قرآن ناطق(عج)

160 - مراقبنهاى جنسى نوجوان و جوان

نویسنده : زهرا رستگار

مراقبنهاى جنسى نوجوان و جوان   يکى از مشکلات پيش روى نوجوانان و جوانان که از موقع بلوغ آغاز مى شود، خروج مايعاتى از آن ها، زود انزالى و زود تحريکى و احتلام هاى شبانه است. برخى از آن ها نمى دانند که در برخى از موقعيت ها که قرار مى گيرند چرا اين حالت […]

مراقبنهاى جنسى نوجوان و جوان

 

يکى از مشکلات پيش روى نوجوانان و جوانان که از موقع بلوغ آغاز مى شود، خروج مايعاتى از آن ها، زود انزالى و زود تحريکى و احتلام هاى شبانه است. برخى از آن ها نمى دانند که در برخى از موقعيت ها که قرار مى گيرند چرا اين حالت ها بر آن ها دست مى دهد و يا چرا وقتى که خوابيده اند، حالت خاصى به آن ها دست مى دهد و بى اختيار لباس خود را خيس مى کنند.

بيشتر اين مشکلات براى پسران رخ مى دهد، اما بايد دانست که در برخى مواقع، افزايش هيجانات جنسى حتى مى تواند، براى دختران نيز سبب رؤياهاى شهوانى و احتلام گردد و از رحم و مهبل آن ها، در نتيجه انقباض دودى شکل دستگاه عضلانى ترشحات عضلانى خارج شود.[1]

احتلام (جنابت در خواب)

احتلام عبارت است از: دست دادن حالت خاصى به انسان و انزال (خروج منى) از او، در حالت خواب که غالباً با يک لذت جنسى همراه است؛ چه براى ديدن خواب هاى آشفته و جنسى باشد و چه به خودى خود آمده باشد، که معمولاً بدن بعد از اين اتفاقات حالت سستى پيدا مى کند.

نکات قابل توجه

اول: يکى از معيارهاى شروع دوره بلوغ از نظر شرعى احتلام شبانه است در توضيح المسائل، مراجع براى بلوغ چندين نشانه ذکر شده است از جمله:

1ـ بيرون آمدن منى

2ـ روئيدن موى خشن بالاى عورت و پايين شکم

3ـ کامل شدن 15 سال قمرى در پسران، و براى اين که بلوغ تحقق پيدا کند، ظاهر شدن هر سه علامت ضرورت ندارد بلکه با پايدار شدن يکى از آن ها حاصل مى شود پس اگر جوانى از خود منى ببيند، هر چند به سن بلوغ (15 سال قمرى) نرسيده باشد، بالغ است و بايد به تکاليف شرعى عمل نمايد.[2]

دوم: کسى که مى داند منى از او خارج شده يا مى داند آنچه بيرون آمده منى مى باشد جنب است و بايد غسل کند چه در خواب باشد چه بيدارى.

سوم: نشانه هاى منى سه قسم است. 1ـ با شهوت بيرون آيد. 2ـ با فشار جستن بيرون آيد. 3ـ بعد از بيرون آمدن بدن سست شود.[3]

چهارم: فرق منى و رطوبت هاى ديگر بدن: منى مانند سفيده تخم مرغ با رنگى مايل به زيتونى با حالتى چسبنده و خروج از نظر بو مانند خمير ترشيده و گنديده مى باشد. چنانکه اشاره شد، موقعى که منى خارج مى شود، بدون اختيار جستن مى کند، مگر اين که شخصى مريض باشد و بعد از آن بدن سست مى شود. ولى رطوبت هايى که گاه و بى گاه خيلى کم و بدون اختيار، در حال بيدارى، حرف زدن، مشاهده مناظر و غيره خارج مى گردند، اگر شرايط و خصوصيات منى را نداشته باشند، پاک است، و غسل هم ندارد؛ که به نام هاى «وزى»، «مذى» و «ودى» در رساله ها و کتاب هاى فقهى، توضيح داده شده اند.[4]

پنجم: احتلام شبانه يک فرآيند فيزيولوژيکى است که نشانه سلامت و بلوغ است. با ورود به دنياى جديد رشد نوجوانان متوجه احتلام شبانه خود مى شوند و اين بخاطر اين است که غده هيپوفيز با ترشح هورمون هاى جنسى اين غده را از خواب بيدار مى کند و به کار وا مى دارد. فاصله احتلام ها در نوجوانان بالغ در حالت طبيعى هر يکى دو هفته يک بار (12ـ 10 روز) است.[5] ولى مزاج ها، مناطق، نوع غذاها، مجالست هاى مختلف، شنيدن ها، لمس کردن ها و …. در تسريع و يا تأخير اين امر مؤثر است. پس نوجوان و جوان در اثر بروز اين حالت طبيعى نبايد دچار اضطراب و احساس گناه شود، بلکه به وظيفه خود عمل نمايد.

ششم: احتلام هاى پيايى و مکرر اگر به مدت طولانى به فاصله هر روز يک بار باشد آژير خطر و ناراحتى جدى است.[6] گاهى علت آن جنبه پاتالوژيک (آسيب شناختى) و بيمارى دارد که فرد بايد به پزشک مراجعه کند.

هفتم: هر چند احتلام يک حالت طبيعى است اما کيفيت آن فرق دارد. فردى که در احتلام او شهوتش به فرد يا افراد معينى انعکاس مى يابد، بايد در روابط روزانه خود تجديد نظر کند. نوع نگاه ها، صحبت کردن ها، لمس کردن هاى خود را کنترل کند. اسلام براى اين که ما را از انحرافات جنسى حفظ کند، درمورد نگاه ها و کارهايى که در آن لذت غير مشروع است، توصيه هايى فرموده است که رعايت اين دستورات، سلامت روحى، روانى و بدنى را تضمين مى کند.

هشتم: چنان که اشاره کرديم احتلام هاى مکرر و پياپى نشان از بيمارى هاى جسمى و فيزيولوژيکى و روحى، روانى دارد. کسى که نگاه خود را کنترل نمى کند، در روابط محرم و نامحرمى که در چهار چوب شرع بيان شده است حرکت نمى کند، با جنس مخالف شوخى هاى رکيک مى کند، فيلم هاى مبتذل سکسى و نيمه سکسى تماشا مى کند، رمان هاى عشقى و جنسى مى خواند، پاى صحبت هاى دوستان ناباب مى نشيند، جک هاى سکسى و …. گفت و شنود مى کند و در يک کلام مهار تفکر، نگاه رفتار، شنيدن ها و لمس کردن هايش را از دست داده است. دچار احتلام هاى پياپى مى شود.

راه هاى جلوگيرى از تحريك، گتاه و شهوت افراطى در خواب (احتلام مکرر):

1ـ از پوشيدن لباس هاى تنگ و چسبيده به بدن و نيز لباسهاى پلاستيكى اجتناب کنيد.

2ـ در انتخاب رختخواب دقت کنيد که نبايد بيش از حد نرم و لطيف باشد.

3ـ از فکر کردن و تصور و تخيل جنس مخالف و مسائل جنسى خوددارى کنيد.

4ـ از نگاه کردن به تصاوير و فيلم هاى تحريک کننده و لباس جنس مخالف جداً پرهيز شود.

5ـ خوردن غذاهاى محرک و داراى کالرى زياد مانند خرما، پياز، فلفل و …. را به حداقل برسانيد.[7]

6ـ براى تعديل نيروى جنسى و مصرف انرژى هاى اضافى خود حتماً ورزش و تحرک جسمانى و کار فيزيکى و بدنى را در زندگى روزمره خود لحاظ کنيد.

7ـ از سخن گفتن، نگاه و شوخى کردن با افرادى که متوجه مى شويد قصد لذت در آن است خوددارى کنيد.

8ـ قبل از خواب وضو بگيريد و برخى از دعاها يا ذکرها را بگوييد.

9ـ اين دعا را بخوانيد: اللهّمً اِنّى اَعُوذُ بکَ منَ الأحتلام و مِن سُوءِ الأحلامِ و مِن اَن يتلاعَبَ بِى الشيطانُ فى اليقَظَهِ و المنامِ؛[8] يعنى خدايا از احتلام، از خواب هاى بد و شهوت انگيز و از اين که شيطان در خواب و بيدارى مرا به بازى هاى گناه آلود بگيرد به تو پناه مى برم.

راه هاى پيشگيرى و درمان زود تحريکى و انزال بى اختيار:

بدين منظور علاوه بر استفاده از راه کارهاى پيشنهادى مذکور، به نکات زير توجه کنيد:

1ـ وضع رژيم غذايى خود را منظم کنيد به اندازه اى غذا بخوريد که نياز داريد، چون پرخورى باعث زياد شدن قواى شهوانى مى شود.

2ـ هر از چند گاهى با آب سرد استحمام کنيد و سعى کنيد هميشه هنگام شست و شوى آلت جنسى از آب سرد استفاده کنيد.

3ـ سعى کنيد با برنامه ريزى منظم از بيکارى به خصوص بيکارى ذهن جلوگيرى کنيد، چون ذهن شخص بيکار، اسير هر فکرى مى شود. در زمان هاى بيکارى حلّ جدول، مطالعه و کارهاى فکرى بسيار مفيد است.

4ـ سعى کنيد با جدّيت در نماز و ساير عبادات و شرکت در مراسم مذهبى، نيروى ايمان و تقوا را در خود تقويت کنيد.

5ـ از نگاه هاى آلوده و چشم چرانى و خلوت کردن با جنس مخالف جداً پرهيز کنيد.

6ـ از شوخى هاى جنسى و بدنى خوددارى کنيد.

7ـ روزه مستحبى بگيريد.

8ـ در انتخاب دوست صالح جديت به خرج دهيد.

9ـ اينکه اضطراب و نگرانى و يا تشويش نسبت به ترس از زود انزالى خودش عامل به وجود آمدن انزال زودرس است پس توجه کنيم که خيلى خودمان را به خاطر اين مشکل مضطرب و نگران نکنيم.

10ـ داشتن تفريحات سالم و استفاده از هواى آزاد، تأثير بسيار خوبى بر عملکرد بدن در همه زمينه ها و حتى در زمينه امور جنسى دارد. [9]

نکته پايانى: در صورت شدت اين حالت بهتر است به يک متخصص اعصاب و روان و مشاور بالينى مراجعه کنيد.

[1] . ر.ک: کوچتکف ولاپيک، روان شناس و تربيت جنسى کودکان و نوجوانان، ترجمه محمد تقى زاده، تهران: بنياد، 1369، ص 213.
[2] . فلاح زاده، محمد حسين، آموزش فقه، دفتر نشر الهادى، 1379، درس 10.
[3] . همان درس، 10.
[4] . ر.ک: مصطفى زمانى، جوانان چرا؟! قم، نشر پيام اسلام، 1379، صص 130 ـ 124.
[5] . قائمى، على، دنياى بلوغ، تهران، نشر اسپير، ص 227 با کمى تغيير.
[6] . همان، ص 227.
[7] . موسسه پژوهشى فرهنگى اشراق،خود ارضايى يا ارضاى انحرافى جنسى، بابل؟ بعثت 1379، بحث درمان.
[8] . قمى، شيخ عباس، مفاتيح الجنان.
[9] .مير احمد هاشمى فرد، مسائل و اختلالات جنسى در زن و مرد، انتشارات چهره، ص 202.

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید