قرآن ناطق(عج)

159 - تجسس نامحسوس در دنياى جوانى !

نویسنده : زهرا رستگار

تجسس نامحسوس در دنياى جوانى !   دردنياى پر هياهوى جوانى عبور از نوجوانى و رسيدن به دنياى پر هياهوى جوانى ويژگى هاى خاص خود را دارد. مساله اينجاست كه والدين در مورد شيوه برخورد با كودكان و همسران و گاهى سالخوردگان دقت مى كنند ، اما كمتر درباره چگونگى روحيات و نحوه برخورد خود […]

تجسس نامحسوس در دنياى جوانى !

 

دردنياى پر هياهوى جوانى

عبور از نوجوانى و رسيدن به دنياى پر هياهوى جوانى ويژگى هاى خاص خود را دارد. مساله اينجاست كه والدين در مورد شيوه برخورد با كودكان و همسران و گاهى سالخوردگان دقت مى كنند ، اما كمتر درباره چگونگى روحيات و نحوه برخورد خود با فرزندان نوجوان‌شان كه در حال ورود به دنياى جوانى هستند دقت و مطالعه مى كنند.

محدوديت براى جوان معنا ى کمى دارد. او خواهان استقلال بيشترى است و قصد ندارد در محدوديتى كه شما به عنوان والدين ايجاد كرده‌ايد زندانى شود ، بدين ترتيب كار به بحث و مشاجره مى كشد. (البته شما پدر و مادر عزيز حق داريد نگران فرزندتان باشيد اما سعى کنيد براى پى گيرى کارها روش مناسب را اتخاذ کنيد.)

نوجوانان در اين مرحله سنى تمايل ندارند جزييات زندگى و كارهاى روزمره‌شان را براى والدين تعريف كنند. آنها دوست دارند هر چه بيشتر استقلال داشته و مستقل باشند اما گاهى اين رفتار‌ها و ميل به تنها بودن والدين را عصبى و تا حدى نگران مى كند و آنها نمى دانند در اين گونه موارد چطور بايد رفتار كنند. در اين مقاله به بيان راه‌هايى براى داشتن ارتباط موثر خانواده‌ها با جوانان پرداخته‌ايم.

برخى والدين هر چه بيشتر مى خواهند به نوجوان‌شان نزديك شوند ، نوجوان فاصله بيشترى از آنها مى گيرد.

والدين بايد بدانند كه در عين ارتباط با فرزند‌شان به حريم او نيز تجاوز نكنند.

متخصصان روان‌شناسى معتقدند به منظور برقرارى ارتباط دوطرفه والدين بايد بياموزند كه چگونه رفتار كنند تا فرزندان مايل باشند با آنها به صحبت بپردازند.

والدين به اين نكته توجه داشته باشند كه نوجوانان بيشتر تمايل دارند به دوستان‌شان( گروه همسال) اعتماد كنند تا به اعضاى خانواده و اين نيز يكى از مراحل طبيعى در روند رشد است. پس بايد به راه‌هايى متوسل شد كه بدون كنجكاوى و تجسس بيش از حد در امور نوجوان از آنچه در زندگى شان مى گذرد، اطلاع حاصل كرد.

در غير اين صورت چنانچه قرار باشد همواره از بالا به او نگاه كنيد و براى مثال بپرسيد كجا مى روى؟ پاسخ خواهيد شنيد كه هيچ جا و يا اگر بپرسيد چه مى كنى؟ پاسخ خواهيد شنيد كه هيچ كار و اين پرسش و پاسخ‌ها گاهى موجب خستگى و عصبانيت مى شود.

متخصصان چند راهكار عملى براى اين مساله ارائه كرده اندكه والدين با كمك آنها مى توانند بدون درگيرى و ايجاد تنش از اوضاع و احوال فرزندشان آگاه شوند.

‌بكوشيد بزرگسالان بيشترى را وارد زندگى نوجوان كنيد.

هر چه محيط اطراف فرزندتان را بهتر بشناسيد و با اطرافيان و دوستان فرزندتان بيشتر آشنا باشيد بهتر مى توانيد از كارهايش آگاه شويد. آنها مى توانند مسائل و بحران‌هايى را كه او با آن روبه‌روست به اطلاعتان برسانند ، زيرا با وجود اين‌كه ممكن است فرزندتان اجازه ندهد كه شما مانند يك مدير و ارشد كارهايش را كنترل كنيد ، اما همواره نيازمند بزرگسالان است.

پس ممكن است هر كسى را غير شما بپذيرد مثلا عمو يا خاله. زيرا احساس مى كند بدين ترتيب آسيب كمترى به استقلال او مى رسد.

دوم اين‌كه برخى اوقات در مسير‌هايى كه مى خواهد برود او را همراهى كنيد. براى مثال اگر فرزند شما و دوستانش قصد دارند به خريد بروند پيشنهاد كنيد حاضريد آنها را برسانيد.

چون در اين سنين همه چيز براى فرد اهميت دارد ، يعنى اين كه چه كسى چه كسى را دوست دارد ، چه كسى مشكل دارد ، چه كسى از دست مادرش عصبانى است و… وقتى جوانان با هم هستند درباره همه چيز صحبت مى كنند و شما مى توانيد در جريان كارها قرار بگيريد.

اگر درباره مساله‌اى نگران شديد بكوشيد در فرصتى مناسب به آن بپردازيد و مى توانيد حتى از طريق فرد ديگرى به طور غير مستقيم آن را پيگيرى كنيد.

وقتى در جمع نوجوان و دوستانش هستيد بكوشيد بيشتر سكوت كنيد و اجازه دهيد آنها صحبت كنند. در ضمن شايد برايتان جالب باشد بدانيد بسيارى از صحبت‌هايى كه در منزل مطرح نمى شود در خودرو بيان مى شود.

شايد بپرسيد چرا؟

زيرا خودرو جاى مناسبى است كه افراد كنار هم قرار گيرند. حتى بسيارى از والدين معتقدند خودرو بهترين مكان براى گفتگو با جوان است.

مكان‌هايى را براى گفتگو انتخاب كنيد كه براى بيان احساسات زمينه فراهم آورد. براى مثال وقتى با فرزند خود به پارك يا رستوران مى رويد بدون هيچ مشكلى به راحتى مى توانيد گفتگو كنيد.

‌بكوشيد صحبت‌هاى شما موجب ايجاد حالت تدافعى نشود. موضوعاتى را انتخاب كنيد كه در مورد آن به تبادل نظر بپردازيد نه اين كه انگشت اشاره‌تان به سوى او برود.

براى مثال به جاى اين‌كه از او بپرسيد آيا تا به حال سيگار كشيده‌اى؟ مى توانيد درباره اين‌كه در جايى خوانده‌ايد شمار نوجوانانى كه سيگار مى كشند رو به افزايش است، صحبت كنيد و از او بخواهيد نظرش را در اين مورد بگويد.

‌به خاطر داشته باشيد كه لزوما همه اطلاعات از طريق صحبت و پرسش و پاسخ به دست نمى آيد.

گاهى اوقات او طورى رفتار مى كند كه انگار ناراحت يا عصبانى است. دلش مى خواهد تنها يا فقط در كنار دوستانش باشد. پيامى كه در اين حالت به شما مى دهد اين است كه حالا زمان مناسبى براى گفتگو نيست زيرا او آمادگى ندارد. پس مرتب علت ناراحتى اش را از او نپرسيد.

وقتى هم مى خواهد با شما تلويزيون ببيند يا سعى مى كند همه اعضاى خانواده غير از شما از منزل بيرون بروند ، يعنى آمادگى گفتگو و بيان افكار و احساساتش را دارد. پس به او فرصت دهيد.

آخر کلام اينکه پدر و مادر عزيزى که مى خواهيد فرزندتان از بحران هاى مخصوص سن خود به سلامت عبور کند ، اول به خدا توکل کنيد و در قدم بعد دانش و آگاهى خود را نسبت به پيچ و خم هاى تربيتى بالا ببريد و بخش خانواده و زندگى تبيان هم سعى مى کند در کنارتان باشد علاوه بر مشاوره ى تبيان ، مى توانيد مطالبى را که خواهان پرداختن يه آن هستيد را در قسمت نظرات با ما در ميان بگذاريد . کارشناسان خانواده در خدمت شما هستند به اميد روز ى که خانواده هاى تبيانى از بهترين خانواده هاى ايرانى باشند..

0 دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید