قرآن ناطق(عج)

361 - روابط سالم در خانواده و داشتن خانواده شاد

نویسنده : زهرا رستگار

روابط سالم در خانواده و داشتن خانواده شاد     دو عنصر حیاتی و کلیدی برای حفظ روابط سالم در خانواده ، اول : همدلی و درک میان اعضای خانواده و دوم : توان حل مسائل است . فهمیدن همدیگر پلی برای ایجاد حل مسائل است.   ضمن این که حل مسائل همراه با احساس […]

روابط سالم در خانواده و داشتن خانواده شاد

 

 

دو عنصر حیاتی و کلیدی برای حفظ روابط سالم در خانواده ، اول : همدلی و درک میان اعضای خانواده و دوم : توان حل مسائل است . فهمیدن همدیگر پلی برای ایجاد حل مسائل است.

 

ضمن این که حل مسائل همراه با احساس خوشایند کار گروهی رضایت بخش ، صمیمیت را میان اعضاء خانواده تقویت می کند. برخورد مناسب ما با نیازهای خودمان و دیگر اعضای خانواده و گوش دادن به نظر های موافق و مخالف ، باعث رضایت ما در خانواده می شود. فضای کلی حاکم بر خانواده رابطه ی مستقیمی دارد با ارتباط بین اعضای خانواده و این که این ارتباط تا چه حد باعث حل مشکلات و یا به عکس ، مانع از حل آن ها می شود.

 

توان اعضای خانواده برای حل مشکلات باعث هماهنگی کلی آرامش در خانواده می شود. از سوی دیگر این مسئله باعث می شود فضار بالای ناشی از مشکلات که برای هر خانواده ای پیش می آید ، به همه ی اعضای خانواده به خصوص کودکان کم تر آسیب برساند.

 

 

 

 

چگونه بفهمیم که روابط سالم در خانواده وجود دارد ؟

 

 

بک راه آسان برای فهمیدن این که آیا رابطه ی میان اعضای خانواده موثر است یا نه ، این است که ببینیم چگونه و تا چه حد در مورد مشکلات افراد در خانه صحبت می کنیم و در چند درصد این موارد راه حل انتخاب می کنیم و به اهداف مورد نظر می رسیم .

 

حالت ناخوشایند این است که یک انفر از اعضای خانواده احساس مشکل کند ولی افراد دیگر با کناره گیری ، انکار و یا نادیده شمردن این مکل ، جلو ارتباط را بگیرند.

 

 

برای حل مشکلات معمول خانوادگی ۶ قدم یا مرحله وجود دارد :

 

۱-تشخیص مشکل :

 

پیش از هر چیز باید دید که مشکل اصلی چیست ؟

 

 

۲-ارتباط با افراد مناسب :

 

در مواردی شاید بتوان از اقوام و دوستان نزدیک مانند : مادر بزرگ و پدر بزرگ ، دایی ، عمو و … کمک گرفت.

 

 

۳-ایجاد مجموعه ای از راه حل های جانشین:

 

با همفکری اعضای خانواده باید تا جایی که می توانیم راه حل های مختلفی را برای حل مسائل خانواده ارائه دهیم.

 

 

۴-تصمیم گیری در مورد یکی از راه حل ها :

 

از میان تمام راه حل های ارائه شده در مرحل قبل باید راه حلی که از همه اجرایی تر می باشد را انتخاب کنیم.

 

 

۵-انجام تصمیمی که بیش از همه ما را به هدف مان برساند:

 

حال در این مرحله راه حل انتخاب شده را اجرا می کنیم تا مشکل خانواده حل شود.

 

 

۶-ارزیابی نهایی فرآیند تصمیم گیری :

 

در این مرحله به ارزیابی نهایی می پردازیم و بررسی می کنیم ببینیم که آیا روش بکار گرفته شده در حل و رفع مشکل توانسته مشکل ما را برطرف کند یا خیر ؟ در صورتی که مشکل همچنان باقی مانده باید دوباره این ۶ مرحله حل مسئله را بکار گیریم تا راه دیگری بیابیم .

 

در انتها باید به این مسئله ی مهم اشاره کرد که چگونگی فرآیند تصمیم گیری در خانواده از این که چه تصمیمی می گیریم ، مهم تر است. زیرا همان طور که گفته شد کار گروهی خوب و مناسب احساس مثبتی در فضای خانه به ووجود می آورد و خانه را به محیطی دلنشین و داشتن خانواده ای شاد برای همه به ویژه کودکان تبدیل می کند.

 

منبع با کمی تلخیص و تغییر: کتاب این طوری هم می شود … نویسنده : محمد حسن شهسواری

۲ دیدگاه ارسال شده است

  • عباس طاهری 1 جولای 2018

    ممنون از مطالب مفید شما

  • عباس طاهری 13 آگوست 2018

    از شما سپاسگذارم که با انشار مطالب مفید به دیگران کمک می کنید

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید