قرآن ناطق(عج)

316 - زن و شوهر برای حفظ تحکیم روابط خود چه باید بکنند؟

نویسنده : زهرا رستگار

زن و شوهر برای حفظ تحکیم روابط خود چه باید بکنند؟ چه آگاهی و تکنیکهای باید فرا بگیرند تا از سردی و روزمره گی روابط خود نجات یابند؟   شناخت زن و شوهر از عوامل تحکیم کننده زندگی، آنها را از سردی روابط نجات دهد. مهم آن است که زن و شوهر همدیگر را در […]

زن و شوهر برای حفظ تحکیم روابط خود چه باید بکنند؟

چه آگاهی و تکنیکهای باید فرا بگیرند تا از سردی و روزمره گی روابط خود نجات یابند؟

 

شناخت زن و شوهر از عوامل تحکیم کننده زندگی، آنها را از سردی روابط نجات دهد. مهم آن است که زن و شوهر همدیگر را در اولویت قرار دهند و به وجود یکدیگر بهای بیشتری بدهند.

 

بسیاری از زن و شوهر ها زندگی مشترک خود را با عشق و علاقه شروع می کنند اما متاسفانه بدلیل ناآگاهی، خودخواهی و بی تدبیری ها، آرام آرام شاهد سردی روابط خود می شوند. زن و شوهر برای حفظ تحکیم روابط خود چه باید بکنند؟ چه آگاهی و تکنیکهای باید فرا بگیرند تا از سردی و روزمره گی روابط خود نجات یابند؟

 

زوج های جوان باید در سه قسمت آموزش و آگاهی خود را افزایش دهند :

_ آگاهی و آموزش زن و مرد در مورد تفاوتهای آنان در چگونگی ارتباط برقرار کردن با یکدیگر، یعنی تفاوتهای ارتباطی زن و مرد را باید فرا بگیرند.

 

_ آموزش و آگاهی آنان از تفاوتهای زن و مرد در برآورده شدن نیازهای جنسی شان.

 

_ چگونگی حل مسئله و تصمیم گیری درست.

زن و شوهر در ارتباط با یکدیگر باید برای یکدیگر وقت بگذارند و همدیگر را در اولویت قرار دهند. در هنگام گفتگو بجای بیان مداوم عیوب یکدیگر، نکات مثبت خود را بازگو کنند تا شیرینی روابط عاطفی خوب را حس کنند.

 

عواملی که روابط زن و شوهر را محکم تر می کند شامل موارد زیر است:

دین داری :

دین داری موجب ثبات و استحکام روابط زن و شوهر می شود، رضایت و انسجام خانوادگی، عزت نفس، روحیه خوش بینی در محیط خانه را افزایش می دهد و از نارضایتی ، بروز بی بندو باریها، مصرف مواد مخدر جلوگیری می کند .

بسیاری از مشکلات زوج ها بدلیل سطح نگری و تعارض بین آزادی شخصی و امنیت عاطفی آنهاست که در بیشتر موارد بدلیل از دست دادن معنا و مفهوم زندگی است و فاصله گرفتن از ارزشها، چارچوب و نظام اعتقادی و دینی خود است.

بنابراین ارزشها و نظام اعتقادی فرد موجب یکپارچگی بیشتر، مهر و عطوفت در محیط خانوادگی و روابط زن و شوهر می شود.

 

همدلی :

همدلی به معنای درک احساس، نگرش، تفکر و رفتار فرد مقابل است. همدلی به معنای تایید نظر فرد مقابل نیست بلکه به معنای درک همدلانه اوست. نبود همدلی در ارتباط زن و شوهر موجب تنش و اضطراب آنها می شود، زیرا هر دو طرف به این نتیجه می رسند که برای یکدیگر اهمیتی ندارند. لذا همدلی موجب آرامش و درک متقابل زن و شوهر می شود.

 

بیان محبت :

محبت و عشق ورزیدن موجب رضایت و ثبات خانواده می شود و آرامش و امنیت روانی را برای زن و شوهر بوجود می آورد و موجب می شود تا زن و شوهر از چتر حمایتی و دلگرمی یکدیگر برخوردار شوند.

اما باید دانست ادبیات عشق ،بین زن و مرد تفاوت دارند و هر کدام برای بیان احساسات و عواطف خود از دیدگاه خود محبت می کنند. بعنوان مثال آقا با انجام دادن فعالیتهای عملی و خانم با آشپزی و خانه داری می خواهند عشق و علاقه خود را نشان دهند. بنابراین درک این موضوع می تواند محبت وعشق را بین زن و شوهر افزایش دهد.

 

ارتباط کلامی :

ارتباط کلامی بین زن و شوهر یکی از مهمترین منابع ارتباطی بین آنهاست. اما در عین حال ،بدلیل تفاوتهای جنسیتی می تواند منبع تنش شود. آگاهی از تفاوتهای کلامی بین زن و شوهر و این که چه برخوردارهای موجب تنش و خشونت در ارتباط کلامی آنان می شود، می تواند زوج را آماده ی استفاده ی بهتر از کلامشان در جهت زندگی پر از محبت کند. بعنوان مثال آقایان هدف مدار هستند، یعنی اینکه در هنگام صحبت ، به سرعت سراغ اصل مطلب می روند در حالیکه خانم ها روابط گرا هستند و ابتدا به جزئیات می پردازند و بعد سراغ اصل مطلب می روند.

خانم با کمتر پرداختن به جزئیات و آقایان با چاشنی کردن محبت به گفتگو خشک و استدلالی خود می تواند در جهت بهبود گفتگو خود گام بردارند.

در نهایت زن و شوهر با بدست آوردن بینش و آگاهی بیشتر در زمینه قوی تر کردن پیوند عاطفی خود می تواند در جهت روابط با نشاط تر و آرامش بخش تر گام بردارند و از زندگی خود لذت بیشتری ببرند.

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید