قرآن ناطق(عج)

118 - “آزادمردی” اصل مهم تربیت فرزند

نویسنده : زهرا رستگار

اى پدر و اى مادر، مى‏خواهى درباره فرزندت چگونه نقشى داشته باشى؟ و شما اى معلم و شما اى مربى، مى‏ خواهى درباره این دخترکان و پسرکان چگونه نقشى داشته باشى؟ آیا شما مى‏خواهى سلب کننده آزادى و اختیار بچه‏ها باشى، و تازه اسمش را بگذارى دلسوزى و تربیت؟! « من خیلى پدر خوبى هستم؛ […]

اى پدر و اى مادر، مى‏خواهى درباره فرزندت چگونه نقشى داشته باشى؟ و شما اى معلم و شما اى مربى، مى‏ خواهى درباره این دخترکان و پسرکان چگونه نقشى داشته باشى؟ آیا شما مى‏خواهى سلب کننده آزادى و اختیار بچه‏ها باشى، و تازه اسمش را بگذارى دلسوزى و تربیت؟!
« من خیلى پدر خوبى هستم؛ نمى‏ گذارم بچه‏ ام چپ و راست برود و خطا بکند!»
«خیلى مادر دلسوزى هستم، آن‏قدر مراقب کوچکترین حرکات بچه‏ام هستم که نمى‏گذارم این طرف یا آن طرف برود!»
«چه مدرسه خوبى! آن قدر مراقب بچه‏ها هستند که بچه‏ها امکان تخطّى از این طرف و آن طرف ندارند!»
آفرین بر من و تو مسلمانِ پیرو قرآن که این‏قدر کج فکر مى‏کنیم! مى‏گویم قرآن مى‏گوید اگر خدا مى‏ خواست اینها مشرک نشوند برایش کارى نداشت؛ مشرک نمى‏ شدند. خدا خواسته آنها امکان مشرک شدن داشته باشند.
پدر و تو مادر، مى‏خواهى بچه‏ات را مجبور کنى که مؤمن باشد؟
و تو معلم و مربى مى‏خواهى این بچه را مجبور کنى مؤمن و خوشرفتار باشد؟
قیمت این آدمکهاى مصنوعىِ ظریفِ زیباىِ دلربا از قیمت یک مجسمه قشنگ بیشتر نخواهد بود.
بیایید همه با هم تصمیم بگیریم بچه‏هایمان آدم باشند. آدم باشند یعنى چه؟
یعنى مختار باشند.
آگاه و مختار.
نقش ما و شما نسبت به این بچه‏ها باید نقش کمک باشد؛
نقش فراهم‏ آورنده زمینه‏ هاى بیشتر براى رشد سریعتر و سالمتر و سرراست‏ تر باشد،
نه نقش استادکار قالب‏سازى که مى‏خواهد این استعداد نرم و لطیف کودک را در یک قالب خشن بریزد و از او یک موجود قالبى بسازد.
من نمی ‏دانم در مدارسى که با صبغه اسلامى کار مى‏ شود عملاً به این اصل مهم تربیتِ انسانِ آزادمرد – آزادمردان و آزادزنان واقعى – تا چه اندازه توجه مى‏شود و تا چه اندازه براى این نقش و این پرورش امکان عمل فراهم مى‏شود؛
ولى لااقل مى ‏توانم عرض کنم که اگر مى‏خواهیم در راه اسلام باشیم و با صبغه اسلام بچه‏ ها را تربیت کنیم، تعلیم اسلام این است.
در نظام سیاسى و اجتماعى و اقتصادى اسلام مسأله بزرگ و اساسى، مسأله‏اى که نقش تعیین کننده و شکل‏ دهنده دارد، این است که انسانهاى پویاى آزادى بسازد که با انتخاب خویشتن به راه حق، به راه خدا، به راه پاکى و فضیلت و تقوا درآیند.
بسیارى از تدابیر اسلام در نظامهاى سیاسى و اجتماعى، در حقیقت در جهت از بین بردن عوامل ضد آزادى است.

شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
کتاب (نقش آزادى در تربیت کودکان) ص ۱۵

 

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید