
113 - تربیت جنسی کودک و نوجوان
نویسنده : زهرا رستگار
تربیت جنسی کودک و نوجوان شما به اهمیت سن بلــــوغ اشاره کردید، بهتــــرین شـــروع مکالمه براى آشنا کردن بچه ها با مسائل جنسیتى در این سن، چه مى تواند باشد؟در سن بلوغ، فرض بر این است که بچه ها، آن اطلاعات اولیه سن بلوغ را داشته باشند در واقع آنچه مهم است در […]
* آیا خانــــواده تنها از طــــریق گفتگو، طرح سؤال و یا پاسخ به پــــرسش مى تواند در آموزش رفتارهاى جنسیتـــى نقش بازى کند؟
خیر، تنها نقش خانواده را نمى توان محدود به همین زمینه ها دانست. خانواده به دو صورت نقش بازى مى کند. یکى به صورت مستقیم. یعنى همین زمینه ها که شما ذکر کردید مثل طرح پرسش یا پاسخ به سؤالات فرزندان و دیگرى به صورت غیرمستقیم، و آن الگوهایى است که ارائه مى دهد. مثلاً احترامى که پدر و مادر براى هم قائلند، یک سرى ارزشهایى را به بچه ها منتقل مى کنند که نه تنها در دوران کودکى بلکه در دوره بزرگسالى، در روابطشان با جنس مخالف تأثیرگذار است. از طرف دیگر این ارزشها در خانواده مى تواند، بینش بچه ها را نسبت به رفتارهاى جنسى و نقشهاى جنسیتى وسعت داده و تجربه هاى ارزشمندى در آینده کسب کنند.
* غیــــر از منبع خانــــواده، چه منابع دیگرى مى توانند در آگاه کـــــردن فــــرزندان در اینگونه مــــوارد مؤثر باشند؟
ببینید منابع آموزشى چون آمادگى، پیش دبستانى و مدارس مى توانند در صورت درست عمل کردن در این زمینه بسیار مفید باشند. بچه ها در مرحله آمادگى پیش دبستانى، یعنى زیر ۶ سال، فقط باید کنجاویهایشان برطرف شود و اگر درست رفع نشود، این کنجکاوى اذیتشان مى کند. در مهدکودک، میزان نیاز آنها کمتر است و در خیلى از کشورها مثل کشور سنتى ما، بر نقش مدرسه هم تأکید مى کند، چون وقتى مى بینند که پدر و مادرها به دلایل مختلف عدم اطلاع یا ناتوانى در برقرارى ارتباط با فرزندان و صحبت در اینگونه موارد، از طرح چنین موضوعاتى ابا دارند، لذا در اینجا نقش مدرسه خیلى برجسته مى شود که متأسفانه نظام آموزشى ما هم یک نظام بسته اى است. البته که در سالهاى اخیر بهتر شده ولى اغلب تصور بر این است که اگر اطلاعاتى بدهد، ممکن است این اطلاعات بیشتر ایجاد مشکل کند و درحالى که اینطور نیست.
درس۱تربیت فرزند:
سلام هرروز یک درس تربیت فرزند درس اول.
چون که با کودک سرو کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد. براستی زبان کودک چیست ایا زبان کلامی وشفاهی است یایک زبان رفتاری وعملی؟ درپاسخ باید بگم. که این زبانبیشتر زبان رفتار وعمل وحال است تا زبان کلام وقول فرزندان ما ان میشوند که ما هستیم نه انی که می گوییم.
اولین اصل تربیتی اینست که ما هرچه که میگوییم خودمون عمل کنیم اگر به فرزندمون یاد میدیم منظم باشه خودمون عامل باشیم اگه دروغ تهمت سخن چینی دزدی خیانت در امانت ووووزشت وکریه من مربی انجام ندم فرزندان اونی میشن که ماهستیم نه اونی که ما میگیم. خداوند در قران میفرماید لم تقولون مالا تعملون. یاعلی
درس۲تربیت فرزند:
بیداری غریزه درکودکان ونوجوانان به دو صورت امکان پذیراست
١:: به صورت کشفى ٢:: از طریق اموختن.
درصورت اول. بچه در برخورد وتماس بامنبع لذت ان را کشف وتماس راادامه میدهد مواردزیر از طریق کشف حاصل میشود
::::١ دستکاری الت که بدلیل بیکاری وسرگرمی ورهایی از تنش واضطراب است
٢::: حبس ادرار ومدفوع ودرنتیجه احساس خارش ولذت میشود
٣:::: تماس بایک جسم زبر یا نرم از طریق مالیدن
۴:::: وجودخارشها دربدن که ناشی ازانگل های وکرمهای ریز در حالت دفع
۵::::اشکال در وضع ختنه وکمی یا زیادی پوست اطراف الت
۶:::: نوازشهای نادرست و لمس های نیندیشیده اطرافیان از بدن ورانهای کودک
٧ شستشوی افراطی کودک ودست زدن به الت تناسلی بصورت عادی وناخوداگاه
٧::: بی توجهی در حین استحمام
٨::: بد خوابیدنها وپوشاندن لباسهای چسبان.
وگاهی بصورت اموختن غریزه کشف میشود ممکن بصورت عمدی یا غیر عمدباشد
١ اموختن عمدی که فرد منحرف والوده انرا به کودک بیاموزد
٢:::: غیر عمدی فرزند از رفتار خطا وبی پروای والدین اموزش میگیرند وموجب بیداری زود رس غریزه جنسی میشوند
از سری دروس تربیت جنسی در خصوص تربیت جنسی نوجوان
والدین دو وظیفه اساسی دارند:
١- جوان را با حقایق صحیح جنسی بیولوژیک آشنا کنند تا بداند دستگاه های جنسی چگونه کار می کنندوتامین بهداشت آنها چگونه امکان پذیر است
۲-به جوان آموزش دهند چگونه میل جنسی خودرا با توجه به ارزشها ی اخلاقی و فرهنگی جامعه خود ارضاء کند ودر نتیجه از انحراف وپیدایش اضطراب و عوارض روانی دیگر در امان باشد.
رهنمود های حکیمانه اسلام برای مصون ماندن جوانان از آسیب جاذبه های جنسی عبارتند از:
۱-رعایت پوشش اسلامی
٢ -تحریم مناظر شهوت انگیز
۳-تحریم خلوت با نامحرم
۴-عفت چشم
۵ -تامل در عاقبت شوم هوسرانی
۶-تامل در حسن عاقبت خویشتنداری
٧- تسهیل امر ازدواج واقدام به آن در اولین فرصت ممکن