس صمیمیت و دوستی را جایگزین رفتارهای مبتنی بر کنترل‌گری مانند سرزنش، تنبیه و… کنید. سعی کنید او را در لایه های عمیق تری درک کنید. همسرانی که ویژگی‌های مثبت یکدیگر را به خاطر می‌سپارند و نکات منفی یکدیگر را به کل شخصیت هم نسبت نمی‌دهند و تلاش بیشتری برای تغییر نقاط ضعف خود می‌کنند، به احتمال بسیار کمی با این بحران روبه‌رو می‌شوند. محرمانه نگه داشتن رازها و ناتوانی‌های همسر از نشانه‌های ارتباط موفق است.

 

  1. قدرت برابر ایجاد کنید

امروزه بسیاری از زنان دارای موقعیت اجتماعی، مالی، و تحصیلی بالایی هستند و این موضوع باعث احساس قدرت در آن ها می شود. در محیط کاری و اجتماع احساس مفید بودن و قدرت داشتن می کنند اما در محیط منزل باید سلطه جو باشند. بهتر است به استقلال همسرتان اهمیت دهید و برای او قدرت تصمیم گیری و قدرت قائل شوید.

 

  1. همسرتان را تغییر ندهید.

بهتر است درک کنید که زنان و مردان متفاوت و شماو همسرتان نیاز ها، خواسته ها، علایق و سلایق متفاوتی دارید. بنابراین سعی نکنید با همشکل خود کردن همسرتان، از تنها بودن و تنها شدن خودتان جلوگیری کنید. تفاوت ها باعث تکامل می شود. همسرتان را همانگونه که هست بپذیرید. به تفاوت ها احترام گذاشته و با کمک ان ها خودتان را تقویت کنید و رشد دهید.

 

 

  1. قدر شناس باشید

بد نیست بدانید در میان تمامی دلایلی که ممکن است همسرتان را از شما ناراضی کند، ۵۴درصد موارد به قدرنشناس بودن همسرشان اشاره می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که ۱۲ درصد پرخاشگری همسر و ۱۱ درصد نبود شرایط لازم برای بحث در مورد عواطف و احساسات واقعی را دلیل جدایی عاطفی می‌دانند. فقدان ارزش‌ها و علایق مشترک هم در این میان در مراتب بعد قرار دارد. این آمارها نشان می‌دهد که مهم‌ترین تفاوت فرد سوم نسبت به شما، رفتار اوست که سبب می‌شود همسرتان احساس کند خواستنی‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است، پس تا دیر نشده، خودتان این حس را در او ایجاد کنید.

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید