قرآن ناطق(عج)

118 - “آزادمردی” اصل مهم تربیت فرزند

نویسنده : زهرا رستگار

اى پدر و اى مادر، مى‏خواهى درباره فرزندت چگونه نقشى داشته باشى؟ و شما اى معلم و شما اى مربى، مى‏ خواهى درباره این دختركان و پسركان چگونه نقشى داشته باشى؟ آیا شما مى‏خواهى سلب كننده آزادى و اختیار بچه‏ها باشى، و تازه اسمش را بگذارى دلسوزى و تربیت؟! « من خیلى پدر خوبى هستم؛ […]

اى پدر و اى مادر، مى‏خواهى درباره فرزندت چگونه نقشى داشته باشى؟ و شما اى معلم و شما اى مربى، مى‏ خواهى درباره این دختركان و پسركان چگونه نقشى داشته باشى؟ آیا شما مى‏خواهى سلب كننده آزادى و اختیار بچه‏ها باشى، و تازه اسمش را بگذارى دلسوزى و تربیت؟!
« من خیلى پدر خوبى هستم؛ نمى‏ گذارم بچه‏ ام چپ و راست برود و خطا بكند!»
«خیلى مادر دلسوزى هستم، آن‏قدر مراقب كوچكترین حركات بچه‏ام هستم كه نمى‏گذارم این طرف یا آن طرف برود!»
«چه مدرسه خوبى! آن قدر مراقب بچه‏ها هستند كه بچه‏ها امكان تخطّى از این طرف و آن طرف ندارند!»
آفرین بر من و تو مسلمانِ پیرو قرآن كه این‏قدر كج فكر مى‏كنیم! مى‏گویم قرآن مى‏گوید اگر خدا مى‏ خواست اینها مشرك نشوند برایش كارى نداشت؛ مشرك نمى‏ شدند. خدا خواسته آنها امكان مشرك شدن داشته باشند.
پدر و تو مادر، مى‏خواهى بچه‏ات را مجبور كنى كه مؤمن باشد؟
و تو معلم و مربى مى‏خواهى این بچه را مجبور كنى مؤمن و خوشرفتار باشد؟
قیمت این آدمكهاى مصنوعىِ ظریفِ زیباىِ دلربا از قیمت یك مجسمه قشنگ بیشتر نخواهد بود.
بیایید همه با هم تصمیم بگیریم بچه‏هایمان آدم باشند. آدم باشند یعنى چه؟
یعنى مختار باشند.
آگاه و مختار.
نقش ما و شما نسبت به این بچه‏ها باید نقش كمك باشد؛
نقش فراهم‏ آورنده زمینه‏ هاى بیشتر براى رشد سریعتر و سالمتر و سرراست‏ تر باشد،
نه نقش استادكار قالب‏سازى كه مى‏خواهد این استعداد نرم و لطیف كودك را در یك قالب خشن بریزد و از او یك موجود قالبى بسازد.
من نمی ‏دانم در مدارسى كه با صبغه اسلامى كار مى‏ شود عملاً به این اصل مهم تربیتِ انسانِ آزادمرد – آزادمردان و آزادزنان واقعى – تا چه اندازه توجه مى‏شود و تا چه اندازه براى این نقش و این پرورش امكان عمل فراهم مى‏شود؛
ولى لااقل مى ‏توانم عرض كنم كه اگر مى‏خواهیم در راه اسلام باشیم و با صبغه اسلام بچه‏ ها را تربیت كنیم، تعلیم اسلام این است.
در نظام سیاسى و اجتماعى و اقتصادى اسلام مسأله بزرگ و اساسى، مسأله‏اى كه نقش تعیین كننده و شكل‏ دهنده دارد، این است كه انسانهاى پویاى آزادى بسازد كه با انتخاب خویشتن به راه حق، به راه خدا، به راه پاكى و فضیلت و تقوا درآیند.
بسیارى از تدابیر اسلام در نظامهاى سیاسى و اجتماعى، در حقیقت در جهت از بین بردن عوامل ضد آزادى است.

شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
کتاب (نقش آزادى در تربیت كودكان) ص 15

 

 

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید