قرآن ناطق(عج)

159 - تجسس نامحسوس در دنیاى جوانى !

نویسنده : زهرا رستگار

تجسس نامحسوس در دنیاى جوانى !   دردنیاى پر هیاهوى جوانى عبور از نوجوانى و رسیدن به دنیاى پر هیاهوى جوانى ویژگى هاى خاص خود را دارد. مساله اینجاست که والدین در مورد شیوه برخورد با کودکان و همسران و گاهى سالخوردگان دقت مى کنند ، اما کمتر درباره چگونگى روحیات و نحوه برخورد خود […]

تجسس نامحسوس در دنیاى جوانى !

 

دردنیاى پر هیاهوى جوانى

عبور از نوجوانى و رسیدن به دنیاى پر هیاهوى جوانى ویژگى هاى خاص خود را دارد. مساله اینجاست که والدین در مورد شیوه برخورد با کودکان و همسران و گاهى سالخوردگان دقت مى کنند ، اما کمتر درباره چگونگى روحیات و نحوه برخورد خود با فرزندان نوجوان‌شان که در حال ورود به دنیاى جوانى هستند دقت و مطالعه مى کنند.

محدودیت براى جوان معنا ى کمى دارد. او خواهان استقلال بیشترى است و قصد ندارد در محدودیتى که شما به عنوان والدین ایجاد کرده‌اید زندانى شود ، بدین ترتیب کار به بحث و مشاجره مى کشد. (البته شما پدر و مادر عزیز حق دارید نگران فرزندتان باشید اما سعى کنید براى پى گیرى کارها روش مناسب را اتخاذ کنید.)

نوجوانان در این مرحله سنى تمایل ندارند جزییات زندگى و کارهاى روزمره‌شان را براى والدین تعریف کنند. آنها دوست دارند هر چه بیشتر استقلال داشته و مستقل باشند اما گاهى این رفتار‌ها و میل به تنها بودن والدین را عصبى و تا حدى نگران مى کند و آنها نمى دانند در این گونه موارد چطور باید رفتار کنند. در این مقاله به بیان راه‌هایى براى داشتن ارتباط موثر خانواده‌ها با جوانان پرداخته‌ایم.

برخى والدین هر چه بیشتر مى خواهند به نوجوان‌شان نزدیک شوند ، نوجوان فاصله بیشترى از آنها مى گیرد.

والدین باید بدانند که در عین ارتباط با فرزند‌شان به حریم او نیز تجاوز نکنند.

متخصصان روان‌شناسى معتقدند به منظور برقرارى ارتباط دوطرفه والدین باید بیاموزند که چگونه رفتار کنند تا فرزندان مایل باشند با آنها به صحبت بپردازند.

والدین به این نکته توجه داشته باشند که نوجوانان بیشتر تمایل دارند به دوستان‌شان( گروه همسال) اعتماد کنند تا به اعضاى خانواده و این نیز یکى از مراحل طبیعى در روند رشد است. پس باید به راه‌هایى متوسل شد که بدون کنجکاوى و تجسس بیش از حد در امور نوجوان از آنچه در زندگى شان مى گذرد، اطلاع حاصل کرد.

در غیر این صورت چنانچه قرار باشد همواره از بالا به او نگاه کنید و براى مثال بپرسید کجا مى روى؟ پاسخ خواهید شنید که هیچ جا و یا اگر بپرسید چه مى کنى؟ پاسخ خواهید شنید که هیچ کار و این پرسش و پاسخ‌ها گاهى موجب خستگى و عصبانیت مى شود.

متخصصان چند راهکار عملى براى این مساله ارائه کرده اندکه والدین با کمک آنها مى توانند بدون درگیرى و ایجاد تنش از اوضاع و احوال فرزندشان آگاه شوند.

‌بکوشید بزرگسالان بیشترى را وارد زندگى نوجوان کنید.

هر چه محیط اطراف فرزندتان را بهتر بشناسید و با اطرافیان و دوستان فرزندتان بیشتر آشنا باشید بهتر مى توانید از کارهایش آگاه شوید. آنها مى توانند مسائل و بحران‌هایى را که او با آن روبه‌روست به اطلاعتان برسانند ، زیرا با وجود این‌که ممکن است فرزندتان اجازه ندهد که شما مانند یک مدیر و ارشد کارهایش را کنترل کنید ، اما همواره نیازمند بزرگسالان است.

پس ممکن است هر کسى را غیر شما بپذیرد مثلا عمو یا خاله. زیرا احساس مى کند بدین ترتیب آسیب کمترى به استقلال او مى رسد.

دوم این‌که برخى اوقات در مسیر‌هایى که مى خواهد برود او را همراهى کنید. براى مثال اگر فرزند شما و دوستانش قصد دارند به خرید بروند پیشنهاد کنید حاضرید آنها را برسانید.

چون در این سنین همه چیز براى فرد اهمیت دارد ، یعنى این که چه کسى چه کسى را دوست دارد ، چه کسى مشکل دارد ، چه کسى از دست مادرش عصبانى است و… وقتى جوانان با هم هستند درباره همه چیز صحبت مى کنند و شما مى توانید در جریان کارها قرار بگیرید.

اگر درباره مساله‌اى نگران شدید بکوشید در فرصتى مناسب به آن بپردازید و مى توانید حتى از طریق فرد دیگرى به طور غیر مستقیم آن را پیگیرى کنید.

وقتى در جمع نوجوان و دوستانش هستید بکوشید بیشتر سکوت کنید و اجازه دهید آنها صحبت کنند. در ضمن شاید برایتان جالب باشد بدانید بسیارى از صحبت‌هایى که در منزل مطرح نمى شود در خودرو بیان مى شود.

شاید بپرسید چرا؟

زیرا خودرو جاى مناسبى است که افراد کنار هم قرار گیرند. حتى بسیارى از والدین معتقدند خودرو بهترین مکان براى گفتگو با جوان است.

مکان‌هایى را براى گفتگو انتخاب کنید که براى بیان احساسات زمینه فراهم آورد. براى مثال وقتى با فرزند خود به پارک یا رستوران مى روید بدون هیچ مشکلى به راحتى مى توانید گفتگو کنید.

‌بکوشید صحبت‌هاى شما موجب ایجاد حالت تدافعى نشود. موضوعاتى را انتخاب کنید که در مورد آن به تبادل نظر بپردازید نه این که انگشت اشاره‌تان به سوى او برود.

براى مثال به جاى این‌که از او بپرسید آیا تا به حال سیگار کشیده‌اى؟ مى توانید درباره این‌که در جایى خوانده‌اید شمار نوجوانانى که سیگار مى کشند رو به افزایش است، صحبت کنید و از او بخواهید نظرش را در این مورد بگوید.

‌به خاطر داشته باشید که لزوما همه اطلاعات از طریق صحبت و پرسش و پاسخ به دست نمى آید.

گاهى اوقات او طورى رفتار مى کند که انگار ناراحت یا عصبانى است. دلش مى خواهد تنها یا فقط در کنار دوستانش باشد. پیامى که در این حالت به شما مى دهد این است که حالا زمان مناسبى براى گفتگو نیست زیرا او آمادگى ندارد. پس مرتب علت ناراحتى اش را از او نپرسید.

وقتى هم مى خواهد با شما تلویزیون ببیند یا سعى مى کند همه اعضاى خانواده غیر از شما از منزل بیرون بروند ، یعنى آمادگى گفتگو و بیان افکار و احساساتش را دارد. پس به او فرصت دهید.

آخر کلام اینکه پدر و مادر عزیزى که مى خواهید فرزندتان از بحران هاى مخصوص سن خود به سلامت عبور کند ، اول به خدا توکل کنید و در قدم بعد دانش و آگاهى خود را نسبت به پیچ و خم هاى تربیتى بالا ببرید و بخش خانواده و زندگى تبیان هم سعى مى کند در کنارتان باشد علاوه بر مشاوره ى تبیان ، مى توانید مطالبى را که خواهان پرداختن یه آن هستید را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید . کارشناسان خانواده در خدمت شما هستند به امید روز ى که خانواده هاى تبیانى از بهترین خانواده هاى ایرانى باشند..

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید