قرآن ناطق(عج)

218 - بهداشت در لوازم کودک و اسباب‎بازی

نویسنده : زهرا رستگار

بهداشت در لوازم کودک و اسباب‎بازی درانتخاب بازی و اسباب‎بازی یک نکته بهداشت و سلامت بچه است. یعنی در خرید بازی و اسباب‎بازی یا وسائلی که در اختیار بچه میگذارید به بهداشت و سلامت بچه خیلی توجه کنید. من در ادامه یک سری نکات رو در این زمینه مینویسم که امیدوارم مفید باشه. ۱- اول […]

بهداشت در لوازم کودک و اسباب‎بازی

درانتخاب بازی و اسباب‎بازی یک نکته بهداشت و سلامت بچه است. یعنی در خرید بازی و اسباب‎بازی یا وسائلی که در اختیار بچه میگذارید به بهداشت و سلامت بچه خیلی توجه کنید. من در ادامه یک سری نکات رو در این زمینه مینویسم که امیدوارم مفید باشه.
۱- اول اینکه امروزه ظاهر زیبا با تمیزی اشتباه گرفته میشه. یعنی یک چیزی که برق میزنه فکر میکنیم تمیز و بهداشتیه. خیلی وقتها کلا نگاه ما نسبت به بهداشت مبنایی نداره. فرضا بچه اگر پاش رو بذاره توی دستشویی یا حمام داد میزنیم و سریع ورش میداریم با اینکه احتمالا این جاها تمیزترین جاهای خونه است و لی اگر گوشی موبایل رو دست بگیره یا توی دهنش بذاره خیلی چیزی بهش نمیگیم یا حتی برای ساکت کردنش گوشی رو میدیم دستش. من یک مطلبی رو چند سال پیش دیدم که گوشی همراه به طور متوسط ۵ برابر کاسه توالت کثیفه!!. شما میذارید بچه کاسه توالت رو لیس بزنه؟ ولی گوشی رو میکنه توی دهنش و ما هم عین خیالمون نیست. پس خوبه حساسیت ما نسبت به بهداشت مبنا داشته باشه. این موضوع علاوه بر سلامت بچه در نگاه بچه هم تأثیر داره یعنی حساسیت ما نسبت به موضوعات مختلف حساسیتهای بچه رو در آینده شکل میدن.
۲- یکی دیگه از موضوعات استفاده از مواد طبیعیه که این هم داره بد جا میفته. بچه به خاک چوب یا سنگ دست بزنه پدر و مارش دعواش میکنن و دستش رو چند بار میشورن. اما اگر به این لوازم پلاستیکی و لاستیکی و شیمیایی دست بزنه اصلا حساسیت نشون نمیدیم. بچه ها خیلی از این وسائل لاستیکی و پلاستیکی و شیمیایی توی خونه رو میذارن توی دهنشون. تا حالا کسی نگفته خا ک و سنگ و اینها سرطان زا هستند اما خیلی در مضرات و سرطان زا بودن این مواد جدید گفتند و شنیدیم.
۳- شکل، وزن، ابعاد و سایر مشخصات فیزیکی وسائل هم بسته به سن بچه باید دقتهایی روش بشه. مثلا وسائل با لبه تیز، وسائلی که سنگین هستند و قابل پرتاب یا ریز هستند و قابل بلعیدن باید از دست بچه‎ها دور بمونن.
۴- برای وسائلی که بچه دهن میذاره قابل شستشو بودن مهمه. توجه به جنس و رنگ وسائل هم مهمه. رنگ وسائلی که در دسترس بچه میذارید رو هم خیلی دقت کنید که رنگ استاندارد و طبیعی  و پایه آب باشه.
بر اساس این موارد میشه موارد زیر رو به عنوان توصیه در انتخاب بازی و اسباب‎بازی عنوان کرد.
  • تا جایی که ممکنه وسائل و اسباب‎بازیهای طبیعی جلوی دست بچه بذارید. وسائل چوبی، فلزی، سنگی، سفالی و حتی چیزهایی مثل صدف و حبوبات و دانه‎هایی مثل بادام و گردو این‎ها خیلی بهتر از وسائل پلاستیکی و پلیمری هستند. حتی مثلا خمیر نون یا گِل از خمیرهای بازی مصنوعی خصوصا اونهایی که رنگهای غیر استاندارد دارن بهتره. برای بچه‎های زیر سه سال اصلا این مواد مصنوعی و پلیمری رو توصیه نمیکنم.
  • در لوازم پلاستیکی هم به استاندارد جنس و رنگ توجه کنید. برای سایر مواد هم رنگ مهمه یعنی مثلا جنسهای چوبی چینی هست که رنگش خیلی بی کیفیته و در بسته رو که باز میکنی بوش سرطان‎زا است!!
  • در لوازم مصنوعی و پلیمری مواد خشک از مواد نرمی که احیانا کنده میشن یا چیزهایی مثل فومها و مواد متخلخل که با دندون یا دست تیکه میشن بهتره.
  • وسایلی که خیلی درز و تیکه دارند مثل ماشیشنهای کنترلی، وسائلی که کیبورد دارند و امثال اینها که آلودگی در درزهاشون جمع میشه و نمیشه تمیزشون کرد تا حد ممکن باید از دسترس بچه‎های کوچک دور باشه.
  • یک سری چیزها خیلی برای بچه مضر هستند که باید خیلی بهشون توجه بشه حتی از خوردن خاک و چوب و سوسک! هم بدتره. بعضیاش اینها هستند: روغنهای صنعتی که به قطعات بعضی از اسباب بازیها مخصوصا این اسباب بازیهای بنجل کوکی و کنترلی میزنند و معمولا هم ازشون بیرون میزنه، کرک فرش و موکت که اتفاقا بچه‎های کوچیک که مثل جاروبرقی میمونن خیلی به خوردنشون علاقه‎مند هستند، گرد و غباری که روی وسائلی که حالت مغناطیسی پیدا میکنه میشینه مثل شیشه تلویزیون و مونیتور و …، انواع موادی که رنگهای پایه تینری دارند که معمولا از بوشون هم معلومه و خود این بو بسیار خطرناکه،، وسائل و اسباب بازیهایی که از مواد پرزدار غیر طبیعی درست شدن مثل خیلی از عروسکها. از یک متخصص شنیدم عامل خیلی از آلرژیها همین مواد پرز دار هستند. یکی از دوستان هم میگفت وقتی این عروسکها رو از خونه بیرون برده آلرژی پسرش خوب شده. خلاصه این موارد و بعضی چیزهایی از این دست رو خیلی جدی بگیرید.
  • برای سلامتی بچه‎های کوچک وسائلی که قطعات ریز یا تیز دارند رو از دسترسشون دور کنید و برای سلامتی خودتون و سایر اعضای خانواده وسائل سنگینی رو که میشه پرتاب کرد رو از جلوشون بردارید!
  • وسائلی که بچه دهنش میذاره رو بشورید این یعنی اینکه مثلا وسائل چوبی علی رغم همه مزایاشون برای دهن گذاشتن بچه اصلا مناسب نیست چون چوب رو نمیشه شست. اگر هم جلا خورده باشه یا رنگ شده باشه هم دیگه چوب نیست که بچه دهنش میذاره جلا یا رنگه! البته برخی رنگهای پایه آب یا خوراکی هستند که روی چوب میزند و برای بچه ضرر نداره که تشخیص اینها متخصص میخواد.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید